Jogos-e Hamilton bûntetése?
A McLarennél azt mondják, azért fellebbezték meg Lewis Hamilton 25 másodperces belgiumi bûntetését, mert a brit versenyzõ a sikán átvágása után 6 km/órával lassabb volt Kimi Räikkönennél, a Ferrarinál viszont ûgy vélik, így is egyértelmûen jogosulatlan elõnyhöz jutott. A Belga Nagydíj sportfelûgyelõi 25 másodpercet hozzáadtak Lewis Hamilton végeredményéhez, amiért szerintûk a Bus Stop sikán átvágásának köszönhetõen tudta megelõzni Kimi Räikkönen Ferrariját. A McLaren fellebbezett a döntésûk ellen, a gyõzelem sorsa ezért a Fellebbviteli Bíróság hetek mûlva esedékes ûléséig kétséges marad.
érvei, ahogy az ilyenkor lenni szokott, mindkét félnek vannak. A McLarennél ûgy vélik, Hamilton betartotta a szabályokat, amikor a sikán átvágása után azonnal visszaengedte maga elé Räikkönent a célegyenesben.
"áttanulmányoztunk minden adatot, és az FIA sportfelûgyelõinek rendelkezésére is bocsátottuk õket. Azt mutatták, hogy Lewis, miután elvette a gázt, Kiminél 6 km/órával lassabban haladt át a célvonalon" – mondta a wokingi istálló szóvivõje.
"Azt követõen, hogy visszaadta Kiminek a vezetõ helyet, Lewis máshová helyezkedett az autójával, Kimi mögött átvágva a pálya jobb oldalára, majd kifékezve õt a hajtûkanyar elõtt. Ezeket az adatokat ismerve nem volt más választásunk, mint benyûjtani a fellebbezésûnket."
Hamilton a Belga Nagydíj 42. körének végén, amikor az eleredõ esõben közelebb kerûlt Räikkönenhez, a Bus Stop sikán kûlsõ ívén indított támadást a Ferrari ellen. ám a kanyarban nem maradt hely számára, így a balos szakaszt átvágva azonnal a célegyenes felé irányította az autóját.
A Ferrarinál ugyanakkor ûgy látják, Hamilton mindenképpen jogosulatlan elõnyhöz jutott ellenfelével szemben, mert hiába engedte elõre Räikkönent, a szélárnyékában maradt, ezért a következõ kanyarban, a La Source-ban el tudott menni mellette. A videofelételek tanûsága szerint valóban nem a féktávon, hanem még a padlógázos szakaszon érte utol a Ferrarit.
"A magam részérõl ûgy érzem, kicsit extrém volt" – mondta Hamilton elõzési kísérletérõl a Ferrari csapatfõnöke, Stefano Domenicali. – "Teljesen normális, hogy az ember a versenyzés közben megpróbál támadást indítani, csak akkor van probléma, ha egy manõverrel (jogosulatlan) elõnyhöz jut. Szerintem ez itt a kulcskérdés, ezért erre kell koncentrálni."
"Az ilyenkor szerzett elõnyt a következõ kanyarban lehet kihasználni. Véleményem szerint ez a legfontosabb."
Homályos precedensek
Habár errõl egyetlen nyilvános paragrafus – sem az F-1 Sportszabályzatában, sem az FIA valamennyi sorozatára érvényes Nemzetközi Sportkódexben – nem rendelkezik, mert a versenyzõi eligazításokon szokták tisztázni, a belgiumihoz hasonló esetekben egyértelmûek a teendõk. Ha valaki négykerekes pályaelhagyással elõzte meg egy vetélytársát, nem csupán vissza kell engednie õt maga elé, hanem gondoskodnia kell arról is, hogy a kanyar levágásából semmilyen módon ne jusson elõnyhöz.
A 2005-ös Olasz Nagydíjon Räikkönen például hasonló körûlmények között elõzte meg Fernando Alonsót, mint Hamilton most õt. Az akkor a McLaren színeiben versenyzõ finn a monzai elsõ sikánt levágva kerûlt Alonso elé, majd visszatessékelte maga elé a Renault-t, de a második sikánban, szélárnyékból végleg elment mellette.
Alonso nem volt elragadtatva. "Azt hiszem, kicsit sportszerûtlenûl elõzött, mert miután levágta az elsõ sikánt, elõreengedett, de nem eléggé, hiszen a szélárnyékomban maradt, aztán mindjárt ûjra megpróbált elmenni mellettem a 4-es számû kanyarban" – magyarázta a verseny után. – "Ez kissé kûlönös manõvernek tûnt."
Räikkönent akkor nem bûntették meg, viszont szigorították a hasonló esetek megítélését. és néhány héttel késõbb, amikor Suzukában a változatosság kedvéért éppen Alonso elõzte meg Christian Klient egy sikán átvágásával, ellene már felléptek.
A 2005-ös Japán Nagydíj 9. körében ugyanaz történt, mint ma, Spában: Alonso négykerekes pályaelhagyással kerûlt Klien elé, s noha azonnal elõreengedte, szélárnyékból ûjra sikerûlt azonnal megelõznie. A versenyigazgató 2 körrel ezután, egy szokatlan döntéssel ráparancsolt Alonsóra, hogy lassítson le, és ismét soroljon be Klien mögé.
A teljes cikk valamint egy videórészlet a történtekrõl az A5.hu oldalán tekinthetõ meg.