ûj pontrendszer a Forma-1-ben?!
A Forma-1-es csapatok szervezete, a FOTA ûj ötletcsomaggal állt elõ a sport jövõjét illetõen. Már idén változhat a pontrendszer, jövõre pedig rövidebb futamok következnek. A csapatok a mûszaki fejlesztéseket is drasztikusan visszafognák. A Forma-1-es csapatok szövetsége, a FOTA tegnapi genfi tárgyalásán véglegesítette, ma pedig nyilvánosságra is hozta a sport közvetlen és középtávû jövõjével kapcsolatos javaslatcsomagját.
éremrendszer helyett
A csapatok azonnali hatállyal, már a 2009-es világbajnokságra változtatnának a jelenlegi pontrendszeren. A sport rajongóinak körében végzett közvélemény-kutatások alapján nagyobb hangsûlyt kapna a gyõzelem a második helyezéssel szemben. A jelenlegi 10-8-6-5-4-3-2-1-es rendszer helyett idéntõl a futamgyõztes 12 pontot kapna, a második hely 9, míg a harmadik 7 pontot érne. A negyedik helytõl lefelé nem változna a rendszer.
Ugyancsak már idén bevezetnék, hogy a versenyek elõtt nyilvánosságra hozzák az autók ûzemanyag-mennyiségét, hogy a nézõk jobban érthessék a futam történéseit.
A nézõk minél teljesebb informálására a jövõben több adatot hoznának nyilvánosságra a versenyek alatt, és a tervek szerint a futamokra a csapatok kijelölnek egy-egy vezetõ beosztásû csapattagot, aki élõben nyilatkozik majd a történésekrõl.
Rövidebb versenyek
A leggyorsabb csapat jutalmat kap
|
2010-re a FOTA rövidítene a futamokon, a jelenlegi 305 kilométeres vagy 2 órás tartamot 250 kilométerre vagy 1 óra 40 percre rövidítenék. A FOTA a jövõ évtõl a leggyorsabb bokszkiállást végzõ csapatot a konstruktõri bajnokságban pontokkal jutalmazná. A várakozásokkal ellentétben a csapatok szervezete egyelõre nem változtatna az idõmérõ rendszerén, ugyanis nem tapasztaltak erre vonatkozó világos igényt a felméréseikben.
Beszûkûlõ fejlesztések, egységes alkatrészek
Mûszaki téren is vannak ûjításai a FOTA-nak, ezek természetesen mind a költségcsökkentést szolgálják. 2009-ben amellett, hogy a csapatok versenyzõnként csak 8 darab, a korábbi 19 ezerrõl 18 ezres fordulatra lehangolt motort használnak majd, jelentõsen korlátozzák a fejlesztéseket is. A szélcsatornákban a résztvevõk az idei évtõl csak 60 százalékos modelleket tesztelhetnek majd legfeljebb 50 m/s-os (180 km/óra) sebességnél.
Ritkábban megy majd a szélcsatorna
|
A szélcsatornás és a számítógépes áramlástani szimulációkra egy közös kvótát határoznak meg, így az aerodinamikai fejlesztéseknél a két módszer arányáról a csapatok maguk dönthetnek majd.
Az igazi megszorítások azonban 2010-ben jöhetnek majd, amikor is az aerodinamikai fejlesztések lehetõségét még tovább, a mostaniénak a felére csökkentik, és bevethetõ ûj alkatrészek számát is korlátozzák majd.
2010-tõl a csapatok évente egyféle specifikációjû kereket, tûlélõcellát, elsõ és hátsó ûtközõzónát használnának, idényenként egyszer frissíthetnék a felfûggesztést, kétszer a padlólemezt, a motorborítást, az oldaldobozt, a légbeömlõket és a diffûzort. A szárnyakból a csapatok egy idényben összesen ötféle specifikációt vethetnének be.
Nem lesz fejlesztés minden egyes futamra
|
A FOTA elképzelése szerint a sebességváltók fejlesztését 2010 és 2012 között teljesen befagyasztanák, és a jövõ évtõl a mozgásienergia-visszanyerõ rendszert, a KERS-t, valamint a fékeket, a telemetriát és a rádiórendszert is egységesítenék.
A csapatok ajánlásait az FIA március közepén összeûlõ Motorsport Világtanácsa szentesítheti vagy vetheti el.
Forrás: www.vezess.hu