Új szabályok: már 2016-ban komoly változások jöhetnek
Bár hivatalos közlemény még nem érkezett a résztvevőktől, több mértékadó lap is úgy tudja, a Forma–1-es csapatok megegyeztek az időmérő edzések lebonyolításának megváltoztatásában. A legutóbbi találkozón természetesen a 2017-es szabályokról is szó esett.
A királykategória irányítói és a Stratégiai Csoportban érdekelt alakulatok Genfben ültek tárgyalóasztalhoz, hogy megvitassák a sport jövőjével kapcsolatos kérdéseket. A legfontosabb napirendi pont a 2017-es aerodinamikai előírások megalkotása volt, ezekkel kapcsolatban ugyanis a hónap végéig egyezésre kellene jutni, ellenkező esetben ugyanis csak akkor lehet bevezetni a változtatásokat, ha minden csapat elfogadja őket. Ennek pedig nagyon kicsi az esélye.
Éppen ezért a résztvevők javasolták, hosszabbítsák meg ezt a határidőt, azaz csak április végén kelljen döntést hozni a szóban forgó változtatásokról. Ezt állítólag minden csapat elfogadta, így sikerült időt nyerniük, bár a részleteken már 9 hónapja vitáznak. Az Auto Motor und Sport információi szerint egyébként most a McLaren kompromisszumos megoldása tűnik befutónak, azaz autók karosszériájának szélessége 160 centiméter lenne, a gyorsulás mértéke pedig 3-4 másodperc.
Ezt a javaslatot állítólag a Pirelli is támogatja, ami jelentős előrelépés, hiszen a Red Bull terveivel kapcsolatban (ők 180 centis autókról beszéltek és 5-6 másodperces gyorsulásról) nekik is voltak aggodalmaik. Szóba került, hogy a szélesebb és gyorsabb versenyautók miatt 2017-től a felhasználható üzemanyag-mennyiséget is megnövelnék a jelenlegi 100 kilogrammról 105, vagy 110 kilogrammra. Utóbbi főként a McLaren és a Red Bull támogatja, egyetértés azonban nincs. A Motorsport szerint a kompromisszumos, 105 kilós megoldás lesz a befutó.
A BBC információi szerint a sport vezetői abban is egyetértettek, hogy 2017-től javítani kell a pilótafülkék biztonságán, azaz jobban védeni kell a versenyzők fejét. Ebben a témakörben egyelőre a Mercedes glóriás megoldása tűnik befutónak, nemrég azonban a Red Bull is jelezte, ők is készítettek egy tanulmányt, ami a csapatvezető szerint biztonságosabb a Mercedes megoldásánál. A bikások elsősorban az idő rövidsége miatt aggódhatnak, az ő terveiket ugyanis még nem vették górcső alá, ellenben a Mercedesével, amit az FIA már több alkalommal is tesztelt.
Új időmérő már 2016-ban?
A találkozón a kvalifikáció megváltoztatásáról is szó esett. Noha a csapatok állítólag elfogadták a javaslatot, az eddig nem tekinthető elfogadottnak, amíg a Motorsport Világtanács életbe nem lépteti. A tervezett új rendszer meghagyná a jelenlegi három szakaszra bontott időmérő edzést (Q1, Q2, Q3), ám ahelyett, hogy adott számú versenyzőt kiejtene az egyes etapok végén, az új elgondolás szerint a pilóták egyesével búcsúznának az etapok közben, meghatározott időközönként.
A 16 perces Q1-ben mind a 22 autó pályára hajthatna, majd hét perc után másfél percenként kiesne egy (összesen hét), a 15 perces Q2-ben 15 autó vehetne részt, akik közül hat perc után másfél percenként búcsúzna egy (összesen hét). A 14 perces Q3-ben pedig a maradék 8 versenyző vívna, akik közül öt perc után másfél percenként búcsúzna egy, egészen addig, amíg az utolsó kilencven másodpercre csak két pilóta maradna versenyben, hogy eldöntse a pole pozíció sorsát.
A híresztelések szerint szóba került egy úgynevezett „időballaszt” bevezetése is, amelynek keretében a versenyzők köridejéhez a világbajnoki pontversenyben elfoglalt helyezésük alapján adnának hozzá időt – az éllovasnak például 4 másodpercet, majd a többieknek egyenletesen csökkenő mértékben egyre kevesebbet –, ám állítólag az elképzelés nem nyerte el a szükséges támogatást.
Forrás: Telesport