Verstappen nyerte a kaotikus időmérőt
A szabadedzések rendre felszáradó pályán, vagy enyhén nedves aszfalton zajlottak, az időmérő előtt viszont teljesen vizes volt a pálya és esett is az eső, tehát a Belga Nagydíj hétvégéje során most várták a legzordabb körülmények a Forma–1-esek mezőnyét.
Ezeket – a körülményeket – a versenyigazgatóság végül annyira zordnak ítélte, hogy elhalasztotta a kvalifikáció kezdetét. Sokat azonban nem kellett várni arra, hogy kezdetét vegye a szezon tizenkettedik időmérője, annak kezdetét ugyanis 15:12-re írták ki, tehát „csak” tizenkét perccel csúsztatták el.
Ami a körülményeket illeti, Spa hozta a formáját, hiszen mire a mezőny megkapta a zöld jelzés, nemcsak elállt az eső, hanem a pálya bizonyos szakaszain már a nap is sütött.
Persze az aszfalt ettől még vizes marad, olyannyira, hogy a legtöbben esős abroncsokkal vágtak neki a száguldásnak, de a csapatok azzal számoltak, hogy hamarosan átválthatnak a köztesekre. Miután a csapatok látták, hogy a Williamseken jól működnek a köztesek (ők nem vártak, rögtön ezekkel mentek ki), a váltás ideje el is érkezett; mindenki a zöld oldalfalúakat tette föl.
A cserék után, ahogyan azt ilyenkor már megszokhattuk, záporoztak a jobbnál jobb idők és szinte folyamatosan cserélődött az élen álló személye: vezetett George Russell, Max Verstappen és Lando Norris (mindhárman több alkalommal) is.
A Q1-ben végül Norris futotta meg a leggyorsabb kört, Verstappen végzett a második, Hamilton pedig a harmadik helyen. A negyedikre Sergio Pérez ugrott, Russell végül ötödik lett, Valtteri Bottas pedig hatodik. Noha a körülmények szokatlanok voltak, a kieső ötös mondhatni a megszokott: az Alfa Romeo és a Haas kettőse, valamint Cunoda Juki búcsúzott.
Ami a gumikat illeti, a Q2-nek mindenki a köztesekkel vágott neki, és igyekezett gyorsan mért kört teljesíteni, a csapatok ugyanis további esőre számítottak, vagyis úgy számoltak, a szakasz elején lesznek a legjobbak a körülmények.
Végül az újabb eső elmaradt, folyamatosan javultak tehát a pályaviszonyok és ezzel az időeredmények is. Ami a sorrendet illeti, Norris ebben az etapban sem talált legyőzőre, és bár ezúttal is a továbbjutás volt a fő cél, a fiatal brittel egyre inkább kihívóként kellett számolniuk a nagyoknak, hiszen végig roppant magabiztosan vezetett. Mögötte Hamilton és Bottas végzett, majd Verstappen, Vettel és Pérez jött.
A Q3-ba kisebb meglepetésre egyik Ferrari sem jutott be (Charles Leclerc tizenegyedik, Carlos Sainz pedig tizenharmadik lett). A vörösök mellett Nicholas Latifi, Fernando Alonso és Lance Stroll esett még ki a Q2-ben.
A várt eső a Q2 közepe helyett végül a Q3 előtt érkezett meg, a pálya tehát ismét teljesen vizessé vált; az autókra újra fölkerültek a vizes abroncsok. Norris ezek között a körülmények között is keményen hajtott, esélyei azonban pillanatok alatt szertefoszlottak, amikor Eau Rouge-nál, a dombtetőn elveszítette az irányítást autója fölött, és a gumifalba csalódott. Nem sokkal azután, hogy Vettel a csapatrádión jelezte, az időmérőt piros zászlóval meg kellene szakítani…
Norris szerencsére megúszta az ijesztő balesetet (rádióján még vállalta is érte a felelősséget a nehéz körülmények ellenére), ami után a piros zászlók elő is kerültek. Az időmérő nagyjából 40 perccel később folytatódott, amikor az eső intenzitása csökkent, és a pálya a versenyigazgatás szerint biztonságosabbá vált.
Az első kísérletek után Hamilton állt az élen, mögötte pedig a két Red Bull-versenyző Pérez, Verstappen sorrendben. Bottas ekkor a negyedik helyen állt, Vettel pedig az ötödiken.
A véghajrá aztán mindent átírt! A leggyorsabb kört végül Verstappen futotta meg, a holland tehát egy rajtelsőséggel „vágott vissza” a két balszerencsés hétvége után. A második helyről a hétvége – és talán az év – eddigi legnagyobb meglepetését szállító Russell indulhat majd, aki a holland utolsó köréig a tabella élén állt, tehát még abban is bízhatott, hogy megszerzi a rajtelsőséget.
Hamilton végül a harmadik rajtkockát tudta megszerezni, a negyedik pozícióba pedig Ricciardo ugrott a talpon maradt McLarennel. Vettel ötödik, Gasly hatodik lett, Pérez és Bottas pedig csak a hetedik és a nyolcadik helyet tudta megszerezni, ráadásul a finn büntetése miatt csak a tizenharmadikról indulhat majd. A kilencedik pozícióban Ocon végzett, Norris pedig mért kör nélkül a tízediken.
Az időmérő edzés eredménye:
Versenyző | Csapat | Q1 | Q2 | Q3 | Körök | |
1 | Max Verstappen | RED BULL RACING HONDA | 1:58.717 | 1:56.559 | 1:59.765 | 20 |
2 | George Russell | WILLIAMS MERCEDES | 1:59.864 | 1:56.950 | 2:00.086 | 24 |
3 | Lewis Hamilton | MERCEDES | 1:59.218 | 1:56.229 | 2:00.099 | 22 |
4 | Daniel Ricciardo | MCLAREN MERCEDES | 2:01.583 | 1:57.127 | 2:00.864 | 22 |
5 | Sebastian Vettel | ASTON MARTIN MERCEDES | 2:00.175 | 1:56.814 | 2:00.935 | 23 |
6 | Pierre Gasly | ALPHATAURI HONDA | 2:00.387 | 1:56.440 | 2:01.164 | 23 |
7 | Sergio Perez | RED BULL RACING HONDA | 1:59.334 | 1:56.886 | 2:02.112 | 22 |
8 | Valtteri Bottas | MERCEDES | 1:59.870 | 1:56.295 | 2:02.502 | 22 |
9 | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | 2:01.824 | 1:57.354 | 2:03.513 | 23 |
10 | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | 1:58.301 | 1:56.025 | DNF | 19 |
11 | Charles Leclerc | FERRARI | 2:00.728 | 1:57.721 | 16 | |
12 | Nicholas Latifi | WILLIAMS MERCEDES | 2:00.966 | 1:58.056 | 17 | |
13 | Carlos Sainz | FERRARI | 2:01.184 | 1:58.137 | 15 | |
14 | Fernando Alonso | ALPINE RENAULT | 2:01.653 | 1:58.205 | 16 | |
15 | Lance Stroll | ASTON MARTIN MERCEDES | 2:01.597 | 1:58.231 | 16 | |
16 | Antonio Giovinazzi | ALFA ROMEO RACING FERRARI | 2:02.306 | 9 | ||
17 | Yuki Tsunoda | ALPHATAURI HONDA | 2:02.413 | 9 | ||
18 | Mick Schumacher | HAAS FERRARI | 2:03.973 | 9 | ||
19 | Kimi Räikkönen | ALFA ROMEO RACING FERRARI | 2:04.452 | 9 | ||
20 | Nikita Mazepin | HAAS FERRARI | 2:04.939 | 8 |
Forrás: M4Sport