Melbourne-i szabadedzések
Rendkívül szoros küzdelmet hozott az év első Forma–1-es szabadedzése az élcsapatok között. A melbourne-i első tréning Lewis Hamiltoné lett, ám a két Ferrari csak századokkal maradt le, és Max Verstappen is biztató formát mutatott a Red Bull-lal.
A téli tesztek és találgatások után végre elérkezett az igazság pillanata, a melbourne-i első szabadedzéssel hivatalosan is elrajtolt a 2019-es Forma–1-es idény. A kissé szeles, de napos és száraz, 20 Celsius-fokos időben a mezőny korelnöke, Kimi Räikkönenre kormányozta elsőként autóját a pályaára, melynek eseményeit 1996 óta először nem Charlie Whiting felügyelte. A tragikus hirtelenséggel elhunyt versenyigazgatóra az egész F1 emlékezik, Párizsban félárbócra eresztették az FIA zászlaját, a boxutcában sokan fekete karszalagot viselnek, több csapat pedig az autójára helyezett matricával tiszteleg a brit előtt. „Barátunknak, Charlie-nak” – állít például a Haasok orrán.
Több csapat is újításokkal rukkolt elő a téli tesztekhez képest. A Red Bull Kínára tervezett elemeket is elhozott Ausztráliába, pár újdonság a csütörtökön még gondosan takargatott Ferrarira is fölkerült, ám a legnagyobb változáson a Racing Point autói estek át, melyek most nyerték csak el valódi 2019-es formájukat. A rózsaszín autóknak az oldaldobozait, az oldalsó légterelőit is komolyan átszabták a télhez képest, egyedi, a szabályok határait feszegető visszapillantó-megoldással előálltak, és némi változtatást a kocsi elején is végrehajtottak.
Az első negyedóra legnagyobb eseményét Antonio Giovinazzi installációs körén bemutatott elfékezése jelentette, a pálya jó ideig néma volt. „Mindkét autónk tervezett szünetet tart, amíg a pálya letisztul” – adta hírül a Renault, arról nem téve említést, mitől várják az aszfalt tisztulását, ha senki sem merészkedik ki rá…
Valtteri Bottas aztán vállalta a takarító szerepét, és 20 perc után 1:26,454 másodperccel megfutotta az idény első edzésidejét. Példáját sok társa követte, így az első félóra végére beindult az élet az Albert Parkban. A koszos pályán sokat csúszkált a mezőny, Robert Kubica többször is letért az ideális ívről, az első kanyarban a fűre is ráhajtott, és többek között Lewis Hamilton is füstölősre fékezte a kerekét.
Bottas 1:24,679 másodperccel erősítette meg vezetését a sárga jelölésű közepes gumin, melyen csapattársa csak többszöri próbálkozás után tudta megközelíteni őt. Az edzés feléhez közeledve Hamilton 59 ezredmásodperces hátránnyal zárkózott föl mögé, teljessé téve a Mercedes korai uralmát.
Mögöttük Max Verstappen is tizeden belül volt. A holland 1:24,765 másodperces legjobb körén abszolút legjobb második és harmadik szektort jegyzett, ám így is 86 ezredes hátránnyal állította meg a stoppert. Később hozzácsapott ehhez egy lila első szektort is, ám azt a körét már a boxban fejezte be. Red Bullján a puhább, piros jelölésű lágy gumi volt ekkor.
A Ferrarik a két riválissal ellentétben álmosabban kezdtek. Sebastian Vettel és Charles Leclerc is a lágy gumit használta első etapján, ám csak a 7. és a 9. helyre soroltak be. A jobb időt az 1:25,939-et jegyző monacói jegyezte, aki bő 1 tizeddel előzte meg kollégáját.
Az edzés első felének végén a két Mercedes és Verstappen mögött Danyiil Kvjat, Pierre Gasly és Lance Stroll sorakozott, a Ferrarikat Kevin Magnussen választotta el, az utolsó top 10-es hely pedig az újonc Alexander Alboné volt. Mért idővel egyedül Nico Hülkenberg nem rendelkezett, akinek elektronikai hibát észleltek autóján. Gondja a Haasnak is volt, Romain Grosjeannál akkumulátort cseréltek, ám a francia nem veszített sok időt a hadművelettel.
A kötelező gumivisszaadás idején negyed órára újra elcsöndesedett a pálya, aztán a két Mercedes a piros gumin tért vissza, és Bottas egyből 1:23,866 másodpercre javított, két tizeddel túlszárnyalva a tavalyi első szabadedzés legjobb idejét. Pár pillanat múlva viszont már nem ő vezette a sort, hanem az 1:23,599-re gyorsuló Hamilton, aki mögé ráadásul másodiknak Verstappen zárkózott föl, 0,193 másodperces hátránnyal. A Red Bull meggyőzően kezdett holland versenyzőjével.
De mit tud a Ferrari? – kérdezhettük joggal, hiszen a két vörös autó jócskán visszacsúszott a mezőnyben, Vettel például egészen a 15. helyig. Második etapjukra is a lágy keveréken érkeztek. Leclerc 1:23,673-as ideje 74 ezreddel elmaradt Hamiltonétól, és mivel Vettel is csak 36 ezreddel szárnyalta túl a monacóit, a mercdeses mindkettejükkel szemben megőrizte vezető helyét.
Szorosabb nemigen lehetett volna a küzdelem. A két Ferrari tizeden belül volt a címvédőtől, és Verstappen is kevesebb mint 2 tizedre.
A gyorskörök után azonnali újabb javításokra már nem kerülhetett sor, mivel az edzést Albon hibája miatt ideiglenesen félbe kellett szakítani. A Toro Rosso hátulja a második kanyarból kigyorsítva indult meg, az újonc a falnak koccant, és otthagyta a vezetőszárnyát. Bár önerőből vissza tudott térni a garázsba, az ideiglenes versenyigazgató, Michael Masi így is piros jelzést adott ki.
Sokáig viszont nem tartott a szünet, és az újraindítást követően végre megjelent a boxutca végén Nico Hülkenberg. Csapata a vártnál tovább bajlódott az autó rendszerének teljes újraindításával, a német így az első 90 percéből 70-et elvesztegetett. Helyette addig is csapattársa, Daniel Ricciardo rótta a köröket, ám ő is megrekedt az alsóházban.
Műszaki gondok még a Williamsnél adódtak (a piros zászló előtt). George Russell autóját a boxutca végéről kellett visszatolniuk a szerelőknek, miután nem akart elindulni a tervezett rajtgyakorlat során. E hibát viszont gyorsan orvosolta a csapat.
Az utolsó negyedórában az élmezőnyben már nem változott a sorrend, egy meleg pillanatot viszont láthattunk. Bottas az utolsó előtti kanyarban kissé túlbuzgó volt, és a fűre tette jobboldali kerekeit. A Mercedes megvadult, majd az aszfaltozott bukótérbe menekült, ahol sofőrje agresszív piruettel egyből 180 fokos fordulattal kényszerítette vissza a pályára.
A vezető ötös mögött javításokat is láthattunk. Kimi Räikkönen 1:24,816-tal feljött Kvjat és Gasly elé a 6. helyre, míg Kevin Magnussen mögé Hülkenberg zárkózott föl 10.-nek. Mindkét gyorsuló a piros gumit használta.
A mezőny második felét az újonc Antonio Giovinazzi vezette; megelőzve a csapattársától 3 tizeddel elmaradó Romain Grosjeant, valamint Albont, aki elsőre 0,4-del volt lassabb Danyiil Kvjatnál.
A megújult Racing Point bár jó időkkel kezdett, az edzés végére visszacsúszott a mezőny utolsó harmadába. Lance Stroll 2 tizeddel volt gyorsabb Sergio Péreznél, ám a mclarenes Carlos Sainzot nem tudták megelőzni, így a 15-16. helyen intették le őket.
Daniel Ricciardo első renault-s szabadedzését a 17. pozícióban zárta, a két Williams pedig a várakozásoknak megfelelően az utolsó két helyet bérelte ki. A gyorsabb versenyzőjük Robert Kubica volt, ám ő is 2 másodperccel elmaradt a 18. Lando Norristól. A grove-iak számára a péntek ugyanakkor még mindig a tesztmunkáról, a télen el nem végzett feladatok pótlásáról szól.
Cikkünk elején azt írtuk, elérkezett az igazság pillanata. Nos, a pontosabb képre azért egy kicsit talán még várni kell. A délutáni második szabadedzésen viszont talán már többet megtudunk a valós erőviszonyokról.
Az ausztrál délután nekünk viszont még mindig hajnal: kezdés 5 óra 55 perckor az M4 Sporton és az M4 Sport.hu-n!
Ausztrál Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:23,599 | 26 | |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:23,637 | +0,038 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:23,673 | +0,074 | 18 |
4. | Max Verstappen | Red Bull-Honda | 1:23,792 | +0,193 | 22 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:23,866 | +0,267 | 30 |
6. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo-Ferrari | 1:24,816 | +1,217 | 18 |
7. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Honda | 1:24,832 | +1,233 | 30 |
8. | Pierre Gasly | Red Bull-Honda | 1:24,932 | +1,333 | 23 |
9. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:24,934 | +1,335 | 24 |
10. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:25,015 | +1,416 | 11 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo-Ferrari | 1:25,166 | +1,567 | 23 |
12. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:25,224 | +1,625 | 18 |
13. | Alexander Albon | Toro Rosso-Honda | 1:25,230 | +1,631 | 21 |
14. | Carlos Sainz | McLaren-Renault | 1:25,285 | +1,686 | 19 |
15. | Lance Stroll | Racing Point-Mercedes | 1:25,288 | +1,689 | 26 |
16. | Sergio Pérez | Racing Point-Mercedes | 1:25,498 | +1,899 | 21 |
17. | Daniel Ricciardo | Renault | 1:25,634 | +2,035 | 16 |
18. | Lando Norris | McLaren-Renault | 1:28,966 | +5,367 | 31 |
19. | Robert Kubica | Williams-Mercedes | 1:27,914 | +4,315 | 25 |
20. | George Russell | Williams-Mercedes | 1:28,740 | +5,141 | 25 |
Második szabadedzés
A délelőtti szoros eredmények után a délutáni melbourne-i szabadedzés nagy Mercedes-fölényt hozott. No meg jó sok kicsúszást és megpördülést!
A hőmérő higanyszála két fokkal följebb kúszott a melbourne-i második szabadedzés rajtjáig a délelőtthöz képest, a napsütésnek köszönhetően a pálya hőmérséklete pedig már elérte a 44 Celsius-fokot, ám ideális viszonyokról mégis túlzás lett volna beszélni, hiszen az aszfalt még mindig csúszós és piszkos volt, ráadásul erős szél is fújt. Ezek kombinációja többeknek fejtörést okozott. Főleg az első kanyarokban, ahol az autók hátulról kapták a széllökéseket. Ez előbb Kimi Räikkönent, aztán Lance Strollt és Sebastian Vettelt is a fűre, valamint a kanyar levágására kényszerítette az első fél órában, a Racing Point fiatalja ráadásul egyszer úgy gyorsított ki a kettes fordulóból, hogy autója majdnem a betonfalnak csapódott.
A tréning első felében csak a kemény és a közepes gumikat használták a versenyzők, az eredményjelző élén pedig Romain Grosjean, Pierre Gasly, Kevin Magnussen és Max Verstappen is megfordult, mielőtt érkeztek volna a Mercedesek.
Bár az elmúlt hetekben a címvédő csapat úton-útfélen azt hangoztatta, milyen nagy a lemaradása a Ferrarival szemben, az első edzésen orrhosszal megelőzték a vörösöket, és a tapasztalatok alapján a Renault csapatfőnöke, Cyril Abiteboul máris kijelentette, még mindig a Mercedes az a csapat, akit le kell győzni a sikerért.
Lewis Hamilton és Valtteri Bottas első etapjukon „kötelékben repülve” futották a jobbnál jobb köröket, elsőként áttörve az 1:24-es határt. Menete végén Hamilton 1:23,148 másodpercnél állt meg, közel 3 tizedmásodpercet adva csapattársának.
Max Verstappen velük egy időben rótta a közepes gumis köreit, ám fél másodpercnél közelebb nem tudott férkőzni a csillagosokhoz. A Ferrarik eközben tovább bujkáltak a mezőnyben: sárga gumis menetük után Charles Leclerc a 14., Sebastian Vettel a 17. helyig csúszott vissza.
A top 10-ben hamar sátrat bontott a két Toro Rosso, akik közrefogták a Verstappentől délelőtt jelentősen elmaradó Pierre Gaslyt; a Haas két versenyzője a 4. és 8. helyet foglalták el az első félóra végén; míg a Renault-nál újabb problémák léptek fel, ezúttal Daniel Ricciardónál, aki csak némi késéssel csalatkozott a délelőtt nagy részét kihagyó Nico Hülkenberghez.
Az edzés feléhez közeledve előkerültek a piros gumik, amik át is rendezték a sorrendet – a Mercedes mögött… Pierre Gasly 1:23,442 másodperccel zárkózott föl harmadiknak, a két Ferrari pedig csak mögé sorolt be. Vettel 0,031 másodperccel maradt el tőle, Leclerc viszont 0,3-del, ami épp elég rést nyitott a két vörös autó között ahhoz, hogy beleférjen a szintén javító Kimi Räikkönen és Nico Hülkenberg, valamint Max Verstappen.
Miközben a Ferrarinál és a Red Bullnál nem jött a várt nagy javítás, e Mercedesnek nem okozott gondot még magasabbra tenni a lécet. Bottas 1:22,648-cal vette át a vezetést, ám Hamilton egy jobb első szektornak köszönhetően hamar visszatessékelte maga mögé. Az új legjobb idő 1:22,600 másodperc lett, a Mercedes ellenfelei pedig 8 tizeden kívüli távolságba kerültek.
Ötven perc elteltével mindenki teljesítette „időmérős” (?) szimulációját, leszámítva Verstappent és a két McLarent, akik nem rakták föl a lágy Pirelliket. A Red Bull-os továbbra is a közepes gumiját nyüstölte, javítani viszont nem tudott. Sőt, korábbi csapattársa, Ricciardo hátrébb is szorította, a 8. helyre.
A narancssárgák eközben egy óra elteltével beadták a derekukat, és a piros abroncsokra váltottak. Carlos Sainz sikeresen előrébb is lépett a 14. helyre, míg Lando Norris megrekedt a 18. pozícióban, a két Williams előtt.
A brit 6 századdal maradt csak el a 17. időt autózó újonctársától, Alexander Albontól, aki továbbra is sok hibával közlekedett. Délelőtt az ő nevéhez fűződött a szezon első autótörése (leverte az első szárnyát a fal segítségével), délután pedig többször is elhagyta a pályát, hol a bal első kerekével szakított ki egy nagyobb gyeptéglát, hol egy megforgást mutatott be az utolsó előtti kanyar féktávján. Mentségére legyen mondva, hogy csúszkálásból nem volt hiány a másfél órában, többen is elhagyták a pályát, az utolsó előtti kanyar pedig csapattársán, Danyiil Kvjaton, valamint a másik újoncon, Antonio Giovinazzin is kifogott egyszer.
Miután mindenki elmélyedt a nehezebb autós hosszú etapokban, azt hihettük, az edzés végeredménye nagyjából kialakult. Verstappen viszont másképpen gondolta. Szakítva a megszokott úttal, csak a hajrára kapott először lágy gumit, és idején javítva, 1:23,400 másodperces körrel feljött csapattársa elé a harmadik helyre. Idejéből arra következtethetünk, hogy aligha volt tele a tankja, ám a lemaradása annak ellenére 8 tized másodperc volt Hamiltonnal szemben, hogy a pálya elvileg jobb állapotban volt már.
Az edzés slusszpoénja viszont nem a hollandé lett, hanem Leclerc-é, igaz, ő más módon irányította magára a figyelmet. Az utolsó előtti percben a 4-es kanyarnál fordította menetiránnyal szembe a Ferrariját, mely a füves bukótér szélén pihent meg, miután nagy nehezen újra irányt talált.
Az Ausztrál Nagydíj nyitónapja hajszálnyi Mercedes-előnnyel indult, és hatalmas Mercedes-fölénnyel zárult, miközben a favoritnak kikiáltott Ferrarik egyelőre nem brillíroztak. A látszat viszont gyakran csal, és miután Vettelék autója most sem tett rossz benyomást a pályán, nem vennénk mérget arra, hogy az a bő nyolc tized nem eltűntethető szombatig. Sőt, olybá tűnik, hogy nagyon is többesélyes, kiélezett küzdelemre számíthatunk.
A harmadik edzésen talán már okosabbak leszünk, az időmérő edzésen pedig már nem lesz mit takargatni. Előbbit hajnali 3 óra 55 perctől, utóbbit 6 óra 45 perctől élőben közvetítjük az M4 Sporton és az M4 Sport.hu-n!
Ausztrál Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:22,600 | 33 | |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:22,648 | +0,048 | 33 |
3. | Max Verstappen | Red Bull-Honda | 1:23,400 | +0,800 | 33 |
4. | Pierre Gasly | Red Bull-Honda | 1:23,442 | +0,842 | 31 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:23,473 | +0,873 | 35 |
6. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo-Ferrari | 1:23,572 | +0,972 | 40 |
7. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:23,574 | +0,974 | 37 |
8. | Daniel Ricciardo | Renault | 1:23,644 | +1,044 | 31 |
9. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:23,754 | +1,154 | 35 |
10. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:23,814 | +1,214 | 37 |
11. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Honda | 1:23,933 | +1,333 | 36 |
12. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:23,988 | +1,388 | 27 |
13. | Lance Stroll | Racing Point-Mercedes | 1:24,011 | +1,411 | 38 |
14. | Carlos Sainz | McLaren-Renault | 1:24,133 | +1,533 | 26 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo-Ferrari | 1:24,293 | +1,693 | 37 |
16. | Sergio Pérez | Racing Point-Mercedes | 1:24,401 | +1,801 | 34 |
17. | Alexander Albon | Toro Rosso-Honda | 1:24,675 | +2,075 | 40 |
18. | Lando Norris | McLaren-Renault | 1:24,733 | +2,133 | 26 |
19. | George Russell | Williams-Mercedes | 1:26,453 | +3,853 | 32 |
20. | Robert Kubica | Williams-Mercedes | 1:26,655 | +4,055 | 33 |
Forrás: M4Sport