Hamilton a Mercedes 100. pole-ját szerezte
Ferrari-esélyek ide, bizonytalan időjárás oda, Lewis Hamilton idén tizedszer nyert időmérő edzést, legyőzve a mérlegelésnél szabályt szegő, és emiatt még veszélyben lévő Sebastian Vettelt.
„Igen, jön még plusz a motorból, de nem vagyok biztos benne, hogy ez elég lesz a Ferrari ellen.” E pesszimista szavakkal tekintett az interlagosi időmérő edzés elébe Toto Wolff a Sebastian Vettel meggyőző elsőségét hozó harmadik szabadedzés után, ami jelezte, bármennyire is tűnt szorosnak a péntek, a Mercedes úgy érezte, hátrányban van a hosszú padlógázas szakaszai miatt a motorerőt és a hatékonyságot kihangsúlyozó pályán.
A Ferrari valóban elemében is volt – autója mellett erőforrása is, hiszen az azt használó 6 versenyző állandó tagja volt a legjobb tíznek a szabadedzéseken. A Renault-motoros Red Bull nem véletlenül volt pesszimista, a szombat délelőtt a GPS által mutatott 18 km/órás egyenesbeli lemaradás valóban nem tűnt számukra jó ómennek.
Sebastian Vettel Hockenheim óta első pole-szerzése azonban távolról sem tűnt magától értetődőnek. Többek között azért sem, mert éppen a német nevezte elvarázsolt pályának a Sao Pauló-it, és továbbra is ott volt az esélye annak, hogy még a rajthelyekről döntő egy órában megérkezik a jósolt vihar…
Q1: Fenyegető felhők, Verstappen az esélyesek előtt
Az év utolsó előtti időmérő edzése mindenesetre a horizonton riasztóan sötét felhőkkel, de száraz körülmények között vette kezdetét, ám Lewis Hamiltonnal már kimenetelekor közölte mérnöke: „Az eső úton van.”
Emiatt a versenyzők is úton voltak a pályára a zöld jelzés után. A legjobb idővel nem Ferrari, és nem is Mercedes kezdett – Max Verstappen 1:08,205-vel ugrott az első helyre. Az élmezőny tagjai két gyorskört teljesítettek a szuperlágy gumin, de többségüknél az első bizonyult a jobbnak. A holland mögé Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel ezredre azonos idővel (1:08,452) sorolt be, Lewis Hamilton 12 ezreddel maradt el tőlük, őt a Valtteri Bottast és Daniel Ricciardót megelőző Kevin Magnussen követte.
A kiesés veszélye a McLarenek és a Williamsek mellett a Toro Rossókat, a Renault-kat és – meglepő módon – a Force Indiákat is fenyegette. Az utolsó 4 percre ráfordulva Pierre Gasly alaposan meg is ijedt, amikor azt látta, hogy elkezdett szemerkélni az eső a pálya bizonyos szakaszain. A franciának így is sikerült javítania és menekülnie a kiesőzónából. Ahogyan sikerült Szergej Szirotkinnek is, aki továbbjutásával talán a legnagyobb meglepetést okozta az edzés első harmadában.
Carlos Sainz és Brendon Hartley ezzel szemben hiába igyekezett, nem tudta elkerülni végzetét, Fernando Alonso, Lance Stroll és Stoffel Vandoorne társaságában máris véget ért a napjuk.
Q2: Vettel mérleget zúzott, Leclerc parádézott
Nagy tumultus alakult ki a Q2 rajtja előtt a boxutca végén, az eső elől menekülők versenyét a Sauber nyerte. Előzetesen kérdés volt, vállalja-e az élcsapatok valamelyike a lágy gumin való kvalifikációt ebben a felvonásban, ám az időjárás miatt ez másodlagos szemponttá vált. Mindenki a szuperlágyon hagyta el a garázsát, ám a Ferrarit így is foglalkoztatta a gumihelyzet, hiszen miután vetettek egy pillantást az időjárási radarra, Vettellel és Räikkönennél még az előtt lágyra váltottak, hogy időt teljesítettek volna. Az idő a szó mindkét értelmében őket igazolta: az eső nem szakadt le, ők pedig könnyedén kerültek be a legjobb 5-be, Vettel ráadásul mindössze 49 ezreddel volt lassabb a második helyen a szuperlágyon 1:07,727-tel élre álló Bottasnál.
A vörösök húzását látva a Mercedes és a Red Bull is a kerékcsere mellett döntött, ám az égiek megtréfálták őket: ekkor kezdett el esni, így javításra nem, csak csúszkálásra maradt esélyük.
Ezt megelőzően történt viszont még egy hajmeresztő jelenet. Hamilton lassú tempóban haladt a pénteken Nico Hülkenberg vesztét okozó utolsó előtti kanyar felé, amikor úgy fordult le a versenyívről, hogy belül már érkezett mellette Szergej Szirotkin. Az orosz csak a kormány félrerántásával és a fűre hajtással tudta elkerülni a balesetet. A brit számára mentség volt, hogy ellenfele hozzá hasonlóan nem gyors körön volt éppen.
Az első hatban a három élcsapat versenyzői zártak, őket Grosjean, Ericsson, Gasly és Magnussen követte. Leclerc 77 ezreddel szorult ki a top 10-ből, és bármilyen is volt a pálya állapota, muszáj volt kockáztatva megpróbálnia javítani.
Csapata már behívta volna, ám ő jelezte, eszében sincs feladni. És milyen jól tette! Egyedüliként javítva, egy parádés körrel feljött a 8. pozícióba, és ezzel kiütötte Magnussent a Q3-ből.Nevetve konstatálta, ez a kör még neki is tetszett. A dán mellett Pérez, Ocon, Hülkenberg és Szirotkin köszönt el.
A Q2 ezzel még nem teljesen ért véget, pontosabban utójátéka lett. Vettelt még a szuperlágy gumin teljesített első köre végén mérlegelésre hívták, ahol elvitt egy bóját, majd idegesen integetett, hogy siessenek az FIA emberei, mert kereket cserélne, mért ideje még nincs, az eső pedig fenyeget. A szövetség viszont nehezményezte, hogy nem követte a mérlegelés szigorú szabályait, közben nem kapcsolta ki a motorját, és még az eszközben is kárt okozott, ezért az edzés utánra beidézte őt meghallgatásra…
Q3: Hamilton lerendezte
A Vettel elleni vizsgálattal előre bizonytalanná vált az időmérő végeredménye, ám nagy kérdés volt, a német mely pozícióját érezheti majd veszélyben. Az első menete nem sikerült teljesen tökéletesen, és ez éppen elég volt ahhoz, hogy Hamilton ugorjon a virtuális pole pozícióba. 1:07,301-es köre 73 ezreddel volt gyorsabb a németénél. Mögéjük Bottas, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo sorrendben soroltak be a többiek, míg Ericsson 6 századdal jobb idővel adta föl a leckét Leclerc-nek.
A mindent eldöntő pillanatokat Hamilton jelentősen leegyszerűsítette: ő 1:07,281-re javított, míg a többiek alulmúlták korábbi önmagukat, így a címvédő idei 10., a Mercedes 100. pole pozícióját szerezte Interlagosban. Vettel második helye az ellene indult vizsgálat miatt még nem tekinthető véglegesnek – a németet Bottas követte.
Megtörik-e Hamilton átka, és nyer-e végre versenyt frissen koronázott bajnokként? A kiindulási pozíciója neki a legjobb ehhez, a végső választ viszont a vasárnap adja meg. A Brazil Nagydíjat az M4 Sport és az M4 Sport.hu 17:30-as kezdéssel élőben közvetíti.
Brazil Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Q1 | Q2 | Q3 | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:08,464 | 1:07,795 | 1:07,281 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:08,452 | 1:07,776 | 1:07,374 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:08,492 | 1:07,727 | 1:07,441 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:08,452 | 1:08,028 | 1:07,456 |
5. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:08,205 | 1:08,017 | 1:07,778 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:08,544 | 1:08,055 | 1:07,780 |
7. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:08,754 | 1:08,579 | 1:08,296 |
8. | Charles Leclerc | Sauber-Ferrari | 1:08,667 | 1:08,335 | 1:08,492 |
9. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:08,735 | 1:08,239 | 1:08,515 |
10. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:09,046 | 1:08,616 | 1:09,029 |
11. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:08,474 | 1:08,659 | |
12. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:09,217 | 1:08,741 | |
13. | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:09,264 | 1:08,770 | |
14. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:09,009 | 1:08,834 | |
15. | Szergej Szirotkin | Williams-Mercedes | 1:09,259 | 1:10,381 | |
16. | Carlos Sainz | Renault | 1:09,269 | ||
17. | Brendon Hartley | Toro Rosso-Honda | 1:09,280 | ||
18. | Fernando Alonso | McLaren-Renault | 1:09,402 | ||
19. | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:09,441 | ||
20. | Stoffel Vandoorne | McLaren-Renault | 1:09,601 |
Forrás: M4Sport