Jelentős javulást hozó motorfejlesztést vet be a Ferrari a szünet után
Carlos Sainz utólagosan megörökölt hungaroringi dobogós helyezésével a Ferrari holtversenyben áll a McLarennel a konstruktőri bajnokság harmadik helyén, 163 ponttal. A két nagy múltú istálló vetélkedése a folytatásban is izgalmasnak ígérkezik. A McLaren a Magyar Nagydíjon új aerodinamikai fejlesztéseket vetett be, és azt ígérte, további újításaik is lesznek még az év második felében. A Scuderia eközben már májusban jelezte, hogy figyelmét teljes egészében a jövő évi autójának szenteli, ám mint azt most Mattia Binotto csapatfőnök elárulta, még így is várható tőlük komolyabb fejlesztés. Mégpedig motorfronton!
Mindez elsőre furcsán hangozhat egy olyan évben, amelyben befagyasztották a motorfejlesztést. A Ferrari viszont a riválisokhoz képest kicsit más helyzetben van – Binotto elmagyarázta, miért van lehetőségük év közben jelentős, nem csak a megbízhatósággal kapcsolatos fejlesztést bevetni.
„Tisztázzuk, mi áll a 2021-es szabályokban! Lehet egy teljesen új erőforrásod 2021-ben. Ez azt jelenti, hogy bevethetsz egy új verziót minden erőforrásegységből, belső égésű motorból, turbóból, MGU-H-ból, akkumulátorból, MGU-K-ból, és így tovább.”
„Mi az év elején másképp csináltuk: nem tettük teljessé az egész erőforrásunkat, vagyis vannak olyan egységeink, amik tavalyiak. Most ezeknek a továbbfejlesztett változatát vetjük be. Ez egy jelentős előrelépés lesz számunkra a szezon végén”
– magyarázta a csapatfőnök.
A 2020-as szezonban a világjárvány gazdasági hatásaira reagálva az F1 szigorított a szabályzatán. A motorok terén előírta, hogy nem érkezhetnek év közben fejlesztések, mindenkinek az év elején használt verzióval kellett teljesítenie a teljes szezont. 2021-re vonatkozóan viszont tettek egy engedményt: az új idényre teljesen új erőforrást is lehetett készíteni. Ennek bevetéséhez viszont nem szabtak határidőt, csak annyit kötöttek ki, hogy egy újításra van lehetőség. A technikai szabályzat 2-es függelékében ez áll: „2021-től lehetőség van egy módosításra a specifikáción az előző szezon vége és az aktuális szezon vége között.”
A Ferrari ilyen szempontból más utat járt, mint a motorját már az első versenyre megújító Mercedes és Honda (a Renault nem fejlesztett semmit az erőforrásán): csak bizonyos részeken módosított, a többi elemnél mostanáig kivárt az új verzió bevetésével. Elmondható tehát, hogy a 2021-es a Ferrari-hajtóegység csak az év második felére újul meg és válik teljessé.
A Scuderia idén már a félig átalakított erőforrásával is előrelépést ért el, hiszen míg a múlt szezonban 65-70 lóerőre becsülték a lemaradásukat, addig az idei becslések szerint nagyjából 25 lóerővel lehet gyengébb a motorjuk a Mercedesénél és a Hondánál. Az egyenesbeli tempó ugyanakkor továbbra is a csomagjuk gyenge pontját jelenti.
Binotto kiemelte, csapatuk így is nagyot javult a negyvenéves mélypontot jelentő 2020-hoz viszonyítva, hiszen míg tavaly átlagban 1,4 másodperc volt a lemaradásuk a legjobbakhoz viszonyítva, idén 0,7 másodperc. Szerinte e javulás 60%-ban a motorjuk, 40%-ban a karosszériájuk fejlődésének köszönhető.
Az új motor most tovább javíthat a versenyképességükön, ám hogy pontosan mikor fogják bevetni, az még nem világos. Binotto azt mondta, Monza előtt semmiképp, ezért a nyári szünet utáni Belga Nagydíjon nehéz versenyre számítanak. „Az nehéz verseny lesz számunkra, mivel hét tizedre vagyunk a legjobbaktól, és e hét tized nagy részét, úgy hatvan százalékát az erőforrás adja. E téren le vagyunk maradva a legjobbaktól, úgy véljük, a Mercedes és a Honda mögött állunk. Egy olyan pályán, mint a belga, ha megnézzük a szimulációkat, nagyon sokat számít a motor, és egy időmérős körön a különbség jelentős.”
Az új motor bevetésénél a csapatnak ugyanakkor a versenyzők helyzetét is figyelembe kell venniük. Carlos Sainz már három erőforrást használt, vagyis a következő cserénél hátrasorolásos büntetés vár rá. Charles Leclerc eközben a Magyar Nagydíj első körében történt balesete során elvesztette az idei második erőforrását, és bár büntetést legközelebb ő még nem kap, nála kézenfekvő megoldás lenne, ha az új motorja már új specifikációjú lenne.
A fejlesztéssel a tarsolyában a Ferrari aligha akarja a régi, gyengébb motorral rontani versenyzőinek esélyét a hazai monzai hétvégén, és ha megteheti, vélhetően a hátrasorolásos büntetéseket is elkerülné a tifosi előtt.
Binotto az új motor kapcsán megjegyezte, a többiekétől eltérő fejlesztési ütemtervük már részben a 2022-es felkészülésükről is szól. „Ez egy fontos, de legalábbis jelentős lesz számunkra a szezon végén. De még ennél is fontosabb, hogy tapasztalatot szerezhetünk, már 2022-re gondolva. Szóval minden adott ahhoz, hogy jól zárjuk ezt az évet, és megszerezzük a konstruktőri harmadik helyet.”
Forrás: M4Sport