Egy speciális módszertől és egy új ötvözettől remél nagy javulást a Ferrari
Új módszer, új anyag – új lendület? Olasz források szerint jelentős előrelépést eredményezhet a Ferrarinál egy innovatív tervezésű hengerfej, melyet idén használhat először a Scuderia.
Az előző télhez képest nagy csöndben készül a Ferrari a következő szezonra. Az olasz Motorsport munkatársa, a Scuderiával kapcsolatban mindig naprakész Franco Nugnes szerint nem véletlenül: miközben 2016-nak túl nagy elvárásokkal vágtak neki, az akkor kapott kijózanító pofon után Sergio Marchionne most nyugalmat akar Maranellóban, hogy mindenki a 668-as kódnéven futó projektre összpontosíthasson.
Annyi azért már a múlt év végén kiszivárgott, hogy az olaszok a motor terén ismét jelentős változtatásokkal készülnek, s szinte mindent átalakítanak hajtóegységükön. Nugnes úgy tudja, a fő hangsúly a belső égésű motor égésterén van, mivel itt nyerhető a legkönnyebben pluszteljesítmény. Egyfelől a MAHLE-val közösen továbbfejlesztett előkamrás gyújtástechnológián dolgoznak, mellyel úgy akarnak lóerőket nyerni, hogy ehhez nem használnak több üzemanyagot. A hatékonyabb benzinégetést a Magneti Marelli új gyújtógyertyáival segíti.
A legfőbb cél, hogy a korábbinál nagyobb nyomás mellett tudják használni a motor hengereit, s ezzel több lóerőt nyerjenek ki az üzemanyagból. Hogy ezt elérjék, innovatív megoldásokkal álltak elő – a gyártás és a tervezés terén is. A motorrészleg élén a Mattia Binotto helyét átvevő Lorenzo Sassi, valamint a gyártásért felelős Enrico Gualteri összehangolt munkájának hála, Nugnes szerint a csapat idén egy olyan speciális acélötvözetből készült hengerfejet készít a V6-oshoz, amilyet eddig még sosem használtak. Mindezt egy új technológia, a speciális 3D-s nyomtatók alkalmazása teszi lehetővé.
A motoron belül legnagyobb terhelést kapó hengerfejeket eddig alumíniumötvözetből készítették, mely ugyan tömegét tekintve előnyös, nem képes ellenállni olyan nagy nyomásnak és hőnek (a maximális 400 barról van szó), amilyennel a Ferrari 2017-ben használni tervezi motorját. Egy éve a kezüket megbízhatósági problémák kötötték meg ezen a téren, idén ebből próbálnak kiszabadulni oly módon, hogy a hagyományos öntési folyamatok helyett egy rétegenként haladó 3D-s nyomtatóval gyártják le az acélötvözetből készülő dugattyúkat. E módszer nemcsak egyedi formák megalkotására jó, meggyorsítja a gyártás folyamatát, növeli a mérnökök mozgásterét a kutatások terén, továbbá a méhsejtes szerkezet létrehozását is lehetővé teszi, amivel kompenzálható az acél alumíniumnál nagyobb tömege.
A végeredmény a nagy hőnek és nyomásnak ellenálló, tömegét tekintve mégsem nehezebb hengerfej, amely biztosítja a nagyobb teljesítmény előállításához, a javított gyújtási mechanizmus tökéletesítéséhez szükséges feltételeket.
A motormérnökből technikai igazgatóvá kinevezett Binotto sokat is vár az új módszertől és technológiától, mely ráadásul a szezon során is teret nyithat a meredek ívű fejlesztés előtt. Bár az nem zárható ki, hogy más gyártók is hasonló módszerekkel kísérleteznek, a Ferrari önmagához képest mindenképp jelentős előrelépést tehet vele.
A vörösök február 24-én viszik először pályára új autójukat, ám az akkor használandó motor várhatóan később még jelentős változáson megy keresztül Ausztráliáig.
Forrás: M4Sport