Räikkönen szerint „rendben van” a glória

Kimi Räikkönent nem zavarta a kilátásban a ma reggel először pályára vitt bukókeret. A Ferrari és az FIA részleteket is közölt a ma kipróbált és 2017-ben bevezetendő újításról.
Meglepetéssel indult a reggel Barcelonában: Kimi Räikkönen volt az első versenyző, aki pályára vihette az FIA által 2017-re fejlesztett új fejvédő eszközt, az úgynevezett glóriát. Az érintettek nem jelezték előre, hogy ma kipróbálják a megoldást, így a helyszínen tartózkodó újságírókat is váratlanul érte a furcsa látványt nyújtó Ferrari kigördülése a garázsból.
2007 bajnoka a még kezdetlegesnek számító glóriát mindössze egy installációs körre „vitte el”, melyen elsősorban azt vizsgálta, milyen hatással van az eszköz a versenyző kilátására. A Ferrari később megerősítette, nem terveznek további teszteket, csak a fölszerelhetőségre és a versenyző véleményére voltak kíváncsiak. Az Auto Motor und Sport úgy tudja, az FIA azért Räikkönent választotta ki a próbaúthoz, mert ő volt a legkritikusabb az újítás kapcsán.
A Ferrari a rövid próbát követően a sajtószobába vitte a glóriát, ahol az újságíróknak és fotósoknak testközelből is alkalmuk nyílt szemügyre venni azt. A csapat képviselője elmondta: „Ez egy előzetes konstrukció, amit a Ferrari készített a láthatóság vizsgálatára. Úgy gondoljuk, ez a megoldás részét képezi majd az autónak, és reméljük, hogy jobban fog kinézni. Kimi azt mondta, a láthatóság szempontjából »rendben van«.”
Kiderült, hogy a tesztelt eszköz valójában nem a valódi, FIA által is tesztelt glória volt: szénszálas anyagból készült, míg az eredeti acélból van, és átmeneti rögzítéssel tették fel az autóra, miközben az eredetinél zsanéros, könnyen nyitható megoldást terveznek.
Jelenleg nincs jobb megoldás
Az F1 Bizottság a múlt héten határozott arról, hogy a következő évtől bevezeti a versenyzők fejét védelmező bukókeretet, melyet már jó ideje fejlesztenek. Az eredetileg a Mercedes által megtervezett megoldás nemrég Dél-Angliában egy reptéren tesztelték: nagy sebességgel különböző tárgyakat hajítottak rá.
Az FIA hivatalos magazinja, az Auto legújabb számában külön foglalkozik a glóriával. „Próbáltuk felgyorsítani ezt a projektet az elmúlt tizenkét hónapban, hogy már a 2017-es F1-es autókon használhassuk az eszközt” – nyilatkozta Laurent Mekies, az FIA biztonságért felelős igazgatója. „A legutóbbi tesztnek már ebben a tudatban vágtunk neki. Próbáltunk olyasmivel előállni rajta, melyre már azt mondhatjuk, jelentős előrelépést értünk el vele.”
Andy Mellor, az FIA biztonságtechnológiai kutatásait végző intézet vezetője hozzátette, a legfőbb aggályokat jelentő kerékbecsapódást is hatékonyan hárítja a keret. „Nagyon meggyőző, hogy bár minden szögből igen közel van a versenyző fejéhez, az eszköz így is képes meggátolni, hogy egy kerék eltalálja a versenyző sisakját. Nagyon kis tér van rá, mégis óriási energiákat nyel el, és a kereket sikeresen más irányba tereli tovább” – állapította meg a szakember.
A kutatás során számos irányból, különböző sebességű és méretű tárgyakat ütköztettek a keretnek, de az mindig jól teljesített. A kerekek általi ütést nemcsak levezette, rendre el is deformálta az abroncsot. Az első verziót acélból készítették – részben emiatt (és a nagyobb gumik miatt) is van szó arról, hogy a 2017-es autók minimális tömegét 722 kilogrammra emelik. A későbbiekben csökkenthető lesz a glória tömege a könnyebb anyagok alkalmazásával – az FIA tervei szerint nagyjából 5 kilogrammot nyom majd az eszköz.
A Red Bull áprilisban áll elő saját megoldásával
Nem ez ugyanakkor az egyetlen megoldás, amit az FIA vizsgál. Korábban Alexander Wurz, a GPDA (a versenyzők érdekvédelmi szervezete) elnöke beszélt arról, hogy a távolabbi jövőben a most még túl törékenynek bizonyuló, vadászrepülőkön alkalmazott speciális szélvédők bevezetését is elképzelhetőnek tartja. Az FIA emellett a mostanitól eltérő, egy, a versenyző feje fölött patkószerűen ívelt keretet is próbálgat, melyet egy feje tetejére állított Y-alakú elemmel rögzítenek a pilótafülke elejéhez. Sokan tartanak attól, hogy ez a megoldás túlságosan is zavarja a versenyzők látását – például az olyan gyors, emelkedő kanyarokban, mint a belgiumi Eau Rouge.
Nemrég a Red Bull is előállt egy saját fejlesztésű megoldással, melynél a versenyző előtti, nyitva maradt részt speciális szélvédővel fedik be. Christian Horner csapatfőnök elárulta: „A mi megoldásunkat április végén, egy bemutató keretében fogjuk prezentálni.”
Az FIA mindazonáltal az idő szorítása és a kutatások előrehaladott állapota miatt továbbra is saját koncepcióját preferálja az osztrákokéval szemben. Az esztétikum ebben az esetben másodlatos szempont. „Támogatom a jól kinéző megoldást – nekem például a vadászgépszerű tetszik legjobban, de azt mondták, az nem működik. Ebbe az irányba kell haladnunk. A legfontosabb, hogy legyen valamiféle megoldás” – nyilatkozta a témában Felipe Massa, akit 2009-ben a Hungaroringen egy rugó talált fejbe, súlyos fejsérülést okozva ezzel.
Forrás: M4Sport