A Ferrari kudarcot vallott az aerodinamika terén
A Ferrari elnöke szerint nincs mit szépíteni, csapata nem elég jó az aerodinamika területén. Nem túl jó előjel ez 2017 előtt, ám úgy vélik, a télen megoldhatják a problémát.
Visszatérő váltóhibák, műszaki problémák, taktikai rugalmatlanság, bizonytalanság, lassú fejlesztés – a Ferrarinak bőven volt gondja a nyeretlenül zárt 2016-os szezonban. A legnagyobbat viszont talán nem is a felsoroltak jelentették, sokkal inkább az, hogy idei autójuk sem tudta felvenni a versenyt a Mercedesszel – és a Red Bull-lal sem.
Kimi Räikkönen egész évben hangoztatta, sokat segítene nekik, ha nagyobb leszorítóerő állna rendelkezésükre, és Sebastian Vettel is ezt nevezte meg év végén a vártnál gyengébb teljesítményük egyik fő okaként. És ezen hiányosságuk számos pályán, számos gyors szektorban, kanyartípusban megmutatkozott – ráadásul más nehézségekhez, például gumikezelési problémákhoz, gyenge időmérős teljesítményhez, autójuk érzékenységéhez, a beállítások megnehezítéséhez is vezetett.
A probléma olyannyira egyértelmű, hogy Sergio Marchionne elnök is az aerodinamikai fejlődésüket nevezte meg jövőbeni eredményeik legmeghatározóbb feltételének. „A csapat idei legfontosabb felismerése az volt, hogy két területen is komoly lemaradásunk van: az egyik a pályán nyújtott teljesítmény, de ennél is fontosabb, a többi csapat által elért fejlődés” – nyilatkozta az olasz a csapat évzáró daytonai rendezvényén. „Az idei szezon elején láthattuk, hogy a Red Bull papíron nem elég jó ahhoz, hogy legyőzze a Ferrarit. De év végére komoly ellenféllé váltak. És nem a motor miatt, hanem az aerodinamika, a karosszéria terén elvégzett munkájuknak köszönhetően.”
„Ez rávilágított arra, hogy a Ferrarinak a stratégiai fejlesztés terén ilyen szempontból hiányosságai voltak az elmúlt években. Igyekszünk gyógyírt találni erre a problémára. Ez nem jelenti azt, hogy nem tekintjük meghatározónak az erőforrást, a munka minden téren tovább folytatódik. De idén kiderült, hogy a legfőbb problémánkat az aerodinamikai fejlesztésben látott lemaradásunk jelenti, és ezt a lehető leghamarabb meg kell szüntetni.”
Mindezt hallani egy olyan szezon előtt, amely éppen aerodinamikai szempontból hoz jelentős változásokat, nem túl szívderítő a tifosi számára. Persze az sem véletlen, hogy a szakma az aerodinamika hangsúlyosabbá válásával nem a Ferrarit, hanem inkább a Red Bullt jósolja a Mercedes első számú kihívójának 2017-ben.
„Lehetetlenség bármiféle jóslatot tenni 2017-re vonatkozóan” – mondta Marchionne. „Egyetlen dolgot tudok garantálni: minden követ meg fogunk mozgatni! És fel fogunk készülni az autónk szezon közben történő fejlesztésére is, mert a versenyképességet ez határozza majd meg – bármi is történik majd a pályán márciusban Ausztráliában” – utalt arra, hogy az új szabályok nagy ütemű fejlődést vonnak majd maguk után.
Kérdés persze, a jelenlegi szakemberállomány elég jó-e ahhoz, hogy nagy fejlődést érjen el egy olyan területen, amelyen gyakorlatilag 2009 óta hiányosságaik vannak. A szkepticizmust az táplálja, hogy miközben a Mercedes és a Red Bull nagy mérnöknevek egész sorát tudja felvonultatni, Maranello legnagyobb „igazolását” James Allison távozása óta a GT-részlegről az F1-es aerorészlegre átvezényelt Enrico Cardile jelentette. Technikai igazgatójuk ráadásul egy motorspecialista.
Maurizio Arrivabene csapatfőnök ennek ellenére bizakodó – mégpedig az év utolsó hétvégéin elért biztató fejlődés kapcsán. „A 2017-es szezonunk augusztusban egy jelentős változással kezdődött a technikai részlegen. Az emberek sokat várnak a Ferraritól, győzelmeket, sikert. Mindent meg fogunk tenni, hogy elérjük ezt. Amióta az új struktúra felállt, egy olyan nagyszerű mérnökkel, mint Mattia Binotto, pozitív jeleket tapasztaltunk – Japánban és Abu-Dzabiban is. Nem fogok jósolgatni, de tudom, hogy a fiúk keményen dolgoznak és összetartanak” – mondta.
Már csak azt kell kitalálni, hogy e lelkesedés milyen művelettel transzformálható át másodpercekre. Mert az őszinte stopperóra még mindig ezt a mértékegységet használja.
Forrás: M4Sport