Pályafutása első pole-ját szerezte Verstappen
Ilyen a tökéletes időmérő edzés! Max Verstappen első F1-es pole pozícióját szerezte a Magyar Nagydíjon! Valtteri Bottasszal osztozik az első soron, Lewis Hamilton lett a harmadik!
A pénteki edzésnap végén mindenkit arról kérdezgettek, esős vagy száraz körülményeket kíván-e magának az eredményes folytatásra. Többen is az esőre szavaztak, ám a szombat déli harmadik szabadedzés megmutatta, nem feltétlenül van szükség változatos viszonyokra ahhoz, hogy érdekessé váljon a küzdelem. Az utolsó tréningen a három élcsapat gyorsabb versenyzői mindössze 9 századon belül voltak egymáshoz képest, így megjósolni is nehéz volt, melyikük jöhet ki győztesen a kvalifikációból.
Miután a csapadék valószínűsége alaposan lecsökkent a korábbi előrejelzésekhez képest, a három élcsapat körül három kérdés sorakozott. A Mercedes esetében arra vártuk a választ, mennyi tartalék maradt az előzetesen favoritnak tartott autójukban, a Red Bullnál arra, ezúttal tudják-e tartani magukat akkor is, amikor a többiek előveszik a „partimódjukat”, míg a Ferrarinál arra, képesek-e annyit gyorsulni a pálya utolsó szektorában, hogy igazán kamatoztatni tudják az elképesztő első szektoros teljesítményüket.
Q1: Leclerc megtörte a Ferrarit, Russell parádézott
Max Verstappen bekezdett! A korábban pole-t az F1-ben még sosem szerző holland hamar jelét adta, harcba szállna a szombati elsőségért. Első gyorskörén máris megjavította Lewis Hamilton délben futott új pályacsúcsát, és elsőként tört be 1:16 alá. Köre 1:15,817 másodperc volt, amivel első menetei során sem a Mercedes, sem a Ferrari versenyzői nem sokat tudtak kezdeni. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas csak 0,2 másodpercre tudott kerülni hozzá.
Miközben a Red Bull fiatalja szárnyalt, Charles Leclerc időmérője igen korán fordulatot vett. Előbb ugyan futott egy Sebastian Vettelénél jobb időt, ám második nekifutásakor hiába állt jobb részidőkkel, az utolsó kanyarban autója hátulja megindult kifelé, és már nem tudta megfogni. Háttal csapódott a gumifalnak, így sérült hátsó szárnnyal döcögött vissza szerelőihez. Előtte egyébként Vettel és Bottas is kicsit kicsúszott annak a kanyarnak a kijáratánál, ám ez esetükben nem az autón, csak a köridőkön hagyott nyomot.
Az élversenyzők továbbjutása nem volt kérdéses, a mezőny második felében viszont majdnem szemtanúi lehettünk egy kisebb csodának. George Russell az eddig sereghajtó, de ezen a hétvégén fejlesztéseivel a mezőny végét elkapó Williamsszel az utolsó pillanatokban rövid ideig még a top 10-ben állt, és jó esélye volt arra, hogy általános meglepetésre továbbjusson a Q1-ből. Végül 0,053 másodpercen múlt – ennyi választotta elő őt Romain Grosjeantól. A 16. rajthelye viszont így is csodaszámba megy: idén először győzött le Williams-versenyző nem Williams-versenyzőket nyílt küzdelemben!
Russell nem mellesleg megőrizte veretlenségét az ezúttal is utolsó Robert Kubicával szemben. Ugyanezt elmondhatta Sergio Pérez is, ám több öröme nem volt ezen a délutánon. Russell mögött 17.-ként búcsúzott az edzésrész végén. Mögötte jött a másik meglepetés: Daniel Ricciardo. Az ausztrál korai búcsújában ugyanakkor közrejátszott, hogy a gyorskör kezdete előtt Pérezzel birkózott az utolsó kanyarban. Esetüket az FIA vizsgálat alá is vonta, akárcsak Antonio Giovinazziét, aki Lance Strollt tartotta föl. Stroll egyébként Kubicával együtt osztozkodott az utolsó soron.
Q2: keményít az élmezőny, élre áll a Mercedes, de…
Charles Leclerc-nek szerencséje volt! A korai hibája ellenére a monacói továbbjutása nem forgott veszélyben, így csapata időt nyert a hátsó rész javításához. A Q2-ben teljesített első köre megerősítette, nincs nagy vész, a monacói a 4. helyre sorolt be 1:15,807 másodperccel, közel egy tizeddel megelőzve Vettelt. Csapata a rádión aztán megerősítette neki: az adatok azt mutatják, minden rendben.
A Q2-ben a három élcsapat egyébként a közepes gumit választotta – nem meglepő módon. A sárga Pirelli a jelek szerint a Mercedesnek feküdt legjobban. Hamilton egy 1:15,548-as, Bottas egy 1:15,669-es idővel jelezte, van még tartalékuk. Verstappent viszont nem igazán zavarta ez, egy 1:15,573-as körrel válaszolt, és 25 ezredes közelségben tartotta magát a címvédőhöz képest. Leclerc lemaradása 0,259, Vettelé 0,337 másodperc volt.
A középmezőnyben a McLarenek vették át az uralmat. Lando Norris mindössze 2 tizeddel maradt el a lágygumis körével Vetteltől, Sainz további két és fél tizeddel követte őt. A fennmaradó top 10-es helyeken két francia és egy finn osztozkodott, Romain Grosjean, Pierre Gasly és Kimi Räikkönen voltak az utolsó továbbjutók. Búcsúzott Nico Hülkenberg, Alex Albon, Danyiil Kvjat, Antonio Giovinazzi és Kevin Magnussen.
A Q2 hajrájára Verstappen és a két Mercedes még egy amolyan előkészítő körre föltette a lágy gumikat. Habár taktikai okokból egyikük sem fejezte be a kört, a részidőknek így is üzenete volt: Verstappen két lila szektort teljesített, a pálya első szakaszán nagyjából 3, a középsőben 2 tizedet adott az ezüstautóknak…
Q3: Verstappen először!
A Mercedes megijedhetett! A Q2-es körét ugyan megszakította Verstappen, tekintve, hogy fél másodperc előnyben volt a gázelvételig a Mercedesekkel szemben, a csillagosoknak volt miért aggódniuk. Motorföltekerés ide vagy oda, a Red Bull esélyessé lépett elő. Olyannyira, hogy a Q3-as első köröknél a holland elsőként az 1:15-ös határt is áttörte, és (főleg a Ferrari-erősségű első szektorának köszönhetően) közel 2 tizedmásodperces előnybe került. Ideje 1:14,958 volt – ez volt az átugrandó léc a második helyre besoroló Bottas, és a körén kicsit rontó, s ezért harmadikként a garázsba vonuló Hamilton számára.
A Ferrarik ezen a ponton kiszállni látszottak a versenyből. Vettel első körében 0,388, Leclerc 0,479 másodperces hátrányt szedett össze.
A második gyorskörök jelentették az utolsó reményt a Mercedesnek – tudta ezt Verstappen is. Elsőként ő rugaszkodott neki a javításnak, és komoly 4 tizedet faragott is addigi legjobbjából. Szüksége is volt arra az 1:14,572 másodperces körre, hiszen Bottas is a maximumot hozta, és a célban mindössze 18 ezreddel állt meg később az órája. Miután Hamilton ezúttal is belehibázott a körébe, neki csak a harmadik rajthely jutott. A Ferrarik előrébb nem verekedték magukat, de helyet cseréltek: Vettel hiába autózott lila első szektort, a kör végére elfogyott a lendülete, így 28 ezreddel lemaradt a 4. rajthelyről, ami Leclerc-é lett.
Mögöttük Pierre Gaslyt Lando Norris és Carlos Sainz követte, míg az 5. soron Romain Grosjean és Kimi Räikkönen osztozott.
Verstappent a Magyar Nagydíj csütörtöki sajtónapján arról kérdezték, nem érzi-e már égető szükségét pályafutása első pole pozíciójának 92 teljesített futammal a háta mögött. Azt felelte, számára ez nem lényeges, ő a vasárnapi győzelmekért él. A leintést követő ordításából azért kivehettük, nem bánta ezt az első kvalifikációs győzelmet, mellyel az F1 történetének 100. pole-szerzőjévé vált. Örömét fokozhatja, hogy mindezt a Magyar Nagydíjon érte el, ahol normál körülmények között nem egyszerű az előzés.
Vajon vasárnap megfejelheti a mostanit az első győzelmi duplájával? Választ a 15:10-kor rajtoló verseny fog adni. Az M4 Sport és az M4sport.hu élő közvetítése 14:25-kor kezdődik!
Magyar Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Q1 | Q2 | Q3 | |
1. | Max Verstappen | Red Bull-Honda | 1:15,817 | 1:15,573 | 1:14,572 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:16,078 | 1:15,669 | 1:14,590 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:16,068 | 1:15,548 | 1:14,769 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:16,337 | 1:15,792 | 1:15,043 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:16,452 | 1:15,885 | 1:15,071 |
6. | Pierre Gasly | Red Bull-Honda | 1:16,716 | 1:16,393 | 1:15,450 |
7. | Lando Norris | McLaren-Renault | 1:16,697 | 1:16,060 | 1:15,800 |
8. | Carlos Sainz | McLaren-Renault | 1:16,493 | 1:16,308 | 1:15,852 |
9. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:16,978 | 1:16,319 | 1:16,013 |
10. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo-Ferrari | 1:16,506 | 1:16,518 | 1:16,041 |
11. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:16,790 | 1:16,565 | |
12. | Alexander Albon | Toro Rosso-Honda | 1:16,912 | 1:16,687 | |
13. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Honda | 1:16,750 | 1:16,692 | |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo-Ferrari | 1:16,894 | 1:16,804 | |
15. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:16,122 | 1:17,081 | |
16. | George Russell | Williams-Mercedes | 1:17,031 | ||
17. | Sergio Pérez | Racing Point-Mercedes | 1:17,109 | ||
18. | Daniel Ricciardo | Renault | 1:17,257 | ||
19. | Lance Stroll | Racing Point-Mercedes | 1:17,542 | ||
20. | Robert Kubica | Williams-Mercedes | 1:18,324 |
Forrás: M4Sport