Áttugrja-e a Ferrari az akadályt, amelyben 2015 után elbotlott?
A kapott kritikák, a nagy elvárások és az elmúlt időszak kemény munkája miatt is óriási elégtételt jelent az ausztráliai győzelem a Ferrari számára. De képesek lesznek-e bajnokesélyessé válni?
Összesen 553 nap telt el azóta, hogy Ferrari-versenyző állt a dobogó tetején. Utoljára szintén Sebastian Vettel ünnepelt, 2015-ben Szingapúrban. A Ferrari akkor még ünnepelt csapat volt, a remény csapata, amely megtörheti a Mercedes dominanciáját. 2014-hez képest nem várt mértékű előrelépést tettek, időnként alaposan megnehezítették a Mercedes dolgát, három versenyt is nyertek, s úgy tűnt, a teljes megújulással olyan útra léptek, amely 2016-ban a bajnoki cím felé viszi majd őket.
Jól tudjuk, mi történt azóta… Nyeretlen szezonjuk után 2017-nek úgy vágtak neki, hogy szinte teljesen elzárkóztak a külvilágtól, a közvélemény pedig előre leírta esélyeiket, mondván, Maranello a folyamatos ígérgetés földje, a James Allisont elvesztő csapatból hosszú évek óta hiányzik az ötletesség, az átütő erő, és nem képesek olyan szinten fejleszteni, mint a tavaly a Mercedes első számú kihívójává előlépő a Red Bull.
Már csak emiatt is jelentett igazi csattanót Sebastian Vettel idénynyitón aratott győzelme. A csapat fellélegezhetett. „Jó versenyünk volt, és ez hatalmas megkönnyebbülést jelent. Az utóbbi hónapok nem voltak könnyűek. De csak magunkkal foglalkoztunk, végeztük a dolgunkat. Próbáltuk összerakni az autót, minden apró részletre odafigyelni” – magyarázta Vettel a futam után.
Azt is kiemelte: „Kívülről nehéz megítélni, mennyire nehéz hónapok voltak ezek.”
Hogy ezt szemléltesse, kiemelte, szerelőik Melbourne-ben is a határokat feszegették a munkával. „Volt, hogy a fiúk nem sokat aludtak. Emellett most ott volt még az időeltolódás. Három-négy órákat aludtak csak éjszakánként. És ha ezt heti rendszerességgel csinálod, az bizony kimerít. Emiatt is örülök, hogy én vezethetem az autót: így többet alhatok… De szerintem az mindenki számára egyértelmű, mekkora teher került le most rólunk.”
Persze azért Vettelt sem kellett félteni. Az olasz televízió megmutatta, szombaton még késő este is ott volt szerelőivel a garázsban, egyeztetett mérnökével, tudni akart mindenről. Elhivatottságnak tehát ő sincs híján.
És hogy mennyire fölszabadító volt a vasárnapi eredmény, azt Maurizio Arrivabene csapatfőnök díjátadón elmorzsolt könnycseppjei is jelezték. Jock Clear vezető mérnök a csapattagok érzéseiről is beszélt. „Az előző év igencsak fájt. Azt is olvastuk, miket írtak rólunk. Tudjuk, hogy magasak az elvárások, de a valóság az, hogy a Mercedest nagyon nehéz legyőzni. Tudtuk, hogy most is nehéz lesz, ennek ellenére nyerni tudtunk. Ez klassz érzés, amit most napokig élvezni fogunk” – nyilatkozta.
A nagy kérdés most az, hogyan tovább. Vajon a Ferrari a folytatásban is képes lesz felülmúlni a Mercedest, vagy Ausztrália a németek egyszeri megingása volt, mint amit az utolsó Ferrari-győzelem idején, 2015-ben Szingapúrban láttunk?
A mostani Vettel-siker és a jól alakult téli tesztek nemcsak megkönnyebbülést jelentenek a Ferrari számára, de egyben még nagyobb terhet is: ahogy 2015-ben, úgy most is fokozatosan egyre többet fognak várni tőlük.
Maurizio Arrivabene szerint csak egy módja van annak, hogy ezúttal ne okozzanak csalódást. „Ez még csak a bajnokság első versenye volt, van még tizenkilenc, melyeken meg kell őriznünk az összeszedettségünket. Nem szabad hagynunk, hogy bármi elvonja a figyelmünket. Mostantól csakis a következő futamon járhat az agyunk” – intette visszafogottságra csapatát, mely szerinte újra kiválóan működik. „Amikor bemutattuk az SF70H-t, azt mondtuk, ez a mi Ferrarink. Ez arra utal, milyen keményen dolgoztak rajta az embereink az elmúlt hónapokban Maranellóban és a pályán. Ahogy Sebastian, úgy az egész csapat nagyszerű munkát végzett. Az autónk jól működött, kiegyensúlyozott, következetes a gumikkal is, emiatt agresszív taktikát követhettünk.”
A szakértők mindenesetre látnak esélyt arra, hogy a Scuderia a szezon egészét tekintve is állja a versenyt a Mercedesszel. Paul di Resta szerint az olaszoknak van egy nagy előnyük: „A Mercedest a hibridérában eddig senki sem késztette a határok feszegetésére, és most a Ferrari ennek az előnyét használta ki. Sebastian és Lewis testbeszéde azt sugallja, tudják, hogy ki kell maradniuk a bajból, mert a végén ők lesznek az a két fickó, akik megküzdenek a végső sikerért” – vélekedett.
Martin Brundle szerint ez még nem ennyire egyértelmű. „A barcelonai teszteken és itt is láthattuk a tempójukat, a gumikezelésüket, a jó formájukat, a megbízhatóságukat. Úgy vélem, ez egy egész szezonon át tartó harc lesz. Már megkaptuk a választ erre a kérdésre. Csak arra nem, képesek lesznek-e megnyerni a versenyek többségét.”
Mert a következő lépést még mindig, Szingapúr után másfél évvel is ez jelenti Vettelék számára.
Forrás: M4Sport