Mi a Ferrari titka, és lehet-e esélye nyerni Bakuban?
Már Monaco előtt is kételkedett a Ferrari a képességeiben, ám a pole-szerzése és a második helye bizonyította, autójuk a lassú kanyarokban a bajnokesélyes Mercedesszel és Red Bull-lal is állja a versenyt. Baku előtt újra fékezték a várakozásokat, mondván, a hercegségben nyújtott teljesítményük egyedi eset volt, Azerbajdzsánban pedig a hosszú egyenesben ki fog ütközni, hogy még mindig gyengébb a motorjuk a Mercedesénél és a Hondáénál (a hírek szerint 15-20 lóerő a lemaradásuk).
Ezek után Charles Leclerc újra megszerezte a pole pozíciót, és bár ehhez némi szélárnyékos segítségre és egy piros zászlóra is szüksége volt, összességében úgy érezte, e szerencse nélkül is lett volna esélye nyerni szombaton.
„Nem érzem úgy, hogy elloptuk volna a pole pozíciót. Úgy érzem, megvolt ma a tempónk ahhoz, hogy akkor is megszerezzük a pole-t, ha mindenki befejezi az utolsó Q3-as körét”
– mondta a monacói.
Laurent Mekies versenyigazgató ennél óvatosabban fogalmazott. „Azt nem tudom, megvolt-e a tempónk a pole-hoz, de Charles elég szép különbséggel nyert. Carlosnak is hasonló tempója volt. Alakulhatott volna bárhogyan: lehettünk volna két autóval elöl, de kiköthettünk volna két autóval a harmadik sorban is. A sorozatban második pole, jó érzés a csapatnak. Minden versenyen arra törekszünk, hogy fejlődjünk, építkezzünk, és jó ilyen eredményt kapni” – nyilatkozta a francia.
A jó teljesítmény váratlanul érte őket a 2,2 kilométer hosszú padlógázas szakasszal rendelkező pályán.
„Nem számítottunk arra, hogy harcolhatunk a pole-ért, illetve megszerezzük a pole-t itt, a hosszú egyenessel. Egészen kis leszorítóerőt választottunk, az autónk konfigurációja nagyon eltér a monacóitól, mivel ott a maximumon vagy, míg itt elég kis leszorítóerővel mész.”
Mattia Binotto szerint jó előjel, hogy autójuk egyre sokoldalúbb, csapatuk pedig hatékonyan kihozza a maximumot a lehetőségeiből. „Nagyszerű megerősíteni a monacói teljesítményünket Bakuban. A pálya teljesen más, mint a monacói, a körülmények is. Szóval az, hogy itt vagyunk és gyorsak vagyunk, nagyon fontos számunkra. A csapat jó formát mutat, a versenyzők is. Lépésről lépésre. Ez nagyszerű! Nem számítottunk rá, hogy ilyen gyorsak leszünk itt, de pénteken láttuk, hogy jól működik az autónk. A csapatunk nagyszerű, bizonyítja, hogy jó lehet a jövőben.”
A FERRARI JAVULÁSÁNAK TITKA
De minek köszönhető a Ferrari újabb remeklése? Az okokról Carlos Sainz festett képet. Szerinte a versenyképességük alapját Bakuban is a lassú kanyaros tempójuk jelenti, amire most extrém beállításokkal építkezhettek.
„Nagy a tapadásunk, a mechanikus és az aerodinamikai is. Ez lehetővé teszi, hogy visszavegyünk a hátsó szárnyból, és kompenzáljuk az egyenesbeli tempót, miközben még így is jók maradunk a lassú kanyarokban. Az egyik gyenge pontunkat a közepesen gyors és gyors kanyarok jelentik, és itt egy sincs ezekből.”
„Ki tudjuk hozni az autóból a maximumot. És nagyon jól vezethető is, magabiztossá tesz. Élvezem a vezetését” – sorolta az okokat.
A Red Bull egyik mérnöke az Auto Motor und Sportnak megerősítette, a Ferrari autói egészen kiemelkedőek a bakui kanyarokban. „A kilencven fokos kanyarokban a Ferrari jelenti a mércét” – állapította meg. Márpedig Bakuban szinte csak 90 fokos kanyarok vannak.
A beállítási kompromisszum jól működik. A Ferrari úgy tudja tartani a lépést az egyenesekben, hogy a kanyarokban nem veszít időt.
MEGSÍNYLIK-E A GUMIK AZ EXTRÉM BEÁLLÍTÁST?
Miközben egy körön ez a Mercedes és a Red Bull legyőzéséhez vezetett, kérdés, a Ferrari képes lesz-e hasonló teljesítményre versenykörülmények között is. A versenyzők és a csapat is úgy érzi, teli tankkal lassabbak az ellenfeleknél, és ezt a pénteki hosszú etapjaik is alátámasztják. Akkor a hátsó gumik szemcsésedése nehezítette az életüket, így fölvetődik, talán hosszú távon, a gumikezelés szempontjából visszaüt a kis leszorítóerő.
„Nincsenek illúzióink, a verseny más lesz. A Red Bull szárnyalt pénteken a hosszú etapokon hozzánk képest, és Lewis is. Nehéz csatára számítunk, és nem hisszük, hogy meglesz a tempónk ahhoz, hogy a győzelemért harcoljunk. Ez a verseny a védekezésről fog szólni” – bocsátotta előre Mekies.
Binotto ennél optimistábbnak tűnt. Szerinte a gumikezelésükön sikerült javítaniuk a pénteki szabadedzések óta, a kis hátsó szárnyuk pedig nem rossz választás. „Nem. Egyfelől itt a hosszú egyenes, ahol kell a végsebesség. A támadáshoz és a védekezéshez is. Emiatt kisebb leszorítóerővel megyünk, mint általában a többiek. De úgy érezzük, hogy ez a csomag jól működik ilyen szintű leszorítóerővel, a lassú szakaszon is.”
„Pénteken ellenőriztük a gumikopást. Ahogy mindenki, mi is adatot gyűjtöttünk. A gumikezelés fontos tényező lesz a versenyen, de nem hinném, hogy a mi autónk rosszabb lenne ebben a többinél. A meghatározó tényező a versenyző lesz, hogy hogyan kezeli a gumikat, különösen az első körben. A keményen hosszú etapra számíthatunk.”
A versenyzők szerepét nem véletlenül említette. Leclerc elismerte, leginkább rajta múlt, hogy pénteken olyan nagy problémái voltak a gumikopással, mivel a korai balesete után nehezen találta a ritmust a második szabadedzésen. Ő is úgy vélte, hogy ezen a téren vasárnap már „rendben lesz”.
Binotto konkrét eredményt nem jósolt csapatának, ám bízik benne, hogy újabb sikeres verseny vár rájuk. „Az időmérőnél erősebb nem lehet, hiszen mi lehet jobb a pole-nál? De úgy vélem, erős napunk lehet. A verseny az verseny. Ha megnézzük a múltat, a végeredmény gyakran változott. Nem tudjuk, hogy mi történik, de az biztos, hogy az autónk jól teljesít az időmérős és a versenykörülmények között is. Hosszú futam lesz, az első kör pedig nem fogja meghatározni a végeredményt. Lehetnek piros zászlók, biztonsági autók, ezért összeszedettnek kell lennünk. Számunkra a legfontosabb, hogy bizonyítsuk, fejlődünk” – összegzett a svájci.
Forrás: M4Sport