Miért mondott le a „gyorsabb” gumiról Vettel és Räikkönen?
Miért váltottak a mindent eldöntő körben a papíron lassabb gumikra a ferrarisok? Időmérős vereségük ellenére sem érzik úgy, hogy hibás lépés lett volna.
Ahogyan azt a szabadedzések előrevetítették, igazi gumilutrivá alakult a Spanyol Nagydíj időmérő edzése. Már pénteken furcsán viselkedtek az abroncsok, és bár a körülmények változásával valamelyest a csapatok helyzete is változott, a kvalifikáció így is szokatlan képet festett: több Q3-as résztvevő is a lágy keveréken fejezte be az edzését.
A Pirelli nagyjából 0,4 másodpercre tippelte a szuperlágy és a lágy gumik közötti tempókülönbséget, ám ez a hétvégén csapatonként változó volt. Többen olyannyira nem tudtak teljesítménytöbbletet kihozni a piros gumikból, hogy a keményebb típusokon voltak gyorsabbak.
A három élcsapat a Q2-ben taktikai okok miatt használta a lágy keveréket, ám Lewis Hamilton és a Red Bullok szuperlágyas próbaköre azt sugallta, nem teljesen biztosak abban, melyik a jobb változat. A Ferrarik ezzel szemben még csak tesztjelleggel sem vitték pályára a szuperlágyat a második szakaszban, ám ezzel a kísérletezésre már csak a Q3-ban volt módjuk. Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel sem futott erős kört elsőre, s ezek után döntöttek úgy mindketten, hogy inkább a másik keveréken próbálkoznak, mit sem törődve azzal, hogy elméletben az a lassabb.
Sebastian Vettelnek 0,132 másodperc hiányzott Lewis Hamilton szuperlágyas köréhez, így a nap végén adta magát a kérdés: megérte kockáztatni? „Összességében ez egy jó edzés volt. A Q1 jól sikerült, az autó rendben volt, nem sokat kellett változtatnunk rajta. Délelőtt is egész jók voltunk, és próbáltunk a helyes irányba haladni. Simán ment az időmérő, aztán a Q3-ban az első körömön blokkoltam a kerekem az első kanyarban, amivel az első szektoromnak annyi is volt. Nem igazán éreztem jól magam azon a gumin, azon a szetten, ezért kértem, hogy térjünk vissza a másikhoz. Szerintem ez jó döntés volt, mert nagyon gyorsak voltunk” – állt ki utólag is választásuk mellett a 3. kockát megszerző Vettel.
A 4.-ként záró Kimi Räikkönen szintén egy vezetői hiba miatt szánta rá magát az alternatív gumitaktikára. „Miután hibáztam, ki akartam próbálni valami mást. Nem volt sok vesztenivalóm, gondoltam, megpróbálom. A lágy egész jó volt a Q2-ben” – érvelt.
A kérdés viszont nem is csak az volt, miért gondolta úgy a Ferrari, hogy érdemes a lágyon próbálkozni, hanem az is, hogy állhatott elő olyan helyzet, amelyben egyáltalán fölmerült, hogy a lágy gyorsabb lehet a szuperlágynál.
Vettel és Räikkönen is ugyanabban találta meg a magyarázatot: a Pirelli erre a hétvégére 0,4 milliméterrel vékonyabbá tette a gumik futófelületének rétegét. „Nem tudtuk munkára bírni a gumikat, emiatt nem volt a legsimább az időmérőnk. Valamilyen oknál fogva kicsit változtattak a gumin. Már nem ugyanolyanok, mint voltak a legutóbbi versenyeken. Nem volt rossz, de több kör is kellett nekik. Nehéz volt, de ha sikerült munkára bírni őket, akkor rendben voltak” – mondta a változásról Räikkönen.
Vettel egyetértett kollégájával. „A gumik ezen a hétvégén mások, mert változtattak rajtuk. Ez mindenkit ugyanúgy érint, de szerintem keményebbé váltak. Én elégedett voltam a lágyon, és amikor egy-másfél tizedre vagy, akkor úgy érzed, talán lehet esélyed” – védte meg ismételten a döntésüket.
Forrás: M4Sport