Félrevezette a Ferrari, de Vettel megcsinálta a rizikós stratégiát
Pontszerzéssel, erős versennyel, a futam emberének választva vetett véget Sebastian Vettel a Silverstone-ban kezdődő hullámvölgyének. A Ferrarival azért így is pörlekedett. Nem ok nélkül…
„Remélem, tudunk kezdeni valamit a stratégiával” – mondta Sebastian Vettel a Spanyol Nagydíj előtt, miközben gyakorlatilag kikotyogta, hogy a közepes gumin fog rajtolni. Az időmérő edzés után nem érezte úgy, hogy e gumiválasztás komoly előny lehet a lágyon rajtoló top 10-essel szemben, és amikor a Ferrari a lágyon rajtoló Charles Leclerc-rel egyszerre, a 29. kör végén hívta ki őt cserére, be is bizonyosodott: hiába eggyel keményebb az a sárga Pirelli, gyakorlatilag semmi különbséget nem hozott használójának a csapattársával szemben.
A két vörös autó között ezen a ponton fordult a kocka: Leclerc a tartósabb közepest kapta, Vettel a lágyat. A monacói kiesése után elárulta, egy kiállással teljesítette volna a versenyt. Vettelnél a puhább gumi miatt nem volt ennyire egyértelmű a helyzet. Ez vezetett az újabb rádiós kalamajkához.
Vettel a a 47. körben megkérte Riccardo Adami versenymérnököt, mondja meg, milyen tempót autózzon. Kérése egyértelműnek tűnt: arra volt kíváncsi, mennyire terhelheti a gumikat, nyomhatja-e a gázt, mert lesz még egy kiállása, vagy kímélnie kell a papucsokat, mert azokon megy végig? Adami 4 körrel később jelentkezett be a rádión a kérdéssel: „Mit gondolsz, végig tudnád csinálni?”
Vettel egy szép káromkodás kíséretében emlékeztette őt: „Ó, ****, ezt kérdeztem tőled korábban!”
Hogy mi akasztotta ki, azt a futam után árulta el: mérnöke elsőre azt mondta neki, hogy nem kell kímélnie a gumit… „Csak óvtam a gumikat. Aztán mondták, hogy nyomjam, és meg is tettem. Majd a végén mondták, pontosabban csak kérdezték, hogy el tudnék-e menni a végéig. Ekkor mondtam, hogy megkérdezhették volna három körrel korábban is, mivel többször is kérdeztem, hogy mi a cél, meddig fogunk menni, és tudtam volna óvni a gumikat” – magyarázta.
Nico Rosberg szerint nincs mit szépíteni, a Ferrari nem volt a helyzet magaslatán Vettel taktikájával. „Meg kell mondjam, a Ferrari ma rossz munkát végzett a taktikával, főleg Sebastian oldalán. Három körrel azt követően, hogy közölték vele, nyomja, megkérdezték, hogy végig tudna-e menni, mert meggondolták magukat. Ezt három körrel korábban is megtehették volna, visszavehetett volna, és könnyebb lett volna a futama vége. Ez a gyengeségük. Viszont Vettelnek nagyon kellett ez az eredmény” – értékelte a vörösök napját a Sky Sports szakértője.
Vettel egy körrel Adami üzenete után a kezébe vette az irányítást, és közölte: meg fogja csinálni, legalábbis megpróbálja. Lance Stroll és Carlos Sainz ugyan gyorsan fölzárkózott rá, és simán kikerülte őt a célegyenesben nyitott DRS-sel, de az Alexander Albon által vezetett négytagú vonat már nem érte utol. „Nagyon egyszerű volt: nem volt veszítenivalónk” – mondta a kint maradásáról.
„A tizenegyedik helyről rajtoltam, és a verseny végén próbáltunk eltérni a taktikánkkal a többiektől. Üldöztük a többieket, aztán ők kiálltak a második kerékcserére, és én nem siettem a fölzárkózással” – mesélte. „Aztán a kérdés után mondtam, hogy megpróbálom végigcsinálni. Az utolsó körök nagyon-nagyon nehezek voltak. Valójában jól jött, hogy leköröztek… Ez nem mindig jó, de ma jól jött. Azért vállaltuk ezt a kockázatot, mert nem volt vesztenivalónk. Kifizetődött, de a verseny előtt nem volt tervbe véve, hogy közel negyven kört teljesítek a lágy gumin.”
A két csalódást keltő brit futam után a négyszeres világbajnok egy 7. hellyel és az érte járó 6 ponttal tért vissza – talán a helyes útra. Ezt kijelenteni viszont még Vettel szerint is korai. „Hogy őszinte legyek, vegyesek az érzéseim. Ez a hétvége még mindig hullámzó volt, egyes edzések jobban, mások kevésbé jól sikerültek. Az első etapom egészen gyenge volt, a másodiknál sokkal inkább úgy éreztem, hogy ura vagyok az autónak. Szóval még mindig van min dolgozni nálam” – összegzett.