Pályacsúcs mellékízzel: Max Vestappené a második szabadedzés
A különbség megint minimális, és megint egy Red Bull javára: Lewis Hamilton elől másodszor Max Vestappen happolta el az edzéselsőséget, ám a holland délutánját műszaki probléma tette keserédessé.
Jelentősen fölmelegedett a hockenheimi aszfalt a délutáni második szabadedzésre: a rajtnál elérte a 48 Celsius-fokot. Az időmérővel és a versennyel egy idősávba eső, s emiatt leginkább mérvadó gyakorlás ezzel megteremtette az alapot az erőviszonyok szempontjából meghatározó, a kétéves hockenheimi szünet miatt bizonytalansági tényezőt jelentő gumik alapos teszteléséhez – igaz, a folytatásban az előrejelzések szerint nincs garancia a hasonló körülményekre.
A gumik más szempontból is kérdéseket vetettek fel a második tréning előtt, hiszen miközben a Mercedes és a Red Bull versenyzői a délelőtti gyakorláson az ultralágy keveréken érték el legjobb időiket, Sebastian Vettelék nyers tempójáról nem festett pontos képet, hogy a lágy Pirellit használták.
Míg délelőtt sok csapat különböző mérésekkel és aerodinamikai tesztekkel foglalkozott, a hangsúly a többségnél délutánra a hétvégi felkészülésre tolódott át, igaz, a szárnyát áramlásjelző folyadékkal megint zöldre festő Willliams és McLaren más problémákkal volt elfoglalva. Marcus Ericsson és Esteban Ocon visszakapta autóját a csapatuk alkalmi tesztversenyzőjétől, míg a hűtőfolyadék szivárgása miatt garázsban rekedt Carlos Sainz is nekiláthatott az érdemi munkának.
Az edzés egy hibasorozattal indult. A hajtűkanyarban egymás után fékezte el magát Sebastian Vettel, Lance Stroll és Fernando Alonso – utóbbi versenyző kevés híján bele is csúszott a külső ívre húzódó Kevin Magnussenbe. Nem sokkal később Ocon is vészes közelségbe került Stoffel Vandoorne-hoz, akinek a kormány félrerántása után nem győzött integetni a belgának.
A top három eltérő gumitaktikával kezdte az edzést. Vettel és Hamilton is a közepesen futott ki. A német 1:13,817-es, a brit 1:13,703-as kört futott rajta, ám a körét később teljesítő címvédő részidői alapján többre is vihette volna, ha nem szakítja félbe két próbálkozását is – ő egyszer a hajtű bukóterét is meglátogatta.
Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas és Max Verstappen eközben a lágyon próbálkozott. A Ferraris lassabbnak bizonyult csapattársánál, Bottas csak pár századdal előzte meg Hamiltont, míg Verstappen 1:13,356-os körrel átvette a vezetést. Aztán, hogy ő se maradjon ki a sorból, a 2-3-as kanyarkombinációban ő is elhagyta a pályát.
Daniel Ricciardóra kellett a legtovább várni. A motorbüntetése miatt az időmérőre aligha készülő ausztrál is a sárga gumin hajtott ki, és biztos, ami biztos, egy megpördüléssel ő is felhívta magára a figyelmet. Ő egyébként 1:14,682-es legjobbal kezdett.
Az eső félóra leteltével Vettel volt az első az ultralágyon. 1:13,310-et futott, és ugyan az élre állt, az eredménye csak 46 ezreddel volt jobb Verstappen lágyas legjobbjánál. Räikkönen nem tudta hozni a szintjét, a gumik túlmelegedésére panaszkodott, és bő egy tizeddel elmaradt csapattársától.
A Mercedesek úgy tíz perccel később vágtak neki „időmérős” körüknek, és egyből túl is szárnyalták Vettelt. A gyorsabb az órát 1:13,111 másodpercnél megállító Hamilton volt, ám előnye mindössze 8 század volt Bottasszal szemben, aki ezzel Vettel elé ugrott az eredményjelzőn.
Újabb hat mperccel később viszont már csak a második-harmadik helyen tanyázott a két ezüstautó, az utolsó szó ugyanis megint a Red Bullé lett – csak a délelőttel ellentétben most Verstappené. Az élmezőnyből az ultralágyas körét legkésőbb teljesítő holland az első szektorban előnybe került a nem teljesen tiszta kört futó Hamiltonnal szemben, aztán hiába veszített ebből a következő két szektorban, fórjából így is megmaradt 26 ezredmásodperc, és 1:13,085-ös idővel megfutotta a hétvége eddigi legjobb körét, ami egyben új pályacsúcsnak is számít.
A „B-ligában” eközben Ferrari-motoros uralom formálódott – ismét. A tempót a délelőtthöz hasonlóan megint a Haas diktálta, megint Romain Grosjean, Kevin Magnussen sorrendben. A francia 0,888 másodperccel maradt el Verstappentől, csapattársa már másodpercen kívül volt. A 8. helyen Charles Leclerc neve tűnt fel, aki 0,2-den belül maradt a dánhoz képest, míg a 9. időt Nico Hülkenberg jegyezte, aki viszont kicsit sem volt elégedett az újításokkal fölszerelt Renault viselkedésével. Vibrálást érzett a kormányműnél, amire mérnöke azzal tudta nyugtatni, hogy a 12. helyre besoroló Sainz ugyanilyen jelenségre panaszkodott…
Kettejük közé a két Force India sorolt be, Sainz mögé pedig a versenyre készülő Ricciardo csúszott hátra 13.-nak.
A Red Bull-os az edzés nagy részét hosszabb etapokkal töltötte, emellett nem kívánt módon is ízelítőt kapott a vasárnap rá váró megpróbáltatásokból, amikor kis híján nekikoccant Szergej Szirotkinnek. Az orosz a hajtűkanyarban fordult, észre sem véve a belső íven mellé érő ellenfelét, és ha Ricciardo nem tapos a fékbe, alighanem tört volna a vezetőszárnya…
Az élmenők az ultralágy gumikon kezdtek hosszú etapokba a forró aszfalton. Hamilton fél tucat kör után egyre többet csúszkált, kétszer le is tért a versenyívről. Előbb a stadionnál, ahol a kerékvetőn a padlólemezéből is elhagyott egy darabot, aztán a második kanyarnál. Vettel rövidebb etapot futott a lila Pirellin, és baljós előjel volt, hogy amikor kiállt cserére, láthatóvá váltak a hólyagok a hátsó kerekeken. Efféle gondokra viszont Hamilton is panaszkodott.
A két négyszeres bajnok első menete után közepes gumira váltott, míg csapattársaik a lágyakat tesztelték tovább, és ahogy egyre több kört teljesítettek, egyre inkább úgy tűnt, a gumik válhatnak a hétvége egyik főszereplőjévé.
A Red Bullnak efféle összevetésre már nem volt módja. Ricciardo ugyan továbbra is szorgosan rótta a köröket, Verstappen nem kívánt módon zárta a napját: technikai problémával. A holland a rádión kérdezte: „Mi történik a motorommal? Lefelé váltásnál zörejt hallok.” Aztán hogy még többet segítsen mérnökének, benyomta a rádiógombot, hogy ő is hallgathassa meg a furcsa zörejt…
Ezek után a boxba is hajtott, 25 perccel a vége előtt ki is szállt az autójából, és bár három perccel a vége előtt még visszatért pár körre, a Red Bull napja így is erősen felemásan alakult. A délelőttöt az a Ricciardo nyerte, aki motorcseréje miatt a mezőny végéről fog rajtolni vasárnap, a délután leggyorsabbja pedig a hosszú etapokat nem tudta teljesíteni műszaki probléma miatt.
Nagy kérdés, hogy a nyers tempójuk a Mercedesek és a Ferrarik előtt tudja-e őket tartani szombatig, az erősorrend mindenesetre így is izgalmasnak ígérkezik, és a délutánból az is kiderült, hogy közöttük ismét meghatározó szerepet játszhat majd a gumikezelés.
Német Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:13,085 | 18 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:13,111 | +0,026 | 39 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:13,190 | +0,105 | 39 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:13,310 | +0,225 | 46 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:13,427 | +0,342 | 41 |
6. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:13,973 | +0,888 | 34 |
7. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:14,189 | +1,104 | 36 |
8. | Charles Leclerc | Sauber-Ferrari | 1:14,374 | +1,289 | 41 |
9. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:14,496 | +1,411 | 31 |
10. | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:14,508 | +1,423 | 39 |
11. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:14,552 | +1,467 | 38 |
12. | Carlos Sainz | Renault | 1:14,592 | +1,507 | 43 |
13. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:14,682 | +1,597 | 36 |
14. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:14,783 | +1,698 | 38 |
15. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:14,793 | +1,708 | 44 |
16. | Brendon Hartley | Toro Rosso-Honda | 1:14,830 | +1,745 | 45 |
17. | Fernando Alonso | McLaren-Renault | 1:14,836 | +1,751 | 38 |
18. | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:15,269 | +2,184 | 36 |
19. | Szergej Szirotkin | Williams-Mercedes | 1:15,408 | +2,323 | 41 |
20. | Stoffel Vandoorne | McLaren-Renault | 1:15,454 | +2,369 | 34 |
Forrás: M4Sport