Nem lesz dobogós díjátadó az újrainduló F1-ben
Jelentősen megváltozik a Forma–1-es versenyek felvezetése és levezetése is. A sorozat sportigazgatója elárult pár részletet a rajtceremóniával és a díjátadóval kapcsolatban.
A koronavírus-járvány talán visszaszorulóban van Európában, és talán az élet is kezd egyre inkább újraindulni, a normalitástól azért még messze vagyunk, és ez a Forma–1-ben sem lesz másképp. A királykategória az első nyolc versenyét zárt kapuk mögött rendezi meg, nézők nélküli versenyre pedig a 70 éves történetében még nem volt példa. Nem ez lesz azonban az egyetlen komoly változás, amire fel kell készülni, az egész nagydíjhétvége lebonyolítása másképp fog alakulni, mint megszoktuk.
Az F1 egy 80 oldalas tervet dolgozott ki a járványhelyzettel kapcsolatban, mely nemcsak az utazásról, az elszállásolásról vagy a résztvevők teszteléséről és létszámkorlátozásáról rendelkezik, hanem az egyes procedúrákat is újraírja. A kötelező távolságtartás miatt más lesz a versenyek felvezetése és levezetése is, és hogy mennyiben, arról az F1 sportigazgatója, Ross Brawn árult el részleteket a kategória hivatalos honlapjának.
„Bizonyos eljárásokat vezetünk be, mert biztonságban kell lennünk a COVID-19-helyzet szempontjából. A múltban megszokott gyakorlatot most nem lehet követni. Az F1-re jellemző tömött rajtrácsra most nem kerülhet sor. Attól a pillanattól, hogy a csapatok megérkeznek, minden részletet szigorúan átgondoltunk, és még nem is fejeztük be a munkát, de dolgozunk az FIA-val a részletek finomításán” – adott helyzetjelentést.
A vasárnapi verseny előtti és utáni órák az új menetrend szerint teljesen másképp fognak alakulni. Az egyik legfurcsább változás az lesz, hogy nem kerül sor a hagyományos díjátadóra: Brawn megerősítette, várhatóan nem lesz dobogó. „A dobogós ceremóniára nem kerül sor, de vizsgáljuk annak lehetőségét, hogy legyen valami a rajtrácson. Az egyik lehetőség, hogy az autókat felsorakoztatjuk a pályán, és a versenyzők eléjük állnak. Nem adhatunk át díjakat sem, mivel az átadó nem kerülhet közelségbe a versenyzőkkel, de dolgozunk ezen, és vannak ötleteink és módszereink arra, hogyan tudnánk ezt prezentálni a tévés közvetítésben” – magyarázta a brit.
Az érintkezés kerülése a futam előtt is szempont lesz. Mivel az F1 igyekszik egymástól is teljesen elkülöníteni a csapatokat, a versenyzők a rajt előtt sem kerülhetnek egymással kapcsolatba. A hagyományos versenyzői parádénak az üres lelátók miatt eleve nem lesz értelme. „A versenyzői parádé elmarad, hiszen nem állíthatsz húsz versenyzőt egy kamion hátuljára, és nem viheted őket körbe a pályán. Helyette interjúkat fogunk készíteni valamennyiükkel a garázs előtt” – vázolta Brawn.
A rajtceremóniánál hagyományosan egymás mellé sorakoznak fel a mezőny tagjai a rajtvonalon, eléjük pedig rajtrácsgyerekeket állítanak. Ez most szintén elmarad. „A nemzeti himnusznál nem csoportosulhatnak a versenyzők, és nem állhatnak előttük az FIA Jövő Sztárjai (ti. a rajtrácsgyerekek) sem. A gyerekek viszont így is részei lesznek a show-nak, virtuálisan. Elküldjük nekik az egyenruhájukat, és videókat fognak küldeni nekünk, üzenetekkel, amiket le fogunk játszani. Szóval sok mindent kitalálhatunk a szórakoztatásért.”
A verseny rajtját megelőzően eközben a célegyenes képe is más lesz, és nem csak a vendégek és a médiastábok hiánya miatt. Az F1 a csapatokat is arra kérte, csak a szükséges személyzet vonuljon ki az autókhoz a rajtrácsra, amilyen munkálatot el lehet végezni „bentről”, azt onnan végezzék. A Mercedes ezen a héten Silverstone-ban már az új eljárásokat is gyakorolta a kétnapos tesztjén.
A Forma–1-es nagydíjak egy ideig tehát biztosan mások lesznek, mint amilyennek ismerjük őket, tévés események, távolságtartó procedúrákkal. Hogy meddig, az még éppúgy bizonytalan, mint a 2020-as bajnoki program.
„Száz százalékig biztos vagyok benne, hogy izgalmas és érdekes műsorral állunk majd elő, egyszerűen csak más lesz. Ez most az új normalitás. Hogy meddig lesz így? Még nem tudjuk, de az biztos, hogy ez lesz az új norma az év hátralévő részében” – bocsátotta előre a sportigazgató.
Forrás: M4Sport