Ricciardo 4 ezreddel Hamilton előtt az első szabadedzésen

Nem engedte edzéselsőséggel kezdeni hazai pályáján Daniel Ricciardo a Mercedeseket: minimális különbséggel Lewis Hamilton előtt zárta az első szabadedzést.

Bejelentés bejelentést, pletyka pletykát követett a Német Nagydíj felvezetéseként Hockhenheimben, ám péntek délelőtt végre felbőgtek a motorok is, és másfél órára elnyomták az egyéb zajokat, újra a száguldást helyezve a középpontba. A német pályára két év szünet után tért vissza a mezőny, ami azt jelenti, hogy az új, széles, nagy leszorítóerejű autók, a szélesebb, nagyobb tapadást biztosító gumik, de pár fiatal versenyző számára is valódi debütálás a mostani.

Az első gyakorlás két állandó versenyző számára viszont még pihenéssel telt. A Force Indiánál Esteban Ocon Nicholas Latifinek, a Saubernél Marcus Ericsson pedig Antonio Giovinazzinak adta át a helyét, így a munkát ők kezdték meg autójukkal a 27 Celsius-fokos időben.

Sebastian Vettel integetős első körrel üdvözölte hazai szurkolóit, ám a leleményesebbek figyelmét ez nem vonhatta el arról, hogy autóján megjelent egy új kipufogó-megoldás. Ő és Kimi Räikkönen pénteken két eltérő kialakítást tesztel, a német által használt újnál a két kiegészítő cső a fő kipufogó tetejére került. E változást egy másik újítás diktálta: a Ferrari Silverstone után ismét módosított a motorborítás kialakításán.

A fejlesztési versenyben nincs megállás, pár újdonsággal a Mercedes és a Red Bull is készült – ahogy a középmezőny tagjai is. A Williams és a Renault új vezetőszárnnyal rukkolt elő, amitől viszont egyikük sem a leszorítóerő növekedését várja, inkább azt, hogy autójuk aerodinamikája stabilabban, egyenletesebben működjön a kanyarokban, ami eddig problémát jelentett számukra. A grove-iak emellett az edzés elején újra tesztelték a Silverstone-ban baleseteket okozó hátsó szárnyat, amiről úgy gondolják, alapvetően jó, csak nem a régi padlólemezzel. Emiatt most utóbbi elemet cserélték le a mérésekhez. Az egyre erősödő Sauber eközben egy jelentősen átalakított hűtőrendszert próbált ki, amelytől ugyancsak aerodinamikai előnyöket várnak.

Az első bő negyedóra eseménytelenül telt, az eredményjelzőn egyedül Max Vestappen neve mellett jelent meg köridő. A közepes gumit használó holland 1:15,055 másodperc alatt ért körbe – Nico Rosberg két évvel ezelőtti pole-ideje 1:14,363 másodperc volt.

Az első félórában ez az eredmény volt az etalon, aztán szép lassan a pályára szállingóztak a többiek is, és egyre lejjebb srófolták a köridőket. Az élmezőnyből a Red Bull minden szempontból külön utakon járt: míg Verstappen a közepes, Daniel Ricciardo az ultralágy gumin kezdte a munkát, és ezzel ő futott elsőként 1:14-es kört.

1:14,467-nél állította meg a stoppert, ám a pluszgumik visszaadásának szünetében már mégsem ő állt az élen. Lewis Hamilton a lágy keveréken 1:14,181-es legjobb körrel kezdett, bő 7 tizedet adva az azonos gumin futó Valtteri Bottasnak. Kettejük közé a szintén lágy papucsot használó Sebastian Vettel férkőzött be 1:14,824-es eredménnyel, míg Kimi Räikkönen ezredre azonos kört autózott Verstappennel – ugyancsak lágy gumin.

A középmezőny élén a Sergio Pérez és a Renault-k küzdöttek, kicsit hátrébb pedig többféle probléma is felütötte a fejét. Pierre Gasly már az első percekben autója furcsa kormányzására és pedálműködésére hívta fel a figyelmet, aztán szinte mindenre panaszkodott vezetés közben. „Szerintem valami elromlott” – állapította meg autója furcsa viselkedését látva. Nem kizárt, mivel korábban durván áthajtott az egyik kerékvetőn, ami le is darált pár elemet az autója aljáról.

Antonio Giovinazzinak efféle rázkódásra sem volt szüksége a kocsi lebontásához. Ő éppen csak kijött a boxból, motorborításának máris lerepült a baloldala, közszemlére téve ezzel az alatta rejlő erőforrásrészeket. Az olasz emiatt az edzés feléhez érve még idő nélkül állt – csakúgy, mint Stoffel Vandoorne, aki korai aerodinamikai tesztje után hosszú időre eltűnt a garázsban. Csapattársa, Fernando Alonso a 15. helyen állt ugyan, de ő is csak 4 kört teljesített. A csapat azt közölte, méréseik mellett bizonyos beállításokat is teszteltek, ezért a késlekedés. Úgy tudni, valójában már a magyarországi csomagjukat próbálgatták.

38 perc volt még hátra az edzésből, amikor Bottas megtörte a csendet, és ultralágy gumikon hagyta el a garázsát. Példáját nem sokkal később Hamilton és a két Red Bull is követte, miközben különccé most a Ferrari vált, akik kitartottak a lágy Pirelli mellett.

Bottas egyből 1:13,903-ra javított, és az élre állt, majd második körében hiába állt jobb részidővel, a stadionba vezető gyors jobbosba túl gyorsan hajtott bele, túlcsúszott a magas kerékvetőkön, és jelentősen lelassult. Javított viszont helyette Verstappen, 1:13,714-re, majd Hamilton is, 1:13,529-re. De hiába a kettővel keményebb gumi, Vettel sem akart lemaradni, és 0,267 másodperces hátránnyal felzárkózott harmadiknak. Räikkönen ezzel szemben megrekedt Bottas mögött a 6. helyen, 1:14,3-as idővel. Honfitársához hasonlóan ő is hibázgatott, két egymást követő körében is elhagyta a pályát az első kanyarokban.

A középmezőny a szintén lila gumikra váltó Haasok vették át a vezetést, megelőzve Charles Leclerc-t és a 10. helyen álló Nico Hülkenberget. A hazai versenyző felváltva körözött a régi és az új vezetőszárnyukkal, miután csapattársa, Carlos Sainz edzése már annak felénél véget ért a hűtőfolyadék szivárgása miatt. Hülkenberg etapjai nem voltak zökkenőmentesek, egyszer a második kanyarban látogatta meg a füves placcot, majd a sokaknak nehézséget okozó stadionba vezető jobbosban vágódott ki a kavicságyba.

Hogy az első edzés ne hozzon Mercedes-sikert, arról a Red Bull gondoskodott az utolsó 20 percben. Igaz, Daniel Ricciardo tabella élére vezető útja elég bizarrul alakult. Az ausztrál elsőre felzárkózott másodiknak, 0,170 másodperces hátránnyal, majd következő körének elején a célegyenesben áthajtott egy sörös dobozra emlékeztető, de hivatalosan be nem azonosított tárgyon. Úgy tűnt, autója megsérülhetett, hiszen a következő kilométereket csigatempóval abszolválta. Aztán miután meggyőződtek róla, hogy nincs baj, a gázba taposott, és 1:13,525-nél állította meg a stoppert. Pontosan 4 ezredmásodperccel előzte meg ezzel Hamiltont.

Jó formája a Red Bull számára biztató lehet, hozzá kell tenni azonban, hogy motorcserés büntetése miatt vasárnap biztosan a mezőny végéről fog rajtolni, ami a felkészülési programját is befolyásolja.

Az edzés hajrájában a top 10 sorrendje már nem változott, a nagyok megtankolt autóval teljesítették utolsó köreiket. Hátrébb Fernando Alonso kapaszkodott előrébb, aki hosszú szünete után a 12. helyre lépett előre az ultralágy gumin. Menet közben pedig újabb kollégát, ezúttal Nico Hülkenberget osztotta ki a rádióban, nemes egyszerűséggel “amatőrnek” minősítve őt. Csapattársa eközben 14 kört teljesített, de az utolsó helyről nem tudott elmozdulni.

Az „alkalmi munkavállalók” közül Nicholas Latifi a 17., Antonio Giovinazzi a 19. helyet szerezte meg, míg a még az utolsó percekben is áramlásjelző festékkel hajtó Williamsek most elrugaszkodtak a mezőny végéről, és Lance Stroll a 13., Szergej Szirotkin pedig a 16. leggyorsabb kört autózta.

Német Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:




  Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:13,525   22
2. Lewis Hamilton  Mercedes 1:13,529 +0,004 29
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:13,714 +0,189 34
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:13,796 +0,271 23
5. Valtteri Bottas Mercedes 1:13,903 +0,378 30
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1:14,267 +0,742 24
7. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:14,691 +1,166 29
8. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:14,853 +1,328 28
9. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:15,097 +1,572 25
10. Nico Hülkenberg Renault 1:15,282 +1,757 32
11. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:15,415 +1,890 29
12. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:15,544 +2,019 13
13. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:15,629 +2,104 32
14. Carlos Sainz Renault 1:15,769 +2,244 10
15. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:15,864 +2,339 36
16. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:15,876 +2,351 34
17. Nicholas Latifi Force India-Mercedes 1:16,023 +2,498 27
18. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:16,071 +2,546 32
19. Antonio Giovinazzi Sauber-Ferrari 1:16,136 +2,611 23
20. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:16,149 +2,624 14

 

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás