Bahreini teszt: eltérő tervekről árulkodik az F1-es csapatok választása
Ahogy a tesztekre jellemző, a sok változó tényező nem fogja megkönnyíteni ezeket a találgatásokat. Az egyik megtévesztő elemet a gumik jelentik. A Pirelli idén 5 helyett már 6 slick keveréket kínál a csapatoknak, és a két esőgumija mellett mindegyik változatát viszi Bahreinbe.
A megkülönböztetésükhöz a gyártó a megszokott jelöléseit használja. A legkeményebb 1-es keverékre csak fehér Pirelli-felirat került, a 2-esre fehér csík is, a 3-as és a 4-es típust sárga, az 5-ös és az új 6-os típust piros színnel és hasonló megkülönböztető jelöléssel használják.
Az autók teljesítményét azonos gumin érdemes összevetni, ám ezt nehezíteni fogja, hogy a csapatok szabadon választhatták meg, melyik típusú gumiból mennyit kérnek a három napra, és a résztvevők között elég komoly taktikai eltérések mutatkoznak.
Az istállók mindegyike 35 garnitúra gumit kap a három napra. Ezek közül 30-at használhatnak fel. Bahrein keményen bánik a gumikkal, ezért az áprilisi versenyre a 3 legkeményebb keveréket választotta a Pirelli. Ennek tükrében nem meglepő, hogy a csapatok a nagydíjhétvégén (de összességében a szezon egészében is) várhatóan legtöbbet használt 3-as gumiból kérték a legtöbbet a tesztre. A legjobban a Mercedes tárazott be ebből, ők 27 szett 3-as gumit kértek, míg a legkevesebbet, 15-öt a Williams igényelte ezen típusból. 2-es keverékből eközben a Williamsnek lesz a legtöbb (13), a Mercedesnek pedig a legkevesebb (2).
Ez már önmagában árulkodik a csapatok programjáról, illetve szemléletmódjáról. De az is figyelemreméltó eltérés, hogy miközben az Aston Martin és az Alpine kizárólag a nagydíjhétvégén használt három keverékből rendelt, és sem a 4-es, sem az 5-ös, sem a 6-os gumit nem fogja pályára vinni, a Ferrari 4 garnitúrát is kért a 4-es gumiból, és a Williamsszel együtt az 5-ös és a 6-os abroncsot is kipróbálhatja.
A McLaren és a Red Bull a 3-as keverékből kérte a legtöbbet. Előbbi csapatnak 5 garnitúrája lesz a legkeményebb gumiból, míg a bikásoknak csak 2; a 4-es típusból a papajások 1, Max Verstappenék 2 szettet használhatnak.
Az előrejelzések szerint szeles és a megszokottnál hűvösebb idő várható a következő napokban Bahreinben, esőre viszont nincs kilátás. Noha nem volt előírva, az Aston Martin és a Haas ennek ellenére igényelt esőgumikat is: előbbi két köztes garnitúrát, utóbbi egy köztes és egy extrém esőgumit.
Egy éve a 4-es gumikeveréken születtek a teszthét legjobb időeredményei. Idén is jó esély van erre, igaz, a Ferrari és a Williams a puhább gumikkal akár gyorsulhat is (már ha a 6-os például bír egy teljes kört Bahreinben…) Az már borítékolható, hogy az Aston Martin és az Alpine ezúttal sem tervez jó köridőkkel villogni.
Csapatok és gumikiosztások a bahreini tesztre:
Mi változott gumifronton?
Bár egyes gumiválasztások azt mutatják, hogy a csapatok már úgy érzik, jól ismerik az abroncsokat, változások azért történtek e téren 2024-ben. A Pirelli kis módosítást hajtott végre az abroncsok szerkezetén, hogy alkalmazkodjanak a várhatóan nagyobb terheléshez. Az idei autók leszorítóereje a szimulációk alapján tovább fog nőni.
A hat száraz pályás gumiból a 6-os számít újdonságnak. Ezt kimondottan a kis tapadású és kis erőhatású pályákra, elsősorban a Monacóhoz hasonló utcai helyszínekre tervezte a gyártó. A legkeményebb 1-es verzió nagyon hasonló a 2024-es változatához, a 2-est viszont közelebb vitték a 3-ashoz, mivel utóbbi bizonyult a legsokoldalúbb abroncsnak tavaly, mind a kopás, mind az autó egyensúlya szempontjából. A 3-as típuson nem is változtattak az előző két évhez képest. A 4-es és az 5-ös gumiknál igyekeztek csökkenteni a szemcsésedés jelenségét, hogy e típusok jobban működjenek versenykörülmények között.
A bahreini három nap során a csapatok helyi idő szerint 10 és 19 óra között körözhetnek, vagyis naposabb időben és villanyfényben is próbára tehetik majd a gumikat. Miközben a gumigyilkos, de főleg a hátsó abroncsokat terhelő pálya csak egyféleképpen teszi próbára a Pirelliket, a körülmények változása azért így is felfed valamennyit a jellemző viselkedésükről.
Forrás: M4Sport