A független istállók különbajnokságáról egyeztetett hat csapat

A független csapatok bajnokságának ötletéről egyeztetett a mezőny hat istállója a Német Nagydíj előtt. Végül leszavazták bajnokságon belüli külön pontverseny ötletét.

Sebastian Vettel Magyar Nagydíj 2016 (Fotó: f1-fansite.com)
Sebastian Vettel Magyar Nagydíj 2016 (Fotó: f1-fansite.com)

Mint a kisebb istállók esetében mindig, a mozgatórugó természetesen a költségcsökkentés volt. A kiadások 2014 óta az egekben, és ez többek között a Force Indiát, a Saubert és a Manort is arra kényszeríti, hogy pontosan kicentizze költségvetését. A probléma régóta megoldatlan, a helyzet javítását célzó intézkedések pedig rendszerint vagy meg sem valósulnak, vagy puszta látszatlépések, melyek csupán tüneti kezelésként, nem pedig gyógyításként funkcionálnak.

A Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley nemrég mindenesetre tett egy újabb próbát. Fölvetette, hogy a mezőny privát istállói, a Force India, a Williams, a Sauber, a Manor, és a Haas, valamint a szintén kiscsapatnak számító Toro Rosso hozzanak létre egy külön bajnokságot. Nem az F1-ből való kiválásról van szó, csupán egy ugyanolyan bajnokságon belüli bajnokságról, ami például a hosszútávú sportautózásban is működik LMP2-es kategóriaként az LMP1 mellett.

Elképzelése szerint technikai szempontok helyett a pénzügyek különítenék el őket a gyári vetélytársaktól: miközben a Ferrari és társai sosem lesznek hajlandóak áldásukat adni egy költségplafon bevezetésére, ők vállalnák ezt a korlátozást, cserébe viszont külön megállapodásokat kötnének a kereskedelmi jogok birtokosaival, továbbá külön pontversenyben mérnék össze tudásukat. A költséghatárt évi 100 millió dollár jelentené, melybe azonban sem a marketingtevékenységek, sem a versenyzői fizetések, sem pedig a vendéglátói költségek nem tartoznának bele.

„Az ötletem az volt, hogy hat csapat önként vállalja a költségsapkát, melynek felügyeletét az FIA-ra bíznánk. Az egyeztetések második lépéseként ez utóbbiról tárgyaltunk volna” – nyilatkozta Fernley az Autosportnak. „Mindenekelőtt látnunk kellett, van-e igény erre. Alapvetően tetszett az ötletünk a csapatoknak, de időre volt szükségük, hogy átgondolhassák. Hockenheimre szerveztünk egy megbeszélést, melyen minden csapatot meghívtunk, hátha meglesz az egyezség. De nem mindenki vágyik a költségkorlátozásra: a hatból két független csapat nemet mondott, ami túl sok.”

A két ellenszavazó a Williams és a Toro Rosso volt. Utóbbi gárda csapatfőnöke, Franz Tost bevallása szerint a tulajdonos Red Bull miatt szavazott nemmel. „A Red Bull szempontjából ennek nincs értelme, mert ezzel kétszintes bajnokság jönne létre. Ha elkezdjük ezt egy százmilliós költségsapkával, akkor szinte semmit sem tudunk fejleszteni. Szükség lenne a költségsapkára, de mindenkire vonatkozóra. A kifogás az, hogy nem lehetne felügyelni, de ez nonszensz. A gyártok azért nem akarják ezt, mert megvan a pénzük, és a jelen helyzetben a gazdagok csak még több pénzt kapnak, amit elkölthetnek” – fogalmazott az osztrák.

Kiemelte, a kétszintes bajnokság aligha lenne népszerű. „Érdekel valakit egyáltalán az LMP2 Le Mans-ban? Én csak azt tudom, hogy idén a Porsche nyert…” – hívta fel a figyelmet a bökkenőre.

Fernley hozzátette, valójában ő sem híve a kettős bajnokságnak. „Nem akarok kétszintes bajnokságot, csak egy felelősségteljes és fenntartható Forma–1-et a költségek szempontjából. Az volt a célom, hogy a témával ösztönözzem a független csapatokat a gondolkodásra, mert azt mind tudjuk, hogy a gyári csapatok nem akarnak költségkorlátozást. Ez az elmúlt években elég egyértelműen bebizonyosodott.”

A Manor tulajdonosa, Stephen Fitzpatrick szerint nem volt rossz ötlet Fernley javaslata. „De szinte minden csapat megtalálná a módját a rendelkezésére álló pénze elköltésére” – érvelt. „Ha gazdaságilag fenntarthatóbb megoldást keresünk – és ez a szurkolók és a pályatulajdonosokra éppúgy vonatkozik, mint a csapatokra –, akkor azt kell kitalálnunk, hogyan szoríthatjuk minimálisra a kiadásokat a teljesítmény korlátozása nélkül. Megértem, hogy miért ellenezték ezt az ellenzők: nem akarnak egyenlőtlen státuszt.”

Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke nyitott lett volna a javaslatra. „Többet akartunk tudni róla, de végül el sem jutottak odáig a tárgyalások. Valaki bedobta az ötletet, mások nem akarták átültetni a gyakorlatba, így hamar le is zárult a kérdés. Nem tudok róla sokat, mert semelyik irányító testülettel nem beszéltünk erről. Valójában ez sosem volt több egy ötletnél” – mutatott rá.

Fernley végül hozzátette: hiába állapodtak meg a gyártók korábban arról, hogy 2017-ben 1 millió, 2018-ban pedig további 3 millió euróval csökkentik a motorok árát, ez számukra édeskevés. „Ez kevesebb, mint a költségvetésünk egy százaléka. Ami a költségeket illeti, már most kétszintes bajnokságunk van” – mutatott rá.

Forrás: M4Sport

 

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás