Räikkönen: Ha nem is álmodozol róla, a Ferrari az Ferrari!

Szemtelenül fiatalon robbant be a Forma–1 világába, ahol sokáig úgy tűnt, minden összeesküdött ellene, „álmai csapatával” azonban felért a csúcsra, később pedig egy kétéves kihagyás után kezdett mindent elölről – Kimi Räikkönen nemrég pályafutása legfontosabb állomásairól beszélt.

Kimi Räikkönen (Fotó: f1-fansite.com)
Kimi Räikkönen (Fotó: f1-fansite.com)

2007 világbajnokával az F1i készített hosszabb interjút, melynek középpontjában 2001 óta tartó pályafutása állt, és az, milyen új kihívásokkal szembesült ez alatt az idő alatt, kezdve a debütálás nehézségeivel, a csapatváltásokon át a kategóriába való visszatéréséig.

Räikkönen F1-es kalandja Olaszországban, a mugellói pályán kezdődött a 2000-es év őszén, amikor Peter Sauber csapata tesztlehetőséget ajánlott neki, noha korábban csak néhány formaautós futamot teljesített. Ekkor természetesen az F1-es autó kiismerése volt a legnagyobb kihívás. „Ötletem sem volt, milyen lehet az autó, hiszen korábban még nem láttam… oké, a pályán még nem láttam” – kezdi visszaemlékezését. „Szóval nem tudtam, mire számíthatok tőle.”

„A teszt előtt versenyeztem Forma-Renault-val, és teszteltem F3-as autót, ami a Renault-nál csak egy kicsit volt gyorsabb. A pályán versenyeztem már korábban, de egy Forma–1-es autóval teljesen más volt végigmenni rajta. Nagyon nyitott voltam a teszt előtt, mert tényleg nem tudtam, mire számíthatok. Trükkös volt a dolog, mert az F1-es autó komoly követelményeket támasztott az ember irányába. A nyakam nem is viselte túl jól a terhelést. Bármelyik másik pályán jobb lett volna! Csak három kört futottam, és visszamentem a boxba. Majd vártam” – idézi fel az első élményeket.

A kezdés tehát döcögős volt, a dolgok azonban hamar megváltoztak. „Nem mondanám, hogy sokkal nehezebb lett volna vezetni az F1-est, csak a sebesség volt jóval magasabb, és ehhez kellett hozzászokni. Minden sokkal gyorsabban történt, és eltartott egy ideig, míg ráéreztél, milyen keményen kell fékezni. Az első nap volt igazán nehéz ezek miatt, az első éjszaka után azonban minden visszatért a normális kerékvágásba. Olyan volt, mintha egy Forma-Renault-t vezetnék. Lenyugodtam, és az egész sokkal könnyebb lett. Csodás érzés volt!”

A teszt után a szezon is jól sikerült, olyannyira, hogy Räikkönen meggyőzte a McLaren vezetőit, akik leigazolták a visszavonuló Mika Häkkinen helyére, egy év leforgása alatt tehát egy élcsapatnál találta magát, ahol egy „sokkal versenyképesebb” autóhoz kellett hozzászoknia. „Bizonyos értelemben így volt, de az a Sauber is nagyon jó autónak számított. Egyáltalán nem volt rossz, hiszen negyedikek lettünk vele a bajnokságban. A lehető legjobbat hozták ki a rendelkezésre álló költségvetésből. A McLaren nagy csapat volt, rengeteg ember dolgozott, és más volt a mentalitás, mások voltak a munkamódszerek egy angol istállónál, mint egy svájcinál” – kezdte a különbségek sorolását.

„Minden autó más, és a vezethetőségük is különböző, a legnagyobb különbséget azonban a gumik jelentették, hiszen akkor váltottunk a Michelinre, és ezekhez hozzá kellett szoknom. Éppen ezért elég nehéz összevetni a két autót, és egy élcsapatot is nehéz összehasonlítani a Sauberrel, viszont annyira azért nem volt új a dolog” – folytatta a finn, aki a brit csapatnál kétszer is második lett a pontversenyben, és mindkétszer meglehetősen „balszerencsésen” maradt alul (elsősorban a műszaki hibáknak köszönhetően), 2006-ban pedig el is hagyta a csapatot.

raikonen
Kimi Räikkönen

Mégpedig azért, hogy a Ferrarihoz igazoljon (itt szintén egy világbajnok, Michael Schumacher helyét vette át), ahol 2007-ben végre felért a csúcsra. Előtte azonban ismét hozzá kellett szoknia egy új autóhoz és egy új környezethez. „A legnagyobb különbség ismét a gumi volt, hiszen évekig Michelinnel mentem és most újra Bridgestone-nal, ami ráadásul már olyan volt, mint amihez évekkel korábban hozzászoktam. Most már mind ugyanazt használtuk, szóval már nem volt annyira különleges, mint a gumiháború éveiben. Ez nagy különbség volt; hogyan kell vezetni ezekkel a gumikkal, és hogyan lehet jól munkára bírni őket.”

„Ismét egy új országba kerültem, új emberek közé, de nagyon élveztem a helyzetet. Évekig a McLaren pilótája voltam, és akkor szerződést kaptam a Ferraritól, ahová már nagyon régóta el szerettem volna igazolni, szóval nagyon jó volt! A Ferrariról álmodozol, vagy ha nem is álmodozol róla, ez a Ferrari. Érted? A többi csapat nem a Ferrari. Engem nem igazán érdekel mennyit nyertek, és a többi hasonló dolog sem. Az elején küzdöttem egy kicsit, főleg a teszteken, de aztán megtaláltuk a helyes utat. Persze nem volt könnyű, de azért egész jó szezonunk lett. Jól kezdtünk, talán jól túl, hiszen miután visszatértünk a normális kerékvágásba, nem voltunk annyira erősek, mint az elején, de 2007 csodás év volt. Nem hittem, hogy azonnal megnyerem a bajnokságot, főleg nem a Ferrarinál, és nem is volt egyszerű, de megtaláltuk a helyes irányt” – mondta bajnoki éve kapcsán.

Két gyengébb szezon után távoznia kellett a Ferraritól, sőt 2009 végén az F1-et is elhagyta, hogy két év szünet (amit főleg ralizálssal töltött) után visszatérjen és a Lotus pilótájaként újra felépítse F1-es pályafutását. „Egyértelmű, hogy voltak kétségeim, mert két évig nem vezettem F1-es autót, de nagyjából sejtettem, milyen lesz. Minden évben változnak a szabályok, és változnak a gumik, de éreztem, hogy amíg az autó eleje rendben van, jók leszünk. Először egy kétéves autót vezettem, demógumikkal, de a teszt rendben volt. Kisebb problémák persze voltak, de alapvetően rendben voltunk. Aztán ott volt a kérdőjel, mire lesz képes ez az autó a többiekével szemben, bár amikor visszatértem, nem aggódtam emiatt. Ha nem hittem volna, hogy jó lesz, nem írom alá a szerződést.”

„Függetlenül attól, mit mondanak az emberek, úgy érzem, a rali sokat segített. Már 2009-ben, amikor az F1 mellett csináltam, akkor is így éreztem. Hasznos volt, sokat tanultam. Sokkal jobban tudtam koncentrálni, hiszen ott folyamatosan figyelni kell. De nemcsak hallgatni kell a másikra, hanem vezetni is, és kombinálnod kell a kettőt, ha gyors akarsz lenni. Nagyon sokat tanultam a jegyzetekből, és abból, hogy azokat nekünk kellett elkészíteni. Versenyzői szempontból is segített, mert egy nagyon nehéz sportról beszélünk. Ha két évig semmit sem csináltam volna, sokkal nehezebb lett volna a visszatérés, így viszont nem volt akkora probléma” – zárta gondolatát a Jégember, aki két lotusos év után tért vissza a Ferrarihoz, ahol most is versenyez.

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás