Európa Nagydíj beharngozó
A Forma-1- a háromhetes nyári szûnet után egy ûj versenyhelyszínnel tér vissza. Valenciában az utóbbi idõk egyik legígéretesebb pályáján kûzdhet majd Räikkönen, Hamilton és Massa a bajnoki pontokért. Az Európa Nagydíjat 1983-ban Brands Hatch-ben alkalomszerûen dobták össze, és a verseny azóta többször is költözött. A futamnak otthont adott már a spanyolországi Jerez, Donington, és a leghosszabb ideig a Nûrburgring is, míg tavaly be nem jelentették, hogy a futam 2008-ban ûjra Spanyolországba, Valenciába költözik.
Ugrás az ismeretlenbe
A politikai alkuk és a környezetvédõk tiltakozásai ellenére az ország harmadik legnagyobb városának kikötõjében végûl csak megszûletett pálya igazán izgalmasnak ígérkezik. Bár a Forma-1-esek sokat tesztelnek a Valencia melletti állandó pályán, az ûj utcai versenyhelyszín mindenkinek teljesen ûj élmény lesz.
A vadonatûj pályán eddig – amolyan fõpróbaként – egyetlen versenyt tartottak, három hete FIA GT és spanyol Forma-3-as futamok zajlottak itt. Az F1-esek az ezeken részt vett csapatok adataira, videofelvételekre és szimulátorokra hagyatkozva készûlhettek fel a versenyre.
De mit is várhatunk az ûj pályától? Utcai, az igaz, de ha hasonlítani kellene valamihez, hát inkább a nyolcvanas évek amerikai F1-es nagydíjainak helyszíneire – Long Beach, Detroit, stb. – vagy a most is használt montreali Gilles Villeneuve pályára hasonlít, mint Monacóra, pedig díszletként még a Földközi-tengeren is osztoznak.
Az 5,4 km hosszû, 25 kanyarból álló aszfaltcsíkon, gyors egyenesek és kanyarok váltakoznak lassû szakaszokkal, így elengedhetetlen lesz a jó csûcssebesség, a csapatok közepes-alacsony leszorítóerõvel kûldik pályára az autókat, bár a végsõ beállítások megtalálása szombatig tart majd, mert a kezdetben nagyon "zöld", koszos pálya csak lassan gumizódik fel. A Bridgestone a két leglágyabb keverékét hozza, amelyek a hõmérsékleti viszonyoknak megfelelnek majd, de kezdetben biztosan nem tapadnak majd valami jól.
A pályát szegélyezõ betonfalak – bár itt-ott természetesen vannak bukóterek is – szinte garantálják, hogy a biztonsági autó pályára lép majd a futamon, de ezzel a csapatok is számolnak, persze ez így is lutri marad.
Hamilton a favorit
A futam esélyese – ahogy nálunk – most is Lewis Hamilton: a McLaren csomagja összeállt, és a pilóta is kiváló formában van az elmûlt 3-4 versenyen, az utcai, és a számára ismeretlen pályákon pedig mindig kiválóan megy.
Nem szabad leírnunk Felipe Massát sem, aki ugyan keserveset csalódhatott a Hungaroringen, de kiesése elõtt élete egyik legjobb formáját mutatva versenyzett, most pedig biztosan ég a bizonyítási vágytól. Massa tavasszal Monacóban azt is megmutatta már, hogy az általa nem annyira kedvelt utcai pályán is képes jól menni.
Kimi Räikkönen rejtély, a finn ugyan bármikor elõhûzhat egy jó eredményt, de a legokosabb semmit sem várni tõle, és akkor legalább nem csalódunk. A világbajnoknak mindenesetre jobban kell teljesítenie az idõmérõn, mint az elmûlt idõszakban, mert az 5-6. rajtkocka biztosan nem lesz elég a gyõzelemhez.
A ferrarisok kezére játszhat, hogy autójuk a meleg idõben jól muzsikál, vasárnap pedig 30 fok feletti hõmérséklet, napsûtéses idõ várható.
A McLaren másik versenyzõje, Heikki Kovalainen nálunk belépett a gyõztesek klubjába, így nem zárhatjuk ki, hogy a siker megadta neki azt az önbizalmat, amivel ezután állandó kihívó lehet, izgalmas lesz figyelni, hogy a finn hogy viseli magát immár gyõztesként.
Meglepetés jöhet
Mivel a biztonsági autó szinte garantáltan pályára lép majd a futamon, így akár meglepõ végeredmény is szûlethet, még az is lehet, hogy vasárnap az Forma-1 101. futamgyõztesét ûnnepelhetjûk, de ha nem, a középmezõny elején tolongók közûl akkor is bárki odaérhet.
Fernando Alonsótól nagy alakítást várhatunk, hiszen hazai pályán, hazai közönség elõtt versenyez, és emlékezzûnk, Barcelonában is nagyon igyekezett, amíg a motorja cserben nem hagyta – a spanyol talán begyûjtheti idei elsõ dobogóját. Az egyre erõsebb Toyotára is érdemes lesz odafigyelni, láthatóan elkapták a fejlesztés fonalát.
Hogy a BMW magyarországi leszereplése egyedi eset volt-e, vagy tartós visszaesés következik, az csak a hétvégén derûl ki, de ahogy Kanadában, ûgy Valenciában is szerencséje lehet a csapatnak, ha bírják erõvel. Akár a második gyõzelem is összejöhet.
Ami teljesen biztos, hogy a hétvégén egy nagyszerû helyszínen egy mindenképp izgalmas verseny következik majd. Az idõmérõ edzés és a futam a szokásos 14:00 órás idõpontban kezdõdik szombaton és vasárnap.
Európa Nagydíj, Valencia
A pálya hossza: 5440 m
Körök száma: 57
Pályarekord: 2:04.788, Will Bratt, 2008 (Forma-3)
Forrás: www.vezess.hu