ûttörö lehet a Ferrari kûlönleges gumigáza
A korábbi hírekkel ellentétben nemcsak szén-dioxid, hanem felerészben fluorozott szénhidrogének alkotják azt a gázkeveréket, amit a Ferrari a gumiabroncsok felfûjására használ, és ami a jövõben más szériákban is teret hódíthat. "Ezt ki kell próbálnunk, pofonegyszerû!" – írta márciusban Fernando Alonsónak a McLaren tesztpilótája, Pedro de la Rosa a Ferrari speciális gumitöltõ gázáról.
A keverék léte csak egyike volt a kémbotrány során gazdát cserélõ információknak, de mindezidáig nem lehetett pontosan tudni, miként érte el a Ferrari, hogy abroncsai kevésbé hólyagosodjanak.
Az FIA ugyan gondatlanságból kiszivárogtatta, hogy a keverék szén-dioxidot is tartalmaz, a Racecar Engineering címû szakfolyóirat azonban legfrissebb számában arról számol be, hogy az csak egyik alkotóeleme annak a kûlönleges gáznak, amit a közeljövõben a megbízhatósági versenyeken is hasznosíthatnak.
A SPEEDtv.com szemelvényébõl kiderûl, hogy a gáz csak felerészben tartalmaz szén-dioxidot, másik ötven százalékát egy aprólékosan kikísérletezett fluorozott szénhidrogén-keverék (HFC) alkotja. Ezt a Ferrari megbízásából Andrea Seghezzi kutatócsoportja állította elõ Monzában a Gruppo Sapio vegyipari vállalat közremûködésével.
A csoport felfedezte, hogy a HFC-k képesek a kerék forgásakor keletkezõ hõmennyiséget hozzávetõlegesen konstans nyomáson a felnire vezetni, ami így hûtõrácsként funkcionál, és meggátolja az abroncs tûlmelegedését. Ez a hatás kûlönösen alumínium és magnézium felnikkel érvényesûlt.