Mercedes-katasztrófa, Verstappen futamot nyert
A Forma-1-es Spanyol Nagydíj rajtjánál a Mercedes versenyzői balesetbe keveredtek, a futamot a Red Bullhoz erre a hétvégére átültetett 18 éves Max Verstappen nyerte meg. Mögötte Räikkönen és Vettel.

A szombati időmérővel gyakorlatilag egyező körülmények mellett, napos, meleg időben (22 fokos levegő-, 40 fokos aszfalthőmérséklet) sorakoztak fel az autók a 2016-os Forma-1-es idény ötödik versenye, a Spanyol Nagydíj startjához a pályára.
A barcelonai rajtrács legelőkelőbb helyére a címvédő Lewis Hamilton állhatott, mellőle csapattársa, a bajnoki éllovas Nico Rosberg indult.
A Mercedesek mögül a Red Bull párosa (Daniel Ricciardo és a frissen előléptetett Max Verstappen), a Ferrari-pilóták (Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel), a williamses Valtteri Bottas, a Toro Rosso hazai ifjonca, ifjabb Carlos Sainz, a Force Indiá-s Sergio Perez, végül a McLaren helyi hőse, a Q3-ig idéen először eljutó Fernando Alonso indult.
Az egy szem manoros Rio Haryantón (22.) kívül a teljes mezőny a lágy gumit vette fel az első etapra, az indonéz közepes keveréken startolt.
A lámpák kialvásakor Rosberg reagált jobban, az első kanyarban külső íven ment el Hamilton mellett, az angol viszont visszatámadott a 2. kanyar utáni egyenesen. A német a pálya belső felére húzódott, a címvédő kiment a fűre, megpördült, forgás közben pedig Rosberg autóját is magával vitte a kavicságyba, mindketten kiestek.
Beküldték a biztonsági autót. A safety car mögött Ricciardo, Verstappen, Sainz, Vettel, Räikkönen, Bottas, Perez, Button, Alonso és a hassos Romain Grosjean haladt a top10-ben.
Az újrarajtolásnál nem történt pozíciócsere az élmezőnyben, csak Danyiil Kvjat próbálkozott Grosjeannal, sikertelenül.
Vettel a 8. körben előzte meg Sainzot, a fiatal spanyol nem tudott tovább hátvédet játszani. A következő körben a célegyenes végén Räikkönen is támadott, de Sainz kivezette a bukótérbe, a Toro Rosso mögé sorolt be. A 10. körben a finn sikeresen ment el mellette.
A kerékcseréket Felipe Massa kezdte a 9. körben, utána gyakorlatilag az egész mezőny elindult a bokszutcába. A vezető Ricciardo a 12., Verstappen, Räikkönen a 13. körre vett fel közepes keveréket. Verstappen Ricciardo mögé tért vissza.
Vettellel sokáig kivártak, ő a 16. körben kapta meg a közepes keveréket, a 3. helyre tért vissza, de egy kis lépéselőnybe került.
A Haas versenyzőit tartották kint legtovább, Grosjean a 4. helyről ment ki, második etapjára is lágyakat kapott, a 11. pozícióban csatlakozott vissza mezőnybe. Gutierrez az 5. helyről ment ki, de csak a 17. helyre tért vissza.
A kerékcserék után Ricciardo, Verstappen, Vettel, Räikkönen, Bottas, Sainz, Perez, Button, Alonso és Massa haladt a top10-ben.
Nico Hülkenberg a 22. körben kényszerült feladni a versenyt, amikor az autója hátsójából lángok csaptak ki. A német félreállt, majd a marshaltól szerzett oltókészülékkel maga kezelte a helyzetet.
A kerékcserék második hullámát is Massa indította, a 26. körben ment ki a brazil. A vezető Ricciardo a 29. körre vette fel harmadik szettjét, lágy keveréket kapott. Vettel egy körrel később tette meg ugyanezt. Verstappen a 35. körben váltott közepes keverékekre, ő már a célba érésig azzal készült. A Ferrari Räikkönennel a Red Bull-os holland stratégiáját követte le, ő a 36. körben kapott közepeseket.
Közben a Haasnál zajlott durva házon belüli csata, Gutierrez igen erőszakosan vette el a 11. helyet Grosjeantól.
Vettel a 38. körben a vártnál jóval korábban cseréltek kereket, a német közepeseket kapott. A német a 4. helyre, Räikkönen mögé esett vissza.
Ricciardót a Red Bull a 43. kör végén újabb kerékcserére hívta, közepeseket tettek fel.
Verstappen átvette a vezetést, mögötte Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Bottas, Sainz, Perez, Gutierrez, Kvjat és Massa a pontszerző helyeken.
Fernando Alonso futama a 47. körben ért véget, az autó hajtása elment, félrehúzódott. “No power, no power” – mondta a rádión.
Räikkönen a 45. körtől egyre inkább nyomás alá helyzete az élen haladó tinit, aki viszont jól tartotta magát. Mögöttük Ricciardo kergette Vettelt. Óriási feszültségben sorjáztak a körök.
Ricciardo az 59. kör kezdetén bújt be Vettel mellé, de túl mélyen fékezett, kis híján kiütötte a Ferrarit. A négyszeres világbajnok a jobb íveken visszatámadott, és kemény csatában visszavette a 3. helyet.
Ricciardo a 65. körben szállt ki a küzdelemből, amikor bal hátsó defektet kapott. Az ausztrál kénytelen volt a bokszba hajtani.
Verstappen ugyanakkor magabiztos vezetéssel a célig őrizte az első helyet, első Red Bull-os versenyén futamot nyert, egyben a Forma-1 történetének legfiatalabb dobogósa és legfiatalabb győztese lett. Mögötte a két Ferrari-pilóta hozta a két dobogós helyet, míg Ricciardo a kényszerű kerékcseréje után is beért a 4. helyen.
A további pontokon a williamses Bottas, a Toro Rossó-s Carlos Sainz, a Force Indiá-s Sergio Perez, Felipe Massa és a mclarenes Button osztozott.
A Spanyol Nagydíj végeredménye
Versenyző |
Csapat |
Idő | |
1. | Max Verstappen |
Toro Rosso-Ferrari |
1 ó 41 p 40,017 mp |
2. | Kimi Räikkönen |
Ferrari |
+0,616 mp |
3. | Sebastian Vettel |
Ferrari |
+5,581 mp |
4. | Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
+43,950 mp |
5. | Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
+45,271 mp |
6. | Carlos Sainz |
Toro Rosso-Ferrari |
+1p 01,395 mp |
7. | Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
+1p 19,538 mp |
8. | Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
+1p 20,707 mp |
9. | Jenson Button |
McLaren-Honda |
+ 1 kör |
10. | Danyiil Kvjat |
Red Bull-TAG Heuer |
+ 1 kör |
11. | Esteban Gutiérrez |
Haas-Ferrari |
+ 1 kör |
12. | Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
+ 1 kör |
13. | Jolyon Palmer |
Renault |
+ 1 kör |
14. | Kevin Magnussen |
Renault |
+ 1 kör |
15. | Felipe Nasr |
Sauber-Ferrari |
+ 1 kör |
16. | Pascal Wehrlein |
Manor-Mercedes |
+ 1 kör |
17. | Rio Haryanto |
Manor-Mercedes |
+ 1 kör |
18. | Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
kiesett |
19. | Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
kiesett |
20. | Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
kiesett |
21. | Nico Rosberg |
Mercedes |
kiesett |
22. | Lewis Hamilton |
Mercedes |
kiesett |
Forrás: Vezess.hu