Ha nem versenyezne, Vettel Räikkönen-szurkoló lenne
Sebastian Vettel akkor is a Ferrari rajongója lenne, ha Michael Schumacher nem az olaszokkal érte volna el legnagyobb sikereit. Ha pedig nem lett volna versenyző, csapattársa, Kimi Räikkönen sikereiért szorítana. A német a Sport Bildnek adott interjújában ennek okairól, valamint a Scuderia kiváltságos helyzetéről és a sportág bajairól nyilatkozott.
A versenyzők szövetsége nemrég egy szurkolói felmérést indított. Miért?
Sebastian Vettel: Versenyzőkként magunk is végiggondoltuk, hogy a Forma–1 jó vagy rossz úton jár-e. Ehhez viszont a szurkolók véleményét is ismerni kell. Emiatt nyúltunk a kérdőíves megoldáshoz.
Aggasztja, hogy egyre több szurkoló kapcsolja ki a tévét? Elvégre mégiscsak az ön szakmájáról van szó…
Vettel: Nem igazán. Mivel a tévés nézettség romlása önmagában nem reprezentatív. Ma egyszerűen több lehetőség van követni a Forma–1-et. A legjobb visszajelzést azonban a pályán felbukkanó nézők száma jelenti, ők pedig már nincsenek olyan sokan, mint egykor. Idén ráadásul Németország el is veszítette a futamát. Ezzel kell kezdenünk valamit. Miért maradnak távol a szurkolók?
Önt mi nyűgözte le az F1-ben kisfiúként?
Vettel: Jól emlékszem, amikor édesapámmal az erdőben végigfutó egyenesnél álltunk Hockenheimben, és már messziről hallottuk a motorokat. Aztán amikor először ülhettem Forma–1-es autóba, őszintén szólva féltem. Ne értsenek félre, még ma is nehéz F1-es autót vezetni, de korábban tökösebbnek kellett hozzá lenned.
Szurkolóként ma is nézné még a Forma–1-et?
Vettel: Én igen. Mivel egyszerűen mindig is nagy rajongója voltam a sportágnak. Viszont a futamok túl bonyolulttá váltak. Hogyan láthatná át őket egy olyasvalaki, aki nem foglalkozik a Forma–1-gyel a hét minden napján? És még hozzátenném: magam sem értek mindent! Emellett pedig a jegyárak is túlságosan magasak lettek. Hogy fizetné ki őket egy átlagos családapa?
A monacói rajtrácsfiúk ötlete sem jelentett megoldást a helyzet javítására…
Vettel: Véleményem szerint biztosan nem. Vannak hagyományok, amiket nem szabad veszni hagyni. És én inkább nézek egy szép nőt az autómból, mintsem egy férfit. És azt sem gondolnám, hogy ez szexista volna. A rajtrácslányok maguk vállalják ezt a munkát.
Mi lesz a szurkolói felmérés végeredményével?
Vettel: Ez a legnagyobb felmérés, amit valaha is készítettek a sportágban. Éppen ezért a döntéshozóknak roppant érdekes lesz látni, mi nem stimmel a Forma–1-gyel, valamint megérteni, hogy is működik a szurkolói agy. Bernie Ecclestone is részt vesz ebben, és izgatottan várom az eredményt. De az FIA-t is értesítjük róla.
Mit gondol, a Ferrarihoz szerződése egy kicsit is hozzájárulhat ahhoz, hogy a Forma–1 kimásszon a gödörből?
Vettel: Úgy gondolom, a váltás valójában a Forma–1 szempontjából is pozitív volt. Németországban természetesen ahhoz hasonlítják ezt, amikor korábban Michael Schumacher a Ferrarinál versenyzett. Akkoriban euforikus volt a hangulat. De ebből egy kicsit még én is érzek most.
Más a Ferrari kultúrája?
Vettel: Igen, mivel a Ferrari különleges helyet foglal el a Forma–1-ben. A márka iránti lelkesedés egészen különleges és óriási. A szurkolók valahogy jobban azonosulnak a Ferrarival, mint bármely más csapattal.
Az imént egy hölgyszurkoló egyszerűen csak odanyomott az arcára egy puszit. Ez is a jele a vörös iránti nagy szerelemnek?
Vettel (nevet): Igen, a szenvedély itt nagyobb. De összességében a csapat iránt is. Természetesen a versenyzőket ünneplik inkább, de nálunk mindig a csapat élvez elsőbbséget. Csak Angliában éltem át hasonlót – még ha kisebb méretekben is. Ott valóban létezik egy összekovácsolódott McLaren-közösség. De még ezt sem lehet összehasonlítani a Ferrari iránti világszerte tapasztalható lelkesedéssel.
Ez a vonzerő a mindennapi életben is visszaköszön?
Vettel: Tudom, mire akar kilyukadni. Hallottam, hogy a Ferrari versenyzői még a büntető cédulák helyett is autogramot osztogatnak. Michael Schumacher és Felipe Massa is mesélt nekem erről. Ma viszont ez már nem így van. Sajnos. Valójában még sosem értek gyorshajtáson. És ehhez tartani is akarom magam.
Önnek is jót tett ez a váltás – elégedettnek tűnik.
Vettel: Ha jól megy, természetesen boldogabb vagyok. Az első győzelem a második itteni versenyemen minden várakozást felülmúlt. Ráadásul mindenki rendkívül motivált, hogy csökkenteni tudjuk a Mercedesszel szembeni hátrányunkat.
Egyáltalán tudatosult már önben, mit ért el? A szurkoló Sebastian Vettel hirtelen maga ül az álmok autójában, és még futamot is nyer vele…
Vettel: Igen, ezzel valóban valóra vált egy álmom. Tudatában vagyok ennek. Már gyerekként is elképzeltem, milyen lenne a Forma–1-ben versenyezni egy ilyen autóval. Michael Schumacher volt a nagy példaképem, és ő a Ferrarival érte el a nagy sikereit. De itt álljunk csak meg! Nem szeretném kihagyni a Red Bullt sem. 15 éven át mégiscsak a Red Bull kötelékébe tartoztam. Ennek ellenére egészen különleges érzés, hogy a Ferrarinál versenyezhetek.
Michael Schumacher sikerei nélkül is Ferrari-szurkoló lett volna?
Vettel: Úgy gondolom, igen. Mivel mindenki, aki lelkesedik az autók és a versenyautók iránt, Ferrari-szurkoló kell, hogy legyen.
Össze lehet hasonlítani ezt az érzést a futballrajongókéval?
Vettel: Igen. A Bayern-szurkolókat vegyük külön. Aki a Schalkénak, a Dortmundnak, a Stuttgartnak vagy az Eintracht Frankfurtnak szurkol, azzal megfigyelhetőek a párhuzamok. Ezek a hívek a klubjuknak élnek. Csak ezen kluboknak Németországban vannak ilyen fanatikusai, miközben a Ferrarinak az egész világon.
Ha nem versenyezne, melyik versenyzőnek szurkolna?
Vettel: Kimi Räikkönen tetszene leginkább.
Mert annyira hűvös?
Vettel: Sportszempontból is. Óriási tehetség, és a sportágnak él. Engem nem érdekelnek a magánügyek, például, hogy milyen cipőt hord. Kimi pedig nem sokat beszél az ilyesmikről. Ez tetszik.
A privátszféra az ön számára valóban személyes dolog – emiatt sokszor éri kritika. Megértené ezt szurkolóként?
Vettel: Igen. Számomra teljesen mindegy, hogy Roger Federer milyen autóval jár, vagy hogy néz ki a barátnője. Engem csakis a sportteljesítmény nyűgöz le.
Ennek ellenére a versenyzők többet is tehetnének a szurkolókért?
Vettel: Nehéz megmondani, mivel ez egy technikai sportág. A síelésnél nem csak azzal töltik az időt a sportolók, melyik a legjobb ív, a legjobb cipő és síléc? Mi sem csak süttetjük a hasunkat a boxutcában. Be vagyunk táblázva, eszerint mozgunk, aztán visszamegyünk a hotelbe aludni.
Emiatt lehet, hogy az egyszerűségben keresendő a futball sikerének titka?
Vettel: A fociban a megfelelő fölszerelésnek nincs akkora szerepe. Nálunk viszont rendkívül összetett a technika – talán túl sok időt is igényel.
A versenyzők nem álmodoznak arról, hogy minden autó egyforma legyen, és csak a tehetség döntsön győzelmekről és vereségekről?
Vettel: Igen is, nem is. Nyilván a leggyorsabbnak kellene nyernie. Viszont meg kell lennie a megfelelő kapcsolatnak a tehetség és a versenyintelligencia között, melynek segítségével tudom, hogyan hozhatom ki a saját technikámból a legtöbbet. Épp ez jelenti mindennek a lényegét: folyton gyorsabbá kell tennünk az autót, legyen szó akár a motorerőről, a gumikról, a leszorítóerőről. Ennek újra nagy kihívást kell jelentenie, meg kell szelídítenünk a bestiát, mert itt válik el valójában, ki a legény a gáton.
Meddig kell a Ferrari szurkolóinak az első vörös autóval megszerzett Vettel-bajnoki címre várniuk?
Vettel: Nem szeretnék ígérgetni, de remélem, hogy nem sokáig!
Forrás: Telesport