Kettös Brawn-gyözelem Melbourne-ben!
Kiváló versenyzést, fordulatokat hozott a 2009-es Forma-1-es világbajnokság 2009-es idényének szezonnyitója. A Jenson Button rajt-cél gyõzelmet aratott,míg Rubens Barrichello sokkal kacskaringósabban jutott a dobogóra. A harmadik Jarno Trulli lett, a Ferrari leszerepelt. A 2009-es szabályok az Ausztrál Nagydíj alapján beváltották a hozzájuk fûzött reményeket, a verseny valóban izgalmasabb lett. Az idény elsõ futamán Jenson Button pályafutása második, az FIA által ûj csapatként befogadott Brawn GP pedig értelemszerûen történetének elsõ gyõzelmét aratta.
A rajtot elrontó Rubens Barrichello alaposan lemaradt, majd az elsõ kanyarban lökdösõdésbe is keveredett Mark Webberrel, Nick Heidfelddel és Heikki Kovalainennel – az elsõ szárnya meg is sérûlt – de a futam végére eredeti rajtpozíciójába, a második helyre kerûlt. A harmadik helyen az eredetileg a bokszutcából a mezõny után rajtoló toyotás, Jarno Trulli ért célba.
A start után Sebastian Vettel és Robert Kubica is elõreugrott – a Red Bull-os német majdnem a legvégéig meg is tartotta ezt a pozíciót, ellentétben a BMW-s lengyellel, aki a Ferrari két pilótájával egyûtt a lágyabbik keveréken indult, és gyorsan kerékcserére kényszerûlt.
A Bridgestone trûkkje bejött, az idei gumikeverékek jóval szélsõségesen viselkednek, a Melbourne-ben használt szuperlágy abroncsok például alig tucatnyi kört bírtak.
A könnyû autónak és a KERS-nek köszönhetõen Lewis Hamilton is elõreugrott a rajtnál, sorra elõzgetett,és a 18. rajtkockából egészen a negyedik helyig kûzdötte fel magát. Az ajándékba kapott 6-7. helyrõl indult Ferrarik közûl egyik sem fejezte be a versenyt, a csapat a 2008-as nullázást ismételte. Räikkönen 15 körrel a vége elõtt senkitõl nem zavartatva a falhoz csapta az F60-ast, és ugyan versenyben maradt, de az 55. körben végûl feladta. Felipe Massa autója 13 körrel a vége elõtt adta meg magát – sebességváltó- vagy hidraulikai problémája adódott.
Kiesett a williamses Kazuki Nakajima és Nelson Piquet is – a japánt a kerékvetõ dobta meg, és emiatt csapódott a falnak, míg a renault-s a célegyenes végén fékezés közben szemmel láthatóan megijedt az õt elõzni próbáló Nico Rosbergtõl, és a kavicságyban kötött ki.
A futam vége kûlönlegesen izgalmasra sikerûlt, a vezetõ pilóták közûl Button, Vettel és Rosberg is a lágyabbik gumira váltott, amely hamarosan kopni is kezdett. A Williams német pilótáját egymás után hagyták el a riválisok. Vettelre és Buttonra is hasonló sors várt a kemény gumin egyre inkább felzárkózó Kubica jóvoltából, de a lengyel elõzés közben összeakadt a Red Bull-lal, mindkét autó megsérûlt, és három körrel a vége elõtt kiesett. Az incidens miatt az utolsó köröket a biztonsági auót mögött tette meg a mezõny, a safety car csak a befutó elõtt tért be a bokszutcába.
Ki kell emelni a Toro Rosso ûjoncát, a 20 éves Sebastien Buemit, aki élete elsõ versenyén pontszerzõ helyen ért be (csapattársa, Bourdais a 9. lett a másik autóval). A Brawn mellett a Toyota is sikeres versenyt zárt, hiszen Trulli dobogója mellett Timo Glock jóvoltából egy ötödik helyet is bezsebelt a csapat, ami igazán nem rossz az utolsó két helyrõl rajtolva. Fernando Alonso is pontot szerzett Melbourne-ben.
Látványos hatása volt az idei szabályváltoztatásoknak: az aerodinamikai módosítások, a slick gumik, és az idõmérõn haszontalannak látszó hibridrendszer, a KERS is elõsegítették az elõzéseket, számos esetben a versenyzõk a kûlsõ íven mentek el egymás mellett.
A Brawn az elsõ verseny után fölényesen vezet, rajtuk kívûl pedig a Toyota számottevõ tényezõ. A bajnokság a jövõ héten Malajziában, Sepangban folytatódik, de ne feledjûk, hogy a Renault, a Ferrari és a Red Bull a szabálytalannak vélt diffûzorok miatt a Brawn , a Williams és a Toyota ellentett "feljelentése" miatt, amelyrõl az FIA fellebbviteli bírósága csak április 14-én dönt, a futamok eredménye nem vehetõ száz százalékosra.
Verseny | 1. – Ausztrál GP |
Helyszín: | Melbourne, Ausztrália | ||||||||||
Idõpont: | 2009. március 29., vasárnap, 08:00- (CET) | ||||||||||
Pályahossz: | 5303 m | ||||||||||
Idõjárás: | Száraz (levegõ: 20-22 fok, aszfalt: 23-32 fok) | ||||||||||
Név | Csapat | G | Idõ | Kiesés oka | Kör | ||||||
1. | Jenson Button | GBR | Brawn GP-Mercedes | B | 1ó34:15.784 | 58 | |||||
2. | Rubens Barrichello | BRA | Brawn GP-Mercedes | B | + | 0.807 | 58 | ||||
3. | Jarno Trulli | ITA | Toyota | B | + | 1.604 | 58 | ||||
4. | Lewis Hamilton | GBR | McLaren-Mercedes | B | + | 2.914 | 58 | ||||
5. | Timo Glock | GER | Toyota | B | + | 4.435 | 58 | ||||
6. | Fernando Alonso | SPA | Renault | B | + | 4.479 | 58 | ||||
7. | Nico Rosberg | GER | Williams-Toyota | B | + | 5.722 | 58 | ||||
8. | Sebastien Buemi | SWZ | Toro Rosso-Ferrari | B | + | 6.004 | 58 | ||||
9. | Sebastien Bourdais | FRA | Toro Rosso-Ferrari | B | + | 6.298 | 58 | ||||
10. | Adrian Sutil | GER | Force India-Merc. | B | + | 6.335 | 58 | ||||
11. | Nick Heidfeld | GER | BMW-Sauber | B | + | 7.085 | 58 | ||||
12. | Giancarlo Fisichella | ITA | Force India-Merc. | B | + | 7.374 | 58 | ||||
13. | Mark Webber | AUS | Red Bull-Renault | B | + | 1 kör | 57 | ||||
14. | Sebastian Vettel | GER | Red Bull-Renault | B | + | 2 kör | 56 | ||||
15. | Robert Kubica | POL | BMW-Sauber | B | + | 3 kör | 55 | ||||
16. | Kimi Räikkönen | FIN | Ferrari | B | + | 3 kör | 55 | ||||
|
|||||||||||
17. | Felipe Massa | BRA | Ferrari | B | + | 10 kör | mûszaki | 48 | |||
18. | Nelsinho Piquet | BRA | Renault | B | + | 34 kör | fékhiba | 24 | |||
19. | Kazuki Nakajima | JAP | Williams-Toyota | B | + | 41 kör | kicsûszás | 17 | |||
20. | Heikki Kovalainen | FIN | McLaren-Mercedes | B | + | 58 kör | ûtközés | 0 | |||
Leggyorsabb kör: | N. Rosberg (Williams), 2004. | 1:27.706 | 48 |
Forrás: www.vezess.hu