Előre jelzik az előzéseket a nézőknek

Pontosította a mozgatható hátsó szárnyak működésére vonatkozó FIA-ellenőrzést Charlie Whiting. A Forma-1 versenyigazgatója több égető kérdésre is választ adott a szerkezettel kapcsolatosan.

Másfél héttel a Forma-1-es idény kezdete előtt a csapatoknak kiküldött kör-emailben pontosította a mozgatható szárnyak használatára vonatkozó szabályokat Charlie Whiting, a Forma-1 versenyigazgatója. A mozgatható hátsó szárnyakkal (angol rövidítéssel DRS) az FIA célja az, hogy elősegítse az előzéseket, de csak a versenypálya kijelölt szakaszain.

“A versenyautók hátsó szárnyában egy aktiváló mechanizmus található, amelyet kizárólag a versenyző irányíthat. Azonban a szerkezet csak akkor hozható működésbe, ha a fedélzeti elektronikai egység (ECU) ezt jelzi a pilótának” – áll Whiting levelében, melynek részleteit a Forma-1 hivatalos honlapja jelentette meg.

“A pilóta előtt haladó kocsitól mért távolságot az előzési szakaszt megelőző egyenesben fogjuk mérni, a részidőmérő rendszer segítségével. Kizárólag akkor adunk szabad jelzést, ha az adott versenyző egy másodpercen belül halad valaki más mögött, de csak akkor aktiválhatja a hátsó szárnyat, amikor elérte az előzésre kijelölt szakaszt. Ezeket a szakaszokat valószínűleg 600 méterrel a következő kanyar fékpontja előtt fogjuk kijelölni – ez azonban változhat a tesztelésen és a szabadedzéseken összegyűjtött adatok függvényében.”

Charlie Whiting arra is választ adott, hogy a tévénézők hogyan fogják tudni követni, kinek mikor szabad előzésbe kezdenie a DRS segítségével. “A televíziós társaságok elektronikus jelzést kapnak minden alkalommal, amikor egy [kocsiba szerelt] jeladó jelt adott, hogy a képernyőn is megjeleníthessék a feliratot” – magyarázza az angol szaktekintély.

A formula1.com kérdésére, hogy nem tart-e attól, hogy a nézők szemében a versenyirányítás ezáltal belefolyna a sorrend eldöntésébe, Whiting azt felelte: “Mint mondtuk, a versenyirányításnak semmiféle befolyása nem lesz a versenyek végkimenetelére. A kocsik [versenyzők] dolga az lesz, hogy egy másodpercen belülre kerüljenek egymáshoz. Ekkor a rendszer automatikus figyelmeztető szignált küld ki, amit a versenyző aztán kihasználhat az előre kijelölt szakaszon. Fel sem merülhet tehát a versenyirányítás beavatkozásának lehetősége.”

Az eddigi mérések alapján 10-12 km/órás sebességfölény lesz elérhető a DRS használatával az egyenesek végére. Whiting igyekezett megnyugtatni mindenkit a tekintetben is, hogy a szoftver kellően megbízható lesz.

“Úgy írtuk meg a szoftvert, hogy a pilóta felülbírálhassa a rendszert abban az esetben, ha például a távolságmérő bármilyen okból meghibásodna. Erre azonban csak úgy kerülhet sor, ha a versenyző különleges utasítást kap rá a versenyigazgatótól. Ha bárki jogtalanul használja a szerkezetet (tehát nem a megengedett előzési távolságon belül, és nem a kijelölt előzési zónában – a szerk.), szigorú büntetésre számíthat” – fejtette ki Whiting.

Rubens Barrichello – több pilótatársával egyetértésben – aggodalmait fejezte ki a DRS-sel kapcsolatban. A Williams csapat veteránja már javaslatokat is tett az FIA-nak a rendszer használatára. “Úgy kellene használni [a DRS-t], hogy tényleg az előzéseket segítse, de a pilóták kísértést érezhetnek, hogy a tempós kanyarokat is a szárny használatával vegyék be. [A belga pálya hírhedt kanyarja] az Eau Rouge szerintem ilyen lesz és baleseteket is látunk majd. Tavaly a térdünket kellett emelgetni, hogy működjön [az azonos hatású F-csatorna], az Eau Rouge-t egy lábbal vettem be, pedig nem ez a cél.”

A versenyigazgató azonban mindenkit igyekszik megnyugtatni: “Az utolsó tesztelés során összegyűjtött információink alapján a következő napokban határozunk a rendszer végső formájáról, és erről értesíteni fogjuk a csapatokat is.”

Olyan hírek is szárnyra keltek, hogy nézeteltérés alakult ki Whiting és Jean Todt FIA-elnök között, ami a versenyigazgató leváltásával is végződhetett volna. A jelek szerint azonban Charlie Whiting továbbra is élvezi a csapatok bizalmát, így a posztján maradhat.

Forrás: www.vezess.hu

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás