Verstappen nyerte a káoszba fulladó Ausztrál Nagydíjat

A címvédő, Max Verstappen nyerte az Ausztrál Nagydíjat, ami egy, a hajrában elrendelt piros zászlós fázis miatt káoszba fulladt. Másodikként Lewis Hamilton ért célba, megszerezve idei első dobogós helyezését; Fernando Alonso ismét harmadik lett.

Pályafutása során először a Red Bull klasszisa, Max Verstappen várhatta elsőként a rajtot a melbourne-i F1-es pályán, mellőle pedig az időmérőn remeklő George Russell indult. A második sorban két világbajnok, Lewis Hamilton és Fernando Alonso készült a startra.

Az ötödik rajtkockába Carlos Sainz állította fel a Ferrarit, a hatodikat pedig Lance Stroll foglalta el. Charles Leclerc a hetedik pozícióból vágott neki a futamnak, az időmérő meglepetésembere, Alexander Albon mellől.

Az időmérő első szakaszában búcsúzó Sergio Pérez csak a boxutcából vágott neki a futamnak, miután a Red Bull több motorelemet is kicserélt autójából.

Russell vasárnapra is átmentette jó formáját, remekül kapta ugyanis el a rajtot, és már az első kanyar előtt átvette az elsőséget a megtorpanó Verstappentől.

A címvédő a hármas kanyarnál Hamilton is maga mögé utasította, a Mercedes tehát 1-2-ben volt a futam első körében! Sőt, Russell egy kisebb előnyt is kiautózott már, ez viszont gyorsan lenullázódott, Leclerc kiesése miatt ugyanis beküldték a biztonsági autót. A monacói a hármas kanyarnál csúszott ki a kavicságyba, miután koccant Stroll-lal, akit hamar maga mögé akart utasítani.

Jól indult a futam Albon számára is, aki a rajt után hatodik volt, ott loholt tehát Alonso nyomában – legalábbis, amíg csak tudott, próbált tapadni a spanyolra az újraindítás után is.

A sorrend változatlan maradt az élen a biztonsági autó távozása után, vagyis Russell vezetett a csapattárs, Hamilton előtt, akit Verstappen követett, majd Sainz, Alonso és Albon volt a sorrend. Pérez a tizennegyedik helyig jött fel az első körökben.

A hetedik körben aztán drámai fordulatot vett a futam: az időmérő hőse, Albon a hetes kanyarnál elveszítette az uralmat autója felett és a falnak ütközött. A thai szerencsére megúszta sértetlenül az ijesztő becsapódást, az viszont már a testbeszédén is látszott, hogy roppant csalódott egy óriási lehetőség elszalasztása miatt.

Albon balesete után azonnal visszaküldték a biztonsági autót, amit Russell és Sainz is gyorsan kihasznált: kiálltak kereket cserélni. Hamar kiderült azonban, hogy ezzel hátrányba kerültek, a versenyirányítás ugyanis piros zászlóval megszakította a futamot.

Vagyis, új rajt követett, ami előtt bárki cserélhetett, így odaveszett Russell és Sainz előnye. A sorrend az új rajtrácson Hamilton, Verstappen, Alonso, Stroll, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Russell, Cunoda Juki, Lando Norris és Oscar Piastri volt az első tízben. Sainz a tizenegyedik helyről várhatta a folytatást. Ami a taktikákat illeti, az első tizenegy versenyző kivétel nélkül kemény keverékkel állt fel a rajtrácsra.

Russell másodjára is jól rajtolt, ezúttal viszont ennek köszönhetően „csak” a hetedikről jött fel az ötödik helyre. Az élen a sorrend változatlan maradt, Hamilton megtartotta az elsőséget és Verstappen is őrizte a második helyet Alonsóval szemben. Gasly szintén javított: a negyedik helyre jött fel.

Az élen a tizenkettedik körben történt újra változatás: Verstappen a DRS segítségével magabiztosan leelőzte Hamiltont, akinek volt válasza a Red Bull tempójára – a címvédő rövid időn belül ki is került a „lőtávolból”.

Egy körrel később Russell is nyert egy újabb pozíciót Gasly előzésével. Hozzá hasonlóan gyorsan nyerte vissza a helyeket Sainz is, aki a tizenhatodik körben már hatodik volt. Két körrel később aztán újabb pozíciót javított, amikor Russell alatt elfüstölt a Mercedes – mindössze tizennyolc körig tartott tehát az időmérőn és a rajtoknál remeklő brit futama.

Pérez a huszonharmadik körben ért fel a tizedik helyre, vagyis verekedte be magát a pontzónába, miután több látványos és bátor előzést is bemutatott a kilences kanyarnál (a külső és a belső íven is próbálkozott – sikerrel).

Az élen ezalatt megmerevedtek az erőviszonyok, Verstappen kényelmes előnnyel vezetett Hamiltonnal szemben, aki szintén állandósítani tudott egy két másodperc körüli fórt azután, hogy Alonso egy ponton még egy alá is benézett. Sazin Gasly előzésével feljött a negyedik helyre, igaz lehagyni nem tudta az Alpine versenyzőjét, akinek pedig Stroll miatt kellett hátra is figyelnie.

Tizenhárom körrel a leintés előtt Pérez már ennek a bolynak a nyomában loholt, sikeresen maga mögé utasította ugyanis Norrist és Hülkenberget is. Három körrel később a csapattárs, Verstappen került a figyelem középpontjába, az utolsó kanyarkombinációnál ugyani elhagyta a pályát, amivel ugyan veszített előnyéből, de az olyan kényelmes volt, így sem kellett aggódnia a pozícióvesztés miatt.

Miután Pérez lehagyta őket, Norris és Hülkenberg hosszú, látványos csatát vívott a nyolcadik pozícióért, ami a brit ötvenkettedik körben bemutatott – igen kemény – előzésével zárult.

Az utolsó nagy fordulat az ötvenhatodik körben jött, amikor az FIA úgy döntött, piros zászlóval megszakítja a futamot, azt követően, hogy először csak a biztonsági autót küldték be a pályára Kevin Magnussen kiesése után (a dán megcsípte a falat, ami miatt defektet kapott, autója pedig a pálya mellett állt le).

A győzelem sorsáról tehát egy kétkörös „sprintfutam” döntött, aminek az élmezőny a Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Gasly, Stroll, Pérez sorrendben vágott neki.

A „sprintfutam” végül teljes káoszba fulladt, miután Sainz az új rajtnál kiforgatta Alonsót, ezzel olyan láncreakciót indítva, ami a futamon addig remekül teljesítő Gasly, a csapattárs, Ocon és Nyck de Vries valamint Logan Sargeant kieséséhez és egy újabb piros zászlós fázishoz vezetett. Rajtuk kívül pórul járt még Pérez és Stroll is, akik a sor végére kerültek.

A sorrend ekkor Verstappen, Hamilton, Sainz, Hülkenberg, Cunoda, Norris, Piastri, Csou Kuan-jü, Valtteri Bottas és Pérez volt, a versenyirányítás pedig a megszakítás alatt azon agyalt, folytassák-e a futamot, és ha igen, milyen eredménylista alapján.

Végül úgy döntöttek, újraindítják a versenyt, de a biztonsági autó mögött, mégpedig az eredeti sorrend szerint, kivéve természetesen a kiesőket, akik már nem állhattak fel a rajtrácsra. Az versenyzők tehát Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Pérez, Norris, Hülkenberg, Piastri, Csou, Cunoda, Bottas sorrendben várták a folytatást.

Noha ezzel a megoldással a versenyzők jóformán kaptak egy „tiszteletkört” a biztonsági autó mögött, a sorrend így is változott, Saiz ugyanis baleset okozásáért 5 másodperces időbüntetést kapott, így kicsúszott a pontzónából. A negyedik helyezést tehát Stroll örökölte, majd Stroll, Pérez, Norris, Hülkenberg, Piastri és Csou is előrelépett egyet, Cunoda pedig bekerült a pontszerzők közé.

A győzelmet Verstappen szerezte meg, idén másodszor, Hamilton pedig F1-es pályafutása tizenhetedik szezonjában is szerzett már dobogós helyezést, hiszen másodikként ért célba. Alonso folytatta idei sorozatát: zsinórban harmadszor ért be harmadikként.

A Kínai Nagydíj kiesésével most egy hosszabb, háromhetes szünet következik, mielőtt a bajnokság az Azeri Nagydíjjal folytatódik, amire több csapat is fejlesztésekkel készül.

Az Ausztrál Nagydíj végeredménye:

Poz. # Versenyző Csapat Kör Kül. Pontok
1 1 Max Verstappen RED BULL RACING HONDA RBPT 58 2:32:38.371 25
2 44 Lewis Hamilton MERCEDES 58 +0.179s 18
3 14 Fernando Alonso ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 58 +0.769s 15
4 18 Lance Stroll ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 58 +3.082s 12
5 11 Sergio Perez RED BULL RACING HONDA RBPT 58 +3.320s 11
6 4 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 58 +3.701s 8
7 27 Nico Hulkenberg HAAS FERRARI 58 +4.939s 6
8 81 Oscar Piastri MCLAREN MERCEDES 58 +5.382s 4
9 24 Zhou Guanyu ALFA ROMEO FERRARI 58 +5.713s 2
10 22 Yuki Tsunoda ALPHATAURI HONDA RBPT 58 +6.052s 1
11 77 Valtteri Bottas ALFA ROMEO FERRARI 58 +6.513s 0
12 55 Carlos Sainz FERRARI 58 +6.594s 0
13 10 Pierre Gasly ALPINE RENAULT 56 DNF 0
14 31 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 56 DNF 0
15 21 Nyck De Vries ALPHATAURI HONDA RBPT 56 DNF 0
16 2 Logan Sargeant WILLIAMS MERCEDES 56 DNF 0
17 20 Kevin Magnussen HAAS FERRARI 52 DNF 0
NC 63 George Russell MERCEDES 17 DNF 0
NC 23 Alexander Albon WILLIAMS MERCEDES 6 DNF 0
NC 16 Charles Leclerc FERRARI 0 DNF 0

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás