Vettel nyerte az Amerikai Nagydíjat

vettel_redbullSebastian Vettel a rajttól az élen autózva, senkitől sem zavartatva nyerte az Amerikai Nagydíjat, megszerezve idei 12. győzelmét.
A négyszeres világbajnok az austini pályán már zsinórban 8. diadalát érte el, amivel új Forma-1-es rekordot ért el, soha senki nem győzött még ennyiszer egymás után egy idényben.
A leintés után egészen meghatott Vettel újra gumiégetéssel ünnepelt – immár 38 Forma-1-es győzelme van, ami több, mint a második és harmadik helyeinek száma együttvéve. Rádióján beszélve rámutatott: most kell ünnepelni, mert a siker nem tart örökké.
Romain Grosjean folytatta az erős szériáját, ezúttal második lett. A francia az elmúlt hat futamon Vettel után a második legeredményesebb pilóta. Hol van már a tavalyi szezon, amikor még a balhéiról ismertük?
Mark Webber a már szokásos gyengébb rajtja után visszaesett, a végén pedig csak megközelíteni tudta Grosjeant, megelőzni nem, a 3. lett az év végén a sorozatból távozó ausztrál.
A Mercedes és a Ferrari második helyért folyó küzdelmében újabb csatát nyert az ezüst csapat, Lewis Hamilton 4. és Nico Rosberg 9. helye tovább növelte az előnyt, míg Fernando Alonso az 5. lett. A spanyol csak rutinjának köszönheti, hogy az utolsó körben Nico Hülkenberggel szemben meg tudta őrizni a pozícióját.
A német ezúttal egy 6. helyet hozott a Saubernek. A Williams újonca, Valtteri Bottas első ízben végzett a top10-ben, 8. helyével pedig megötszörözte a csapat eddig pontjait. A McLaren kettős pontszerzést könyvelhetett el: Sergio Perez a 7., Jenson Button a 10. lett. A 2009-es bajnok egy pontja mellett annak örülhetett még, hogy 246. futamával David Coulthard mellé sorolt minden idők legtapasztaltabb brit Forma-1-es pilótájaként. A Kimi Räikkönen helyére beugró Heikki Kovalainen esélyes volt a pontszerzésre, de a rajtnál is több pozíciót veszített, majd egy nem várt orrkupcsere miatt a mezőny második felébe került, ahonnan már nem tudott felzárkózni, főleg, hogy a KERS-e is felmondta a szolgálatot.
A 2013-as Forma-1-es szezonból egy futam van hátra, a jövő hétvégén a Brazil Nagydíjjal zárul az idény.
Így zajlott a futam:
Napos, meleg – 27 fokos levegő- és 37 fokos aszfalthőmérséklet – mellett készültek az F1-esek a szezon utolsó előtti futamára, az Amerikai Nagydíjra.
Az austini Circuit of the Americas rajtrácsán Sebastian Vettel várta a startot az első rajtkockából, mellette csapattársa, Mark Webber állt. A négyszeres bajnok autóján a verseny előtt javítani kellett a sebességváltót, de az ellenőrök indokoltnak látták az alkatrész megbontását, így nem járt érte büntetés.
Mögöttük Romain Grosjean, Nico Hülkenberg, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Sergio Perez, a Lotusnál Kimi Räikkönen helyére beugrott Heikki Kovalainen, a williamses Valtteri Bottas és a Toro Rossó-s Daniel Ricciardo állt a top10-ben.
Hátrébb Nico Rosberg (12.), Felipe Massa (13.), Jenson Button (15.) remélte, hogy előrébb juthat majd az 56 körös versenyen. A mezőnyből kizárólag Jean-Eric Vergne választotta a kemény (narancs) keveréket, a többi 21 pilóta a lágyabb, közepes (fehér) abroncsot tette fel.
A startnál Vettel simán elment, Grosjeannak viszont sikerült megelőznie Webbert, akit aztán Hamilton is elkapott. Hátrébb Paul di Resta a 9. helyig jött fel, Kovalainen visszaesett.
Az első kör végén beküldték a biztonsági autót, miután Adrian Sutil a szalagkorlátnak csapódott és ripityára törte a Force Indiát. A német – valószínűleg figyelmetlenségből – Pastor Maldonadóval ért össze.
A 20. helyről rajtolt Esteban Gutierrez Massával ért össze, a kör végén a mexikói a bokszba hajtott, friss kemény gumikat vett fel.
A safety car mögött Vettel, Grosjean, Hamilton, Webber, Hülkenberg, Perez, Alonso, Bottas, di Resta és Ricciardo volt a sorrend a top10-ben.
A biztonsági autó a 4. kör végén ment ki a pályáról, Vettel jó ütemben kapta el a repülőrajtot, és mögötte is mindenki megtartotta a pozícióját.
Webber az újrarajtolás után egyre közelebb került Hamiltonhoz, majd miután a 7. körben engedélyezték a DRS használatát, igyekezett támadási pozícióba jutni.
Pastor Maldonado rázkódásra panaszkodott a csapatrádión – nem csoda, az első szárnya bal oldala leszakadt – a Williams ugyan szerette volna az etap végéig kint tartani, de a versenyigazgatóság a – veszélyes műszaki hibára utalva – fekete-narancs zászlóval a bokszba parancsolta javításra.
Hamilton egyre inkább küszködött a gumikkal, Webber pedig a 13. körben meg is előzte. A manőver után sokáig semmi sem történt, majd a 18. körben a Lotus a küszködő Kovalainent kerékcserére hívta, a finnt valószínűleg új stratégiára állították át.
A 20. körben Nico Rosberg fűzte keresztül magát Ricciardón, a mercedeses felért az utolsó pontszerző helyre.
Jenson Button a 21. körben vette fel a kemény abroncsokat, utána Massa következett. A Ferrari munkája jóval gyorsabb volt, így a brazil Button elé ért ki – mindketten Kovalainen mögött haladtak.
A top10-ből elsőként Sergio Perez ment ki a 23. körben, míg a teljesen a nyakán lévő Alonso kint maradt. A következő hat körben aztán Bottas, Hamilton, Alonso, Vettel, Hülkenberg, Webber és végül – a 30. körben – Grosjean is kiment.
A rögtön az első kör végén kereket cserélő Gutierrez a többiek kiállásaival szépen lassan egyre előrébb került, a 25. körben Jean-Eric Vergne megelőzésével már a 8. helyre lépett fel. A franciát a következő körben a másik mexikói, Perez is elkapta.
A verseny féltávján épp túl, Grosjean kiállása után Vettel vezetett, a francia mögötte, majd Webber, Hamilton, Hülkenberg, Alonso, Gutierrez, Perez, Bottas és di Resta sorakozott az első tízben. …egészen a 31. körig, amikor Perez megelőzte honfitársát, Gutierrezt – a mexikói nézők ezrei izgulhattak pár pillanatig.
Rosberg a 34. körben körben vette el a 10. helyet Paul di Restától, Gutierrez egy kicsit később utasította maga mögé Bottast, de a finn a célegyenesben lévő DRS-zónát kihasználva az első-második kanyarban visszaelőzte a sauberest. Az újonc nagyon akarta a pontszerzést.
Gutierrez a 37. körben megejtette a második cseréjét, közepes keveréket vett fel – a 15. helyre tért vissza. Massa is két kiállással próbálkozott, szintén közepest kapott.
A 44. kör kezdetén Daniel Ricciardo megelőzte di Restát az első kanyarban, a 45. körben pedig ugyanott Alonso gyűrte le Hülkenberget.
10 körrel a leintés előtt Vettel 10 másodperccel vezetett, mögötte Grosjean, Webber, Hamilton, Alonso, Hülkenberg, Perez, Bottas, Rosberg és Ricciardo haladt a pontszerző helyeken.
A kétkiállásos Gutierrez és Massa a 14. és 16. helyen állt, míg a KERS nélkül versenyző Kovalainen csak a 17. pozícióban küzdött.
A hosszú-hosszú körökön keresztül kiváró Webber a 47. körben megkapta a “kilövési engedélyt” Grosjeanra, az ausztrál elkezdett hajtani a 2. helyre, de nem ment könnyen a dolog, a hátsó gumijai nem bírták.
Button az utolsó előtti körben lendült támadásba, hogy elvegye a 10. helyet Ricciardótól, kemény csatában sikerült is. Az utolsó kör kezdetén Hülkenberg a célegyenesen Alonso elé került, de a spanyol nem adta olcsón a bőrét, a második kanyarban visszaelőzte a németet, aki a kör végéig már nem tudott újra támadni.
Vettel közben beért, megszerezte pályafutása 38., idei 12., sorozatban 8. futamgyőzelmét, az utóbbival új rekordot ért el a Forma-1 történetében. A négyszeres bajnok újra gumiégetéssel ünnepelt.
Mögötte az őszi időszak második legeredményesebbje, Grosjeean ért be, Webber lett a 3.
A további pontszerző helyeken Hamilton, Alonso, Hülkenberg, Perez, az először top10-ben végző Bottas, Nico Rosberg és Jenson Button osztozott.
A futam végeredménye:

1. Sebastian Vettel Red Bull
2. Romain Grosjean Lotus
3. Mark Webber Red Bull
4. Lewis Hamilton Mercedes
5. Fernando Alonso Ferrari
6. Nico Hülkenberg Sauber
7. Sergio Perez McLaren
8. Valtteri Bottas Williams
9. Nico Rosberg Mercedes
10. Jenson Button McLaren
11. Daniel Ricciardo Toro Rosso
12. Jean-Éric Vergne Toro Rosso
13. Felipe Massa Ferrari
14. Esteban Gutierrez Sauber
15. Heikki Kovalainen Lotus
16. Paul di Resta Force India
17. Pastor Maldonado Williams
18. Jules Bianchi Marussia
19. Giedo van der Garde Caterham
20. Charles Pic Caterham
21. Max Chilton Marussia
Kiesett:
Adrian Sutil Force India
Forrás: Vezess.hu
Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás