Így mondott le „önként” a Ferrari Räikkönen dobogós esélyéről

A Ferrarinál állítják, jól döntöttek amikor Kimi Räikkönent átállították három kiállásra – Nico Rosberg példája viszont nemcsak arra mutatott rá, hogy a finn kint tartása volt az egyetlen esélyük a dobogóra, de azt is, vannak hiányosságok a vörösöknél a stratégiai módszerek terén is…

Maurizio Arrivabene
Maurizio Arrivabene

„Mi történt a kerékcserés esetnél? Nem tudom. Nem értem, hogy veszítettünk pozíciót” – érdeklődött tanácstalanul és csalódottan Kimi Räikkönen közvetlenül a Szingapúri Nagydíj leintése után versenymérnökénél, Dave Greenwoodnál. „Részletesen is meg kell vizsgálnunk, Kimi a verseny után. Most safety car-mód, válts safety car-módra” – érkezett a figyelemelterelő válasz.

A rövidke párbeszéd jól példázta, 2007 bajnokának tanácstalanságát: miközben utolsó kerékcseréje előtt a 3. helyen állt, végül mégis lemaradt a dobogóról. Az egész a 33. körrel kezdődött, amikor Lewis Hamilton lecsúszott a 7-es kanyarról, s a bukótérbe kényszerült. Az amúgy is jó versenytempót mutató Räikkönen azonnal kihasználta ezt, s átvette a harmadik pozíciót, hogy aztán a kör végén a boxba hajtson új gumikért. Pontosan ugyanabban a körben kapta meg friss lágy abroncsait, mint Nico Rosberg az élen.

Hamilton egy körrel később érkezett – az élen álló négyes közül utolsóként váltott lágy papucsokra. Eredetileg úgy volt, hogy valamennyiüknek ez az utolsó kiállása. Csakhogy miután a címvédő a Ferrari mögé volt kénytelen besorolni, a Mercedes jelezte: a B-terv lép életbe. Átálltak a három kiállásos stratégiára. Hamilton fölzárkózott ellenfelére, majd a 45. körben elévágási kísérletbe kezdett: szuperlágy gumikra váltott.

A Ferrari erre védekezéssel reagált, ám hiába próbálták lekövetni ellenfelüket, Räikkönen a 46. körben megejtett cseréjével visszaesett 4.-nek. A leintésnél pedig jött az a kétkedő rádióüzenet…

Maurizio Arrivabene igyekezett védeni csapatát, kiállt stratégiái döntése mellett. Arról azonban ő sem volt teljes mértékben meggyőződve, hogy helyes lépés volt a boxba hívni Räikkönent. „Tekintettel a hátralévő távra és a gumikopás mértékére, nagyon is volt értelme a boxba hívni őt, hogy fedezzük magunkat a Mercedes stratégiájával szemben. De meg kell még vizsgálnunk, hogy az adataink helyesek voltak-e” – érvelt.

A versenyt követően Räikkönen – jó csapatemberként – sem állította határozottan, hogy hibáztak, azt azonban magabiztosan kijelentette, hogy el tudott volna menni a lágy gumikon a verseny végéig. „A gumik biztosan bírták volna a végéig. Még ki kell értékelnünk az adatokat, hogy lássuk, csinálhattuk-e volna másképp. Pozíciót vesztettem, de szerintem nem sok mindent tehettük volna ellene.”

A Mercedes látta – a Ferrari miért nem?

Egyvalamit azért mégis. Választhatták volna Nico Rosberg útját is. Ő és Räikkönen a finn kiállásáig teljesen azonos taktikán volt: mindketten a 33. körben kapták meg lágy gumijukat, melynek 28 kört kellett volna teljesítenie a célig. És egy Räikkönenhez hasonlóan kíméletes stílusú, rutinos versenyző számára aligha okozott volna gondot ennek teljesítése.

Tény, a Mercedes kockázatot vállalt a német kint tartásával Daniel Ricciardo kerékcseréje után. Csakhogy nem volt más választása. Rosberg Ricciardo kiállása előtt 3,1 másodperces előnnyel rendelkezett, az ausztrál viszont elképesztően gyors kivezető kört produkált friss szuperlágy abroncsán. A Mercedes eredetileg ki akarta hívni Rosberget, ám a kör közepén már látták a részidőkből, hogy ezzel biztosan elveszítik a vezető pozíciót. „Ez volt az egyetlen esélyünk” – mondta Toto Wolff annak kapcsán, hogy végül mégis kint tartották versenyzőjüket.

Mindezek ismeretében a Ferrarinak nagyon is van min elgondolkodnia. Räikkönen Hamilton kiállása előtt mindössze 2,1 másodperces előnyben volt a brittel szemben, és bár a címvédő kivezető köre 0,8 másodperccel lassabbra sikerült, mint Ricciardóé, az nála sem volt kérdés, hogy sikeres lesz az elévágása.

Mi ellen védekezett ekkor a Ferrari Räikkönen kihívásával? Döntésük utólag szemlélve olyan megmozdulásnak tűnik, amilyet az egyenesben DRS-sel kikerült versenyzőktől szoktunk látni: miután az ellenfél elé kerül, reményvesztetten egy kicsit még kinéz a szélárnyékból – csak a látszat kedvéért…

A Mercedes B-tervének életbe lépésével a Ferrarinak tehát ugyanúgy egyetlen esélye volt pozíciója megvédésére, mint Rosbergnek: kint kellett volna tartania versenyzőjét. Hogy el tudott volna menni a verseny végéig, az Räikkönen szerint nem kérdés. Hogy aztán ki tudta volna-e védekezni Hamilton fölzárkózását és esetleges támadását úgy, mint Rosberg Ricciardóét, az már más lapra tartozik. Mindenesetre mellette szólt, hogy Hamilton két körrel korábban ment ki kerékcserére, azaz ennyivel többet kellett volna bírnia gumijának. Ráadásul Ricciardóval ellentétben ő nem friss, hanem használt szuperlágyakat kapott, azaz a kopás miatti tempóvesztés nála korábban jelentkezett volna.

Kockázatvállalás helyett magyarázkodás – ismét

Nem biztos, hogy a végeredmény más lett volna – a verseny képe viszont mindenképp. A Ferrari csak jól jöhetett volna ki belőle: vagy a dobogón ünnepeltek volna, vagy kijelenthették volna, amit Ricciardo a verseny után: „Mindent megpróbáltunk.” A kritikák utáni magyarázkodásnál mindenképp jobban festett volna.

Ráadásul vesztenivalójuk sem volt. Ha – mint attól Arrivabene szerint tartottak – Räikkönen gumija drámaian elkopott volna a végén, a finnre akkor is csak egyvalaki jelentett volna veszélyt: a másik Ferrarit kormányzó Sebastian Vettel…

A történteknek van egy komoly tanulsága: megmutatkozott, hogy a Mercedes és a Ferrari között nem csak a tempó, az aerodinamika vagy a motorerő terén van komoly különbség, de a csapat működésében is.

Alighanem a stratégiai programokon, szimulációkon is van mit fejleszteniük. Miközben a csillagosok már az első szektoridők láttán tudták, hogy Rosberget kint kell tartaniuk, a Ferrari megrekedt a konzervatív „lekövetés” mellett, s míg a németek azt is azonnal jelezték versenyzőjüknek, hogy ellenfelük friss gumija egy idő után el fog kopni, a Scuderia ezzel sem számolt.

És az már csak plusz adalék, hogy a maranellóiaknak a mostani már a sokadik olyan hétvégéje, amely után arról folyik a vita, mit csinálhattak volna jobban a stratégia terén… Ha komolyan gondolják céljaikat, 2017-re ezen a téren is komoly előrelépésre lesz szükségük.

 Forrás: M4Sport
Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás