Hamiltoné az első edzés
Lewis Hamilton sikerét hozta a Brazil Nagydíj első szabadedzése – Max Verstappen közé és Nico Rosberg közé ékelődött. A közepes gumikhoz ragaszkodó két Ferrari éppen csak befért a legjobb tízbe.

Napos időben váltott zöldre a lámpa az interlagosi boxutca végén délelőtt. A Brazil Nagydíj első szabadedzésén két kevésbé ismerős arc is feltűnt: Szergej Szirotkin a Renault-nál, Charles Leclerc pedig a Haasnál kapott tesztlehetőséget. Mindketten a csapatuktól távozó versenyzők helyét foglalták el: előbbi Kevin Magnussen, utóbbi Esteban Gutiérrez autóját vitte pályára.
A másik Haason Romain Grosjean meg a glóriát. A francia most próbálta ki először a fejvédőt, amellyel szép lassan a mezőny összes tagja megismerkedhet. Rajta kívül Kimi Räikkönen, Marcus Ericsson és Jolyon Palmer feje fölött is feltűnt a bukókeret.
A Mercedesre másfajta furcsaság került fel a délelőtt első perceiben: Lewis Hamilton autójának diffúzora mögé mérő rácsot szereltek, amelyet mostanság egyre több istállónál láthatunk felbukkanni az autók bizonyos részein. Az év végéhez közeledve a mérnökök figyelme egyre jobban megoszlik, s az aktuális felkészülés mellett már a 2017-es munkához is elvégeznek bizonyos teszteket. Hamiltonnál emellett még valami szokatlan volt: a brit Ayrton Senna előtt tiszteleg interlagosi sisakfestésével.
Az első időeredményre jó negyed órát kellett várni – Pascal Wehrlein neve mellé került –, aztán szép lassan a többiek is megkezdték az érdemi munkát. Jenson Button, majd Valtteri Bottas állt az élre, aztán jött Lewis Hamilton, s még úgy is jó fél másodpercet adott Bottasnak, hogy autója még mindig a mérőráccsal fölszerelve. „Lewis, emlékezz rá: maradj távol a kerékvetőktől” – intette óvatosságra a britet mérnöke.
Nico Rosberg eközben csapata új első és hátsó szárnyát tesztelte. A Sky Sports információi szerint ezek is részben 2017-et előkészítő fejlesztések, ám úgy tudják, a csapat eddig nem volt elégedett velük, s ezért nem használták még őket élesben. Rosberg mindenesetre a közepes keveréken 0,4 másodpercre tudta csak megközelíteni csapattársát.
Az edzés lassan csordogált az első fél órában – de nem annyira, mint Szergej Szirotkin. A GP2 orosz versenyzője a célegyenes felé tartott éppen, amikor Renault-ja egyszerűen lelassult. Lendülete arra még elég volt, hogy a boxutca végéig jusson. „Valami történt” – adott nem túl konkrét támpontot mérnökeinek, miután furcsa hang hallatszott motorborítása alól. Egyetlen szabadedzése ezzel véget is ért.
Az élcsapatok közül mindhárom a közepes gumin kezdte a napot.A Red Bullok produkáltak jobb időket, az ő hátrányuk 0,5, a Ferrariké 0,7 és 1 másodperc körül mozgott a Mercedeshez képest. Sebastian Vettel blokkolós fékezéssel, Max Verstappen egy látványos erőcsúsztatós megingással vétette észre magát. A lágyabb gumikon ekkor az első tízben csak a Williams és a McLaren kísérletezett.
A két Red Bull első etapja végén 0,2-0,3 másodpercre tudta megközelíteni Hamiltont, akire ráadásul Rosberg is 0,03 másodpercre zárkózott fel. A pluszgumik kötelező visszaadásának idejéig, azaz 40 perc után ezzel Hamilton (1:13,157), Rosberg, Ricciardo, Verstappen, Bottas, Massa, Räikkönen, Vettel, Kvjat és Button volt az első tíz sorrendje.
A rövid szünetben Toto Wolff civil ruhában érkezett meg a helyszínre – késése ellenére annak már szemtanúja lehetett, ahogyan Alonso magányos körözéssel töri meg a csendet a közepes gumin, majd Bottas már lágy abroncsokra váltva ugrik Hamilton elé az élre. A különbség csupán 28 ezred volt közöttük.
A finn persze csak az első volt a sorban. Nem sokkal később Verstappen kezdett repülőkörbe a sárga Pirelliken, s ért el – némi szélárnyék segítségével – egy 1:11,991-es időt; aztán Rosberg zárkózott fel a hollandra 0,134 másodperces hátránnyal. Ricciardo már közel 0,4-et kapott csapattársától. Hamilton csak percekkel később vágott neki a lágygumis körének, 0,096 másodperccel bizonyult gyorsabbnak Verstappennél, és jó 0,2-del bajnoki ellenfelénél. Ezt az idejét pár hűtő kör után aztán szinte hajszálpontosan megismételte később.
Az élmezőnyből egyedül a Ferrarik különcködtek. Vettel ekkor még mindig a közepes gumikon körözött, s bár 2 ezreddel megelőzte a korábban a glóriát is pályára vivő Kimi Räikkönent, továbbra is a legjobb 10 utolsó két helyén szerénykedtek. Mint az a finn és versenymérnöke beszélgetéséből kiderült, volt némi csúszás az előzetesen eltervezett programjukban.
Előttük érdekesen alakult a konstruktőri 4. helyre hajtó két csapat különversenye. Bottas és Massa szendvicsként ölelte át a két Force Indiát a 6. és 7. helyen. Négyük között csak 2 tizedmásodperc volt a különbség.
„Ó-ó, ó-ó, ó-ó, defekt, defekt, jobb hátsó defekt” – zendített rá Danyiil Kvjat kevesebb mint fél órával a leintés előtt rögtönzött nótájára, miután Toro Rossójáról egy kerékvető után elkezdett leválni az említett közepes abroncs. Az orosz nem volt boldog. „Kaphatunk egy új szettet a Pirellitől a hosszú etapra?” „Nem-nem, box-box, Dani!” – érkezett a válasz.
Az utolsó tíz percbe lépve a Ferrari továbbra is konokul kitartott a közepes gumi mellett. S mivel Vettel megtankolt autóval hosszú etapba kezdett, már nem is tudtak elmozdulni helyükről. Vettel ráadásul a hajrában egy keresztbe állós megpördülést is bemutatott a második szektor végén, a lejtőn lefelé haladva. Ez volt a négyszeres világbajnok délelőttjének utolsó érdemi megmozdulása.
A Red Bullokon és a Mercedeseken velük ellentétben a sárga papucsok maradtak fenn az edzés végéig, ám a figyelmüket már ők is a versenytempóra összpontosították, így a sorrendben már nem történt változás. A bajnoki esélyei megőrzéséért küzdő Hamilton ott folytatta, ahol az előző két hétvégén abbahagyta: fő ellenfelével szemben meggyőző előnnyel húzta be az első edzést – ráadásul ezúttal Verstappen is közéjük ékelődött.
A program a magyar idő szerint 17 órakor kezdődő második szabadedzéssel folytatódik Interlagosban – a gyakorlást az M4 Sport és az M4 Sport.hu élőben közvetíti.
Brazil Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Forrás: M4Sport