Japán Nagydíj, beharangozó
Räikkönen már Spában megmondta. "Nem láttam még, de ûgy hallottam, ez a pálya nem kedvez nekûnk." és valóban, a Fudzsi versenypálya lassû kanyarjai a McLaren versenyautóinak jelenthetnek elõnyt. Räikkönen azonban még bízhat a McLaren-háborûban. Ismeretlen helyszín
30 év után visszatért a Japán Nagydíj a Fuji Speedwayre. Az utóbbi idõben megszokhattuk, ha Japán, akkor Suzuka, de állítólag a tulajdonos Honda nem költött annyit a pályára, mint kellett volna, mialatt a Toyota 2005-ben felûjította saját versenypályáját. Jövõ évtõl azonban a Német Nagydíjhoz hasonlóan itt is felváltva rendezik a két pályán a Japán Nagydíjat. Az elsõ japán Forma-1-es futamokat 1976-ban és 1977-ben még a Fudzsin rendezték. Az utolsó versenyen 10 embert gázolt el Jaques Villenuve autója, egy nézõ és egy pályabíró meghalt.
![]() A Toyota bemutatózott már Fudzsiban
|
Csupán négy ember van a mezõnyben, aki Forma-1-es kocsival autózott már a pályán, õk pedig Fernando Alonso és Heikki Kovalainen valamint a Toyota versenyzõi. De bemutató köreiket vélhetõen egyikûk sem tudja majd nagy elõnyre váltani.
Ha semmi rendkívûli nem történik, a gyõztes vagy piros, vagy ezûst autóban ûl majd. A csapatok ûgy érkeznek az ismeretlenbe, hogy nagy teljesítményû számítógépeiken elvégzett szimulációk nyomán már nagyjából tudják a megfelelõ váltóáttételt és szárnybeállításokat, és a pilóták is ismerik már a pályát. Csak finomítani kell.
Harc a pontokért
30 pont, ennyi szerezhetõ maximum a még hátralévõ három futamon. Miután Felipe Massa 20 pontos hátrányban van, szinte nullával egyenlõ az esélye a bajnoki címre, ezért érthetõ, ha a brazil csapattársát támogatja majd. Kimi Räikkönennek ugyanis csak 13 pluszpont kell, hogy befogja a McLaren ûjoncát, Lewis Hamiltont. Hiába van az élen a brit, a vb igazi esélyese Fernando Alonso, aki ugyan két pont hátrányban van, de az utóbbi idõben rendre csapattársa elõtt végzett.
![]() Hárman esélyesek a vb címre
|
A tét pedig nagy, hiszen a McLarennek már csak az egyéni cím maradt. Miután lemondott a fellebbezésrõl, a Ferrari hivatalosan is konstruktõri világbajnok. Ha pedig Alonso, ahogy az várható, az év végén elhagyja a wokingi alakulatot, gyõzelme esetén elviszi az egyes rajtszámot, semmi nem marad a csapat kezében.
Csoda lenne, ha Hamilton kiemelt támogatásban részesûlne? Nem, de az utóbbi viharos idõkben biztos, hogy tuti autót kap a spanyol is, nehogy ûjabb botrány legyen. A spái rajt azonban jelzi, Alonso már nem finomkodik. Egy eseteges McLaren-ûtközés viszont kifejezetten jót tenne Räikkönen esélyeinek.
Pálya és verseny:
A nevét Japán legmagasabb hegyérõl (3776 m) kapó Fuji Speedway gyönyörû környezetben, a vulkán lábánál fekszik. A 4563 méter hosszû pályán van a Forma-1 leghosszabb célegyenese (1475m), ami komoly fejtörést okoz a csapatoknak. A célegyenesben a legnagyobb végsebesség elérése a cél, míg a pálya többi részét közepes és lassû kanyarok alkotják, ahol nagy leszorítóerõ kell.
![]() A McLarennek kedvez
|
Az utolsó öt kanyart várhatóan második fokozatban veszik majd a versenyautók. Mindez pedig azoknak a csapatoknak kedvez majd, akik a mechanikus tapadást helyezték elõtérbe az aerodinamikai tapadással szemben, márpedig a McLaren pont ebben jobb a Ferrarinál. ám egyáltalán nem biztos, hogy pontra is tudják váltani az elõnyûket, miután az idõjósok vasárnapra esõt mondnak. Akkor meg borul a papírforma.
Közepes és puha gumikkal készûl a Bridgestone a Hermann Tilke által ûjrarajzolt pályára, ahol elsõsorban a bal elsõ kerék szemcsésedése okoz majd gondot a csapatoknak. A verseny kétszeresen fontos a Bridgestone-nak, nemcsak azért, mert japán gyártó, de 1976-ban itt használták elõször a cég gumiját F1-es futamon.
Az idõmérõ edzés: 2007. 09. 29-én, magyar idõ szerint reggel 7:00-kor kezdõdik a kvalifikáció.
A futam: 67 körös Japán Nagydíj szeptember 30-án, magyar idõ szerint 6:30-kor indul.
Forrás: www.vezess.hu