Most jól taktikázott a Ferrari

Egy ügyes taktikával elért jó eredménnyel zárta szezonját a Ferrari. Sebastian Vettel nem mindig hitt csapata döntésének helyességében – végül ennek köszönhetően lett a futam embere.

(Fotó: f1-fansite.com)
(Fotó: f1-fansite.com)

 

„Szép eredmény ez, megérdemeltük ez után a szezon után. Fontos volt számunkra, hogy a megterhelő év végén lendületet vihessünk magunkkal a szünetre” – állapította meg az évzáró Abu-dzabi Nagydíjon a harmadik helyen célba érő Sebastian Vettel a leintés után. Volt is miért elégedettnek lennie, hiszen a verseny nagy részét az 5-6. helyen töltötte, s volt olyan időszak, amikor nem úgy nézett ki, hogy felkapaszkodhat a dobogóra.

Csakhogy a Ferrari most remekül taktikázott négyszeres bajnokával. Azt követően, hogy a Red Bullok az első kiállások után eléjük kerültek, az olaszoknak nem sok esélyük volt megkísérelni az elévágást. A Kimi Räikkönen előtt haladó Max Verstappen egy kiálláson volt, Daniel Ricciardót pedig nagyon korán a boxba hívta csapata a második szervizelésnél. Ekkor úgy tűnt, minden a Milton Keynes-iek kezére játszik: Räikkönennel csak reagálni tudtak az ellenfél lépésére, a finn pedig meg is rekedt Ricciardo mögött.

Vettel viszont kiállás helyett az élen haladva inkább elnyújtotta második etapját, hogy aztán a hajrára felrakhassák neki a szuperlágy gumikat.

A német elsőre nem volt meggyőződve taktikájuk helyességéről. Közvetlenül a Red Bullok kiállása előtt kerékcserét sürgetett, aztán megállapította: „Remek, most beragadunk a forgalomba a semmiért!”

„A terv mindig megvan, de sosem tudhatod, hogy alakul a verseny” – mondta, amikor utólag a bizonytalanságáról kérdezték. „Rugalmasnak kell lenni. Azt lehet tudni, hogy mit kell tenned, meddig juthatsz el a gumikkal, és én akkor úgy éreztem, beragadtam. Előzni pedig nehéz volt, mivel Daniel Kimi mögött haladt, így nem tudtam elég közel kerülni hozzá. Hiába voltam gyorsabb, nem volt elég. Ekkor kértem a csapatot arra, hogy tegyenek valamit. De Max ekkor érkezett a boxba, amivel a lehetőségnek annyi is volt, hiszen agresszív elévágással próbálkoztak”

„Nyilvánvaló volt, hogy Kimi lesz a következő, aki kiáll, valamint Daniel, mivel ők egymással küzdenek, ezért úgy döntöttünk, én maradok, és megpróbálkozom egy szuperlágyas etappal, hátha a másik út kifizetődő lesz. És nem is hiszem, hogy tehettünk volna ennél többet.”

Hamilton csak a legvégén nem segített

Lewis Hamilton lassúsága a kezére játszott. Először akkor, amikor a lágy gumikon sokáig képes volt tartani a különbséget a többiekkel szemben, aztán akkor is, amikor a végén a visszafogott tempó felgyorsította felzárkózását. Vettel a 37. körben kapta meg a friss gumikat, kilenc körrel később már le is dolgozta 13 másodperces hátrányát Daniel Ricciardóval szemben, majd meg is előzte őt. Újabb három körrel később Max Verstappen eszén is túljárt.

„Természetesen az utolsó körök előzéseit nagyon élveztem. Azt gondoltam, a győzelemre is esélyem nyílik. Úgy voltam vele, megelőzöm a két Mercedest, mert úgyis egymással vannak elfoglalva. Egyszerűen csak elmegyek mellettük” – mondta Vettel.

Végül azért nem járt sikerrel, mert Rosberg ügyesen kihasználta Hamilton szélárnyékát, s így a Ferrarinak nem volt meg a tempóelőnye az egyenesekben, amely nélkülözhetetlen a helycseréhez. „Mindent megtettem, de ha két autó követi egymást, elkezdünk csúszkálni, a gumik pedig túlmelegszenek. Szenvedtem az elsőkkel, és így nehéz volt közel maradni hozzájuk. Lewis talán túl közel maradt, ha nem így van, talán lett volna esélyem. A szélárnyék nélkül jobb esélyem lett volna, de így lehetetlenség volt.”

Kimi Räikkönen eközben bizonyos szempontból Vettel stratégiájának áldozatává vált. A finnek be kellett érnie egy hatodik hellyel – annak ellenére, hogy a rajtot követően még harmadik volt. „Az biztos, hogy Sebastian stratégiája jobb volt, de megpróbáltunk mindkét autónkkal megszerezni bizonyos helyeket” – nyilatkozta egykedvűen 2007 bajnoka. „Hátrébb lenni mindig egyszerűbb, mivel onnan nézve mindig próbálkozhatsz valami mással.”

Elmondása szerint ráadásul nem is ment minden simán a versenyen. „A második szett gumival nehézségeim voltak, nem tudtam életben tartani az elsőket. Nem volt ideális. Az utolsó szett már sokkal jobb volt” – magyarázta. Ebben nyilván az is szerepet játszott, hogy akkor már szabad volt előtte az út.

A taktikázás terén idén nem remeklő Ferrari így is szerzett egy dobogós helyet a szezonzárón – ráadásul éppen egy jól sikerült taktikával. Vettel 3. helyének köszönhetően megőrizte bajnoki 4. pozícióját Max Verstappennel szemben.

Forrás: M4Sport

 

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás