Megint beszállítótól vett alkatrész okozta a Ferrari vesztét
Az elmúlt két hétvégén két apró alkatrész hibája okozta a Ferrari vesztét, mindkettőt beszállítótól vásárolják. Ezeken úszhat el az idei bajnoki címük.
Ha Malajziában bárki azt gondolta, ennél már úgysincs lejjebb a Ferrari számára, tévedett. Sebastian Vettel egy hete „csak” az időmérőről maradt le egy kompresszort a motorral összekötő cső hibája miatt, de legalább pontokat szerzett. Szuzukában még erre sem volt esélye.
Pár perccel a futam rajtja előtt a német Ferrarija motorborítás nélkül, csupaszon állt a kettes rajtkockában, miközben a szerelőknek deja vu érzésük lehetett. Malajziában ugyanezt a kapkodást már egyszer eljátszották Kimi Räikkönen autója körül is. Az eredmény gyakorlatilag ugyanaz volt: nulla versenyzés után nulla pont.
A kínos bakijukból profitáló Mercedesnél Niki Laudában is már inkább vegyes érzések kavarogtak az eset láttán. „Vettel újabb hibájával a pontelőnyünk hihetetlen mértékben megnőtt. Ez egy hatalmas lépés négy futammal a vége előtt, de Vettellel mindig számolni kell. Már szinte sajnálom őt” – nyilatkozta az osztrák. „Ilyenkor csak arra gondol az ember: szerencsére ők, és nem mi. De másfelől nyerni akarsz. Ami a Ferrarinál történik, annak kapcsán a maguk háza táján kell körülnézniük, és rá kell jönniük, hogy hirtelen honnan jött ez a sok apró hiba. Aztán a lehető leggyorsabban javítani kell.”
Kollégája, Toto Wolff úgy véli, az is a Ferrari megújulási és fejlődési folyamatának velejárója, amit most látunk. „Talán a csapatuk fejlődése miatt van. Hatalmas előrelépést tettek idén, az autójuk rendkívül gyors, csak nem elég megbízható. Ez lenne a következő lépés.”
Martin Brundle is hasonlóan látja. Szerinte túl sokat kivett a fölzárkózás a Scuderiából, és egyszerűen elfáradtak a Mercedesszel való versenyfutásban. „A Ferrarinak mintha elfogyott volna a lendülete a szezon végére. Mintha az utolsó csepp teljesítményt is kipréselték volna magukból az év során. Most egy kicsit visszaestek, egyre több a megbízhatósági probléma. Az autójuk gyors és erős, de ez most jelentősen rontotta az esélyüket a bajnokságban.”
Nico Rosberg nem titkolta, sajnálja, hogy ilyen fordulatot vett az egyébként izgalmas idei bajnokság, és különösen bánta, hogy Vettel még csak esélyt sem kap mostanában arra, hogy megmérkőzzön Hamiltonnal. Rámutatott azonban, hogy a Ferrarinak önkritikusnak kell lennie. „Nem lenne fair azt mondani, hogy ez csak balszerencse. Muszáj a megbízhatóságot is rendbe tenni, és a Mercedes ezt megtette, a Ferrari pedig nincs a megfelelő szinten. Túl gyakran van hibájuk mostanában, és ez csökkenti a bajnoki esélyeiket.”
Hamilton gyújtógyertyáját időben cserélték
Miközben Malajziában egy cső hibája okozott nagy gondot, Szuzukában Vettel gyújtógyertyája hibásodott meg nem sokkal az után, hogy a versenyző elhagyta a garázst. Hiába érzékelték már ekkor, hogy baj van, a csapatnak nem maradt elég ideje a gyertya cseréjére, mivel az alkatrész nehezen hozzáférhető helyen van, s ahhoz még a versenyző feje fölötti légbeömlőt is le kellett volna szerelniük.
A műszaki gondok kapcsán érdekesség, hogy mindkét esetben egy beszállítótól vásárolt, azaz nem Maranellóban gyártott alkatrész ment tönkre. A gyújtógyertyákat a Ferrari a japán NGK-tól vásárolja.
Mindez persze nem menti fel a felelősség alól őket, hiszen a Ferrari pontosan meghatározza, hogy partnereiknek milyen tervezésű alkatrészt kell gyártaniuk. Emellett a motorba épített elemeknek az ő minőségellenőrzési rendszerükön kell átfutniuk, mielőtt használják őket, és ez az utóbbi időben többször is csődöt mondott. Mattia Binotto technikai igazgató éppen Szuzukában jelentette be, hogy átszervezések lesznek e részlegen a malajziai probléma után. Az idei év szempontjából már túl későinek tűnik a reakció.
És hogy még jobban fájjon az olaszoknak, a Japán Nagydíj után kiderült, nemcsak nekik, a Mercedesnek is gondja adódott a gyújtógyertyával a verseny előtt. Mégpedig Lewis Hamiltonnál. Az Auto Motor und Sport szerint a németek még délelőtt vették észre a hibát, és az FIA engedélyével és felügyeletével már a rajtceremónia előtt ki is cserélték az alkatrészt…
Forrás: M4Sport