Hamitloné a francia pole
Nem talált legyőzőre a Francia Nagydíj időmérő edzésén a pályafutása 75. pole pozícióját szerző Lewis Hamilton, aki Valtteri Bottasszal bérelte ki az első sort a Mercedesnek. A Ferrarik hibáztak a végjátékban – Charles Leclerc viszont nagyot robbantott!
Az eső áztatta harmadik szabadedzésen még a potenciálisan vizes időmérőre spóroltak a gumikkal a csapatok, ám egy órával a kvalifikáció kezdete előtt már sütött a nap a Paul Ricard-pálya fölött, mint pénteken. A hőmérséklet viszont alacsonyabb volt, az aszfalté például mindössze 31 Celsius-fok, ami nagyjából 20-szal alacsonyabb, mint amit az első napon mértek.
Emiatt és a mondhatni elmaradt utolsó tréning miatt nagy volt a bizonytalanság. A Mercedes uralta a pénteket, és nagy kérdés volt, hogy ellenfelei mennyit tudtak javítani autóik beállításain az éjszaka folyamán.
Q1: Ez nem Le Mans – Alonso máris búcsúzott
Az első edzésrész gyors pengeváltással indult a három élcsapat között. Lewis Hamilton 1:31,589-cel adta meg az alaphangot, ám Kimi Räikkönen egyből 22 ezredet faragott a legjobbjától első gyorskörén. A második próbálkozásnál aztán már Max Verstappen volt a fő ellenfél, aki pár ezreddel még tovább gyorsult. Az élen viszont csak addig állt, míg Hamilton nem teljesítette a második repülőkörét, mellyel 1:31,271-re javítva máris közel 0,3-es előnyre tett szert két riválisával szemben.
Hármuk csapattársainak nehézkesebben indult a Q1. A pénteki műszaki hibája miatt kilométerhiányban szenvedő Valtteri Bottas fél másodperccel volt lassabb a címvédőnél, és második körén egy blokkolós fékezést is bemutatott a Mistral közepén lévő sikánban. Sebastian Vettel is csak 1:31,8-ig jutott, míg Daniel Ricciardo tőle is elmaradt 1 tizeddel.
A középmezőnyben kezdettől a két Haas uralkodott, Romain Grosjean legjobb franciaként a 7. helyen jutott tovább, és kevesebb mint 0,2-del maradt csak el Ricciardótól. A top 10-be még Carlos Sainz és Pierre Gasly fért be.
Az utolsó továbbjutó helyekért a Sauberek, a Force Indiák, Nico Hülkenberg és Fernando Alonso vívtak. A harcban a kétszeres bajnok maradt alul, akinek 27 ezredmásodperc kellett volna még a Q2-höz. A McLaren szégyenét Stoffel Vandoorne 18. helye tette teljessé, valamint az a tény, hogy az idén először továbbjutó Marcus Ericsson közreműködésével ezúttal mindkét Sauber is legyőzte őket.
Brendon Hartley és a két Williams kiesése nem volt nagy meglepetés – az új-zélandi büntetése miatt aligha törte magát a jó időmérős eredményért, a fehér autók pedig egész hétvégén reménytelen helyzetben voltak eddig. A hajrában Lance Stroll így is magára irányította a figyelmet: az egyik kanyarból kigyorsítva a sárga fekvő rendőrön ugratott egyet autójával.
Q2: Üzenet a Ferrarinak – Leclerc top 10-ben!
Brendon Hartley a Q1 végén úgy tért vissza a boxutcába, hogy figyelmeztette csapatát, csöpög az eső. Hasonlót tapasztaltak kollégái is a Q2-es első köreiken, akik közül többen óvatosabban vágtak neki az idővadászatnak. A Mercedesek és a Red Bullok a szuperlágy gumin hajtottak ki, a Ferrarik viszont nem bíztak ennyire magukban, mindkét autójukra ultralágy keveréket tettek (Räikkönenére használtat).
Hamilton ott folytatta, ahol abbahagyta: 1:30,645-es idővel állt az élre, továbbra is bő fél másodperccel gyorsabban száguldva Bottasnál. Ricciardónak és Verstappennek nem sikerültek ennyire jól a piros gumis körök: az ausztrál 1:31,5-öt, a holland 1:31,6-ot repesztett, így a puhább gumin mindkét Ferrari eléjük férkőzött. Vettel hátránya még így is 0,308 másodperc volt Hamiltonnal szemben.
Az utolsó két percre a Mercedesek és Ricciardo ugyan még az ultralágy gumit is föltették, Hamilton pedig a biztonság kedvéért javított rajta az első két szektorán, ám a szuperlágyas rajt érdekében köreiket nem fejezték be. Nem úgy Vettel, aki 0,106 másodpercre zárkózott föl a másik négyszeres bajnokra, valamint a második szuperlágyas körén javító Verstappen, aki Räikkönen mögött a negyedik helyen ment tovább.
Az edzésrész hőse ugyanakkor nem egy élcsapat versenyzője volt (még nem élcsapat versenyzője), hanem Charles Leclerc, aki a 10. helyen idén először juttatta a Q3-ba a Saubert. Volt is öröm a svájciak boxfalán, mintha pole-t ünnepeltek volna.
A két Haas és Carlos Sainz jutott még a tízbe rajta kívül, búcsúzott viszont Esteban Ocon, Nico Hülkenberg, Sergio Pérez, Pierre Gasly és Marcus Ericsson. Leclerc-t és Hülkenberget egyébként mindössze 2 század választotta el egymástól.
Q3: A Ferrarik botlottak, Hamilton nem
Aki azt gondolta, a Paul Ricard-on eddig remeklő Romain Grosjean éppen hazai pályáján kerül egyenesbe eddig pont nélküli 2018-as szezonjában, annak csalódnia kellett. Hiába szárnyalt a Kanadában alaposan megújított Haas, és hiába érezte magát jól az átalakított autóban Grosjean, a Q3-at egy csúnya bakival kezdte. A 3-as kanyarba érkezve volt túl agresszív, a kerékvető megdobta, autója hátulja kitört, onnantól pedig már csak utas volt. A falban zárta kvalifikációját, az edzést pedig piros zászlóval félbeszakították.
Mindez az élmezőny tagjait kevésbé befolyásolta, ők akkor már túl voltak első mért köreiken. Hamilton 1:30,222-vel lőtte magát az előzetes pole-ba, Bottas 95 ezredre zárkózott föl mögé, Vettel már közel 2 tizedre volt a brittől a harmadik helyen. Verstappen 1:30,7-es időt futott, Ricciardo egy keresztbeállás után majd’ kettő tizeddel elmaradt a hollandtól, míg Räikkönen csak 1:31,1-es körrel kezdett. A középmezőnyből ekkor csak Sainznak volt mért köre, Magnussennek és Leclerc-nek egyetlen lövése maradt.
A mindent eldöntő körök sorát 5 perccel a vége előtt Räikkönen nyitotta, aki viszont Kanadához hasonlóan ismét elkövetett egy hibát. Ugyan ideje még maradt az újabb próbálkozásra, javítani már nem tudott. Ezúttal viszont csapattársa is szétesett a végére. Talán nagy hátrányát próbálta kompenzálni, de a hosszú egyenes előtt túlerőltette, szélesre futott, lendületet veszített, így nemcsak a javítási lehetőségről, az első sorról is lemaradt.
A Mercedesek ezzel szemben tudtak gyorsulni. Hamiltonnak szüksége is volt rá, mivel Bottas az utolsó körén 1:30,147-tel átvette tőle a vezetést. A britben azonban maradt még tartalék, és 1:30,029 másodperccel megszerezte pályafutása 75. edzéselsőségét.
A Mercedes-első sor mögött Vettel Verstappennel osztozik a másodikon. A holland sem futott teljesen tiszta utolsó kört, ám mivel Ricciardo sem tudott gyorsulni, megmentette a 4. kockáját. A 6. Räikkönen lett.
Mögötte Sainz és Leclerc végzett, aki nagy meglepetésre megelzőte a haasos Magnussent. Hiába az amerikai csapat jó formája, be kell érniük az 5. sorral vasárnap.
Francia Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Q1 | Q2 | Q3 | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:31,271 | 1:30,645 | 1:30,029 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:31,776 | 1:31,227 | 1:30,147 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:31,820 | 1:30,751 | 1:30,400 |
4. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:31,531 | 1:30,818 | 1:30,705 |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:31,910 | 1:31,538 | 1:30,895 |
6. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:31,567 | 1:30,772 | 1:31,057 |
7. | Carlos Sainz | Renault | 1:32,394 | 1:32,016 | 1:32,126 |
8. | Charles Leclerc | Sauber-Ferrari | 1:32,538 | 1:32,055 | 1:32,635 |
9. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:32,169 | 1:31,510 | 1:32,930 |
10. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:32,083 | 1:31,472 | idő nélkül |
11. | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:32,786 | 1:32,075 | |
12. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:32,949 | 1:32,115 | |
13. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:32,692 | 1:32,454 | |
14. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:32,447 | 1:32,460 | |
15. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:32,804 | 1:32,820 | |
16. | Fernando Alonso | McLaren-Renault | 1:32,976 | ||
17. | Brendon Hartley | Toro Rosso-Honda | 1:33,025 | ||
18. | Stoffel Vandoorne | McLaren-Renault | 1:33,162 | ||
19. | Szergej Szirotkin | Williams-Mercedes | 1:33,636 | ||
20. | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:33,729 |
Forrás: M4Sport