Verstappené az utolsó szabadedzés Melbourne-ben
A szurkolók és a csapatok legnagyobb örömére a péntek délutáninál barátságosabb körülmények várták a mezőnyt az Ausztrál Nagydíj utolsó szabadedzésének kezdetekor: bár felhős volt az ég és szeles az idő, az eső ezúttal nem „zavart be” a képbe.
Gyorsan munkához is láttak tehát a csapatok, hogy „visszanyerjenek” valamennyit a második, többnyire vizes pályán rendezett edzésen veszített tesztidőből.
A kisebb alakulatok mellett hamar pályára hajtott a Red Bull (legalábbis Max Verstappen), a Ferrari, az Aston Martin és a Mercedes is (a harmadik edzések esetében nem egyszer láthattuk már, hogy ők csak később gurulnak ki), egyértelmű volt tehát, hogy mindenki „pótolni” akar egy kicsit az időmérő előtt.
Ami az eredményeket illeti, az első gyors körök után a Ferrari kettőse állt az élen Charles Leclerc, Carlos Sainz sorrendben, majd a címvédő Max Verstappen következett.
A vörösök első köreiket a lágy, míg Verstappen a közepeseken teljesítette – ennek ellenére a holland újabb próbálkozása után máris változott a sorrend: ő ugrott az élre, köre ráadásul majd’ két tizeddel jobb volt, mint az időközben szintén gyorsuló Sainzé.
Verstappen és Sainz után Leclerc is javított, a monacói azonban a piros oldalfalú abroncsokon „csak” egy századot adott Verstappennek, az elsőséget azonban visszavette.
A Ferrarihoz hasonlóan a lágyakon kezdett az Aston Martin is: a zöldek versenyzői az első negyedóra végén a harmadik és a negyedik pozíciót foglalták el Lance Stroll, Fernando Alonso sorrendben. Sainz ekkor az ötödik helyen állt, a hatodik legjobb idő pedig Lewis Hamiltoné volt, akit a márkatárs, George Russell követett.
Leclerctől a csapattárs, Sainz vette át az elsőséget, aki hirtelen fél másodpercet javított a monacói addigi legjobbján. Sainz után röviddel Alonso is gyorsult, és mivel a kétszeres világbajnok is Leclerc elé ugrott, kialakult egy spanyol 1-2 az első húsz perc végén.
Miközben a riválisok gyűjtötték a tapasztalatokat, az előző nagydíj győztese, Sergio Pérez csak a boxutcából figyelhette őket – a Red Bull rutinos versenyzője a korai hírek szerint egy felfüggesztéssel kapcsolatos probléma miatt veszített időt az edzés első felében.
Pérez röviddel a gyakorlás féltávja előtt hajtott először pályára, rögtön a lágy abroncsokon, első gyors körét azonban meg kellett szakítania a nagy forgalom miatt (Nico Hülkenberg „akadályozta” őt).
A mexikóival ellentétben az edzés ezen szakaszában számos versenyző javított a lágyakon: Pierre Gasly a harmadik, Esteban Ocon az ötödik helyre jött fel az Alpine-nal, míg Alexander Albon a hetedik, Logan Sargeant pedig a tizedik leggyorsabb kört futotta meg a Williamsszel. Az első tízben ekkor már csak a hatodik pozíciót elfoglaló Verstappen mondhatta el, hogy közepeseken teljesítette legjobb mért körét.
Egy rövid piros zászlós fázis (ezt egy pályán maradó, nagyobb törmelék miatt rendelték el) után Pérez újra nekifutott a gyors körnek, a hármas kanyarnál azonban elfékezte magát, így ezúttal sem tudott komoly mértékben javítani.
Az utolsó negyedóra, vagyis az edzés hajrája előtt a Mercedes is gyorsult: Hamilton a második helyre jött fel, Russell pedig a harmadikra, a két versenyző lemaradása pedig minimális volt Sainzhoz képest. A rutinosabb brité mindössze tizenegy ezred, a fiatalabbé pedig egy tized. Néhány perccel később Stroll is javított: a kanadai a két Mercedes közé sorolt.
Az utolsó tíz perc igazi „időmérős” hangulatot hozott: Sainztól először Ocon, majd Alonso, aztán pedig az első lágy gumis gyors körét teljesítő Verstappen vette át az elsőséget. Pérez ekkor is nekifutott a javításnak, a gyors kör azonban harmadszor sem jött össze – ezúttal az utolsó kanyarban fékezte el magát.
A Ferrari a legtöbb riválissal ellentétben az utolsó percekben nem a lágy gumikkal küldte ki versenyzőit időmérős szimulációkra, hanem a közepes keverékeken, így ők sem javítottak időeredményeiken.
A leintés előtt aztán Péreznek végre összejött egy jobb kör: a mexikói kopottabb lágyakon a hatodik helyre jött fel.
Csapattársánál, Verstappennél eközben senki sem futott már gyorsabb kört, a címvédő vitte tehát az utolsó edzést is a kvalifikáció (M4 Sport, 6:40) előtt. Alonso másodikként végzett, Ocon pedig harmadik volt a meglepően jól teljesítő Alpine-nal. Negyedikként Russell zárt, majd Gasly, Pérez és Sainz volt a sorrend. A legjobb tízbe Hamilton, Stroll és Csou Kuan-jü fért még be.
A 3. szabadedzés végeredménye:
1. | Max Verstappen | RED BULL RACING HONDA RBPT | 1:17.565 | |
2. | Fernando Alonso | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 1:17.727 | +0.162s |
3. | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | 1:17.938 | +0.373s |
4. | George Russell | MERCEDES | 1:17.955 | +0.390s |
5. | Pierre Gasly | ALPINE RENAULT | 1:18.094 | +0.529s |
6. | Sergio Perez | RED BULL RACING HONDA RBPT | 1:18.123 | +0.558s |
7. | Carlos Sainz | FERRARI | 1:18.127 | +0.562s |
8. | Lewis Hamilton | MERCEDES | 1:18.138 | +0.573s |
9. | Lance Stroll | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 1:18.198 | +0.633s |
10. | Zhou Guanyu | ALFA ROMEO FERRARI | 1:18.330 | +0.765s |
11. | Nico Hulkenberg | HAAS FERRARI | 1:18.410 | +0.845s |
12. | Alexander Albon | WILLIAMS MERCEDES | 1:18.553 | +0.988s |
13. | Charles Leclerc | FERRARI | 1:18.691 | +1.126s |
14. | Oscar Piastri | MCLAREN MERCEDES | 1:18.713 | +1.148s |
15. | Valtteri Bottas | ALFA ROMEO FERRARI | 1:18.809 | +1.244s |
16. | Yuki Tsunoda | ALPHATAURI HONDA RBPT | 1:18.901 | +1.336s |
17. | Logan Sargeant | WILLIAMS MERCEDES | 1:18.947 | +1.382s |
18. | Kevin Magnussen | HAAS FERRARI | 1:19.056 | +1.491s |
19. | Nyck De Vries | ALPHATAURI HONDA RBPT | 1:19.092 | +1.527s |
20. | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | 1:19.146 | +1.581s |
Forrás: M4Sport