Megérkezett a hivatalos európai naptár!
Ismertette módosított naptártervezetének európai szakaszát a Forma–1. A 2020-as világbajnokság július elején Ausztriában rajtol, a Magyar Nagydíjat július 19-ére hozták előre.
Azóta egyeztetett a Forma–1 és az FIA a 2020-as bajnokság programjáról, hogy a mezőny hazatért a koronavírus miatt elmaradt március közepi Ausztrál Nagydíj helyszínéről. Az eltelt két hónapban a sportág vezetői a csapatokkal, a versenyszervezőkkel és az egyes országok hatóságaival szorosan együttműködve próbálták a járványhelyzet alakulásának megfelelően formálni a menetrendet, elsődleges szempontként ügyelve az F1-es közösség egészségére, biztonságára. E tárgyalások eredményeként megszületett az FIA által most elfogadott naptártervezet, melynek közzétételével az F1 megerősítette, hogy július 5-én Ausztriában elrajtolhat a 2020-as idény.
A most közzétett naptárterv egyelőre csak az első 8 nagydíjnak, a szezon európai felének a menetrendjét vázolja. A Forma–1 a közleményében kiemelte, már dolgoznak az Európán kívüli program összeállításán is, és továbbra is az a tervük, hogy az idei bajnokságnak decemberben rendezzék meg a fináléját. „A COVID-19 miatt kialakult nemzetközi helyzet képlékenysége miatt a teljes naptár részleteit még véglegesítenünk kell. Reméljük, hogy a következő hetekben ezt is ismertethetjük. Várakozásaink szerint 15-18 versenyt fogunk rendezni a decemberi szezonzárásig.”
Az F1 azt is kiemelte, hogy az év első versenyei zárt kapus események lesznek. „Ahogyan azt korábban jeleztük, arra számítunk, hogy az első versenyeket zárt kapuk mögött rendezzük meg, de reméljük, hogy a szurkolók később újra részt vehetnek majd az eseményeinken, ha ez már biztonságossá válik.”
A bajnokság európai szakasza az előzetesen kiszivárgott információknak megfelelően fog alakulni. Ausztriában július első két hétvégéjén két egymást követő nagydíjat fognak rendezni, aztán augusztus 2-án és 9-én Silverstone is duplázni fog.
Az F1 most azt is megerősítette, hogyan fogja megkülönböztetni a két azonos pályán futott versenyt. Az évnyitó hivatalosan Osztrák Nagydíj lesz, Spielberg második futamát Stájer Nagydíjnak nevezték el. Silverstone eközben előbb Brit Nagydíjként látja vendégül a mezőnyt, majd egy héttel később A 70. Évforduló Nagydíja néven rendezik meg második eseményüket, utalva arra, hogy a most 70 éves bajnokság 1950-ben éppen Silverstone-ban tartotta legelső versenyét.
A két duplázó között, július 17-től 19-ig a Magyar Nagydíjra kerül sor, amelyet két héttel előrehoztak az eredeti augusztus eleji időpontjáról. A Hungaroring az évet nyitó első triplahétvége utolsó állomása lesz, azt követően jön egy szünet, majd Nagy-Britanniában kezdődik az újabb tripla, zárásként a barcelonai Spanyol Nagydíjjal augusztus 16-án.
Az európai szezon augusztus 30-án Belgiumban, majd szeptember 6-án Monzában ér véget. Ezt követően jöhet majd az F1 „eurázsiai”, ázsiai, majd várhatóan amerikai és közel-keleti túrája.
Az F1 által közzétett európai versenynaptár:
Időpont | Verseny | Helyszín |
július 3-5. | Osztrák Nagydíj | Spielberg |
július 10-12. | Stájer Nagydíj | Spielberg |
július 17-19. | Magyar Nagydíj | Mogyoród |
július 31-augusztus 2. | Brit Nagydíj | Silverstone |
augusztus 7-9. | 70. Évforduló Nagydíja | Silverstone |
augusztus 14-16. | Spanyol Nagydíj | Barcelona |
augusztus 28-30. | Belga Nagydíj | Spa-Francorchamps |
szeptember 4-6. | Olasz Nagydíj | Monza |
Chase Carey, a Forma–1 elnöke az ismertetett program kapcsán elmondta: „Az elmúlt hetekben fáradhatatlanul dolgoztunk a partnereinkkel, az FIA-val és a csapatokkal, hogy elkészítsük a módosított 2020-as naptár elejét, ami lehetővé teszi számunkra, hogy a legbiztonságosabb körülmények között indíthassuk újra a versenyzést. Elégedettek vagyunk, hogy ma elő tudtunk állni a naptárunk első nyolc versenyének programjával, és a következő hetekben szeretnénk közzétenni a teljes versenynaptárunkat is. Szeretnék köszönetet mondani minden szervezőnek, partnernek a támogatásáért, és a Forma–1 iránti elkötelezettségéért! Miközben most úgy tervezzük, hogy szurkolók nélkül kezdjük a szezont, reméljük, hogy az elkövetkező hónapokban a helyzet már lehetővé teszi számunkra, hogy újra fogadhassuk őket, ha már biztonságos lesz. De tudjuk, hogy a Forma–1 visszatérését nagy örömmel fogják fogadni a szurkolók a világ minden táján.”
Az F1-gyel párhuzamosan visszatérnek a királykategória betétfutamai is. A fenti zárt kapus események programjában így a Forma–2-es és a Forma–3-as bajnokság futamai, de a Porsche Szuperkupa is helyet kap. Ők az F1-es mezőnnyel együtt, az ő biztonsági protokolljuk szerint fognak működni a hétvégéken.
Még soha ilyen későn
Az FIA szabályzatában a nézők nélküli futamok miatt nemrég bevezette a zárt körű és nyilvános események fogalmát, ez arról rendelkezik, hogy az F1-es csapatok zárt körű eseményeken legfeljebb 80 embert vihetnek a helyszínre, és köztük legfeljebb 60 olyan személy lehet, aki az autók működtetéséhez szükséges. Az F1 a helyszínen lévőket előzetesen és a pályán tartózkodás idején is folyamatosan vírusteszteknek, vizsgálatoknak veti majd alá, emellett mind az utazás, mind az elszállásolás során igyekszik csoportonként, csapatonként elkülöníteni őket egymástól, kerülve a fölösleges érintkezéseket.
A Forma–1 eredeti 2020-as versenynaptára 22 helyszínből állt. Közülük eddig négyről vált biztossá, hogy nem fogja idén megrendezni a versenyét. Elsőként Ausztráliát törölték a programból, aztán Monaco jelezte, hogy csak 2021-ben rendez újra nagydíjat, majd Franciaország és a 35 év után újra a naptárba került Hollandia (Zandvoort) is bejelentette, hogy már csak jövőre tér vissza hozzájuk a mezőny.
A sorozat 70 éves történetében a mostani lesz a legkésőbbi szezonkezdés, az eddigi rekordot 1951 tartotta, akkor a bajnokság május 27-én rajtolt Svájcban. De két verseny között sem telt el soha annyi idő, mint most, ilyen tekintetben az 1965-ös mexikói szezonzáró és 1966-os Monacói Nagydíj között eltelt 210 nap vitte eddig a prímet, amit most 4 nappal szárnyal túl a sportág.
Forrás: M4Sport