Így vált vízhordóvá és segítette győzelemre Leclerc-t Vettel

Több módon is Charles Leclerc segítőjeként használta a Ferrari Sebastian Vettelt Spában. A német készséggel állt rendelkezésre, csapattársa meg is köszönte neki! De mit ígér a jövő?

Elérkezett hát a pillanat. Év elején állandó beszédtéma volt a Ferrari kapcsán a házon belül alkalmazott csapatutasítások és sorrendek dilemmája. A csapat vezetősége előre kijelentette, rutinja miatt Sebastian Vettel elsőbbséget, bizonyos helyzetekben kiváltságokat élvez, és mindaddig, míg ő számít az esélyesebbnek a bajnokság szempontjából, ez nem is fog változni. Charles Leclerc tisztában volt ezzel, el is fogadta az érveket, és ha kellett (márpedig többször kellett), nyelt egy nagyot, és teljesítette a kötelességét. Viszont már akkor jelezte, azon lesz, hogy fordítson a helyzeten, és a pályán nyújtott teljesítményével érje el, hogy a csapat minden szempontból mögé álljon.

A Belga Nagydíjon elérte. Kellett ehhez, hogy házon belül egész hétvégén domináljon és megingathatatlan legyen, miközben autójával szenvedő kollégája sebezhetőnek mutatkozott. Vettel többször, több módon is Leclerc hátvédje volt a vasárnapi versenyen, és elmondható, a monacói neki is köszönhette pályafutása első győzelmét.

A legnyilvánvalóbb segítséget Vettel a 27. körben nyújtotta, amikor hat körrel régebbi, fogyatkozó gumiján a célegyenes végén félrehúzódott a rá gyorsan fölzárkózó Leclerc elől. Csapatutasításra cselekedett, és lehetővé tette ezzel, hogy a monacói gyorsan meglépjen az élen, még mielőtt időt veszítene a hátulról még gyorsabban érkező Lewis Hamiltonnal szemben.

Aztán a következő körben jött az újabb segítség. Vettel a csapatrádión jelezte, a gumija nem fog kitartani a célig, így azonnal a boxba hajtana. A csapat viszont arra kérte, maradjon, és pár körrel később ki is derült, hogy miért. Hamilton a 29. körben megérkezett a nyakára, majd DRS-távolságba próbálta lopni magát, hogy támadhasson. A Ferrari viszont még fogyó gumikon is volt olyan gyors, hogy három kör teljen el manőver nélkül. Aztán a 32. körben Vettel vétett egy kisebb hibát, a brit még közelebb ért, és meg is előzte őt. Ám mire ezt megtette, a korábbi 4 másodperes hátránya 6,6 másodpercesre nőtt Leclerc-rel szemben, ahelyett hogy csökkent volna.  A Mercedes mérnökei az ominózus három körről utólag elárulták: „Ez öt másodpercünkbe került összesen.”

Tekintve, hogy az utolsó körben még mindig hiányzott Hamiltonnak 0,9 másodperc a vezető pozícióhoz, a Vettel mögött elvesztegetett idő döntőnek bizonyult.

„Nem voltam elég gyors. Egy ponton túl, világos volt, hogy itt nem lesz küzdelem. Ezek után már csak próbáltam segíteni a csapatot” – magyarázta Vettel. „Szenvedtem a kanyarokban, amit kihasználva Lewis közelebb került hozzám. Aztán nem tudtam sokáig tartani. Próbálkoztam, nyilván időt is veszített, és ezzel egy kis egérutat adtunk Charles-nak. A végén pont elég volt, szóval elvégeztem a feladatot.”

Hamilton úgy vélte, ha nem kell időt pazarolnia „fölösleges” csatára, Leclerc-t is elkaphatta volna. És Leclerc is tudta, hogy kollégája ezúttal szívességet tett neki. „Seb nagyon kedves volt, és nélküle szerintem sokkal nehezebb lett volna ez a győzelem. Köszönöm neki!” – mondta.

Vettel taktikáját is feláldozták Leclerc győzelméért

Ami a 27. körös ferraris helycserét illeti, Leclerc-t megkérdezték, kérte-e a Ferraritól, hogy szóljon rá Vettelre. „Nem igazán emlékszem, de nem hinném, hogy rádióztam volna az első körtől az utolsóig. Szóval nem kértem ilyesmit. A verseny előtt nyilván tervezgetsz, de az nem volt a terv része, hogy korábban áll ki. Ez szerintem inkább az első etapos gumikopása miatt volt. Mindenesetre számomra világos volt a helyzet, tekintve a tempókülönbségünket. Megérkeztem mögé, és történnie kellett valaminek ahhoz, hogy ne veszítsek sok időt. Szóval nem terveztük előre, de amit csináltunk, az teljesen egyértelmű volt.”

Hamilton ezt követő feltartós esete emlékeztetett arra, ahogyan a Ferrari tavaly Kimi Räikkönent használta Mercedes-blokknak Kínában. Mattia Binotto a leintés után külön köszönetet mondott Vettelnek azért, amit a csapatért tett. Később pedig arról is beszélt, hogyan „használták” őt a győzelmük bebiztosításához. „Először is, Sebnek azért kellett korán kiállnia, hogy védjük magunkat a Mercedestől. Ha nem tesszük, Lewis elévágást hajtott volna végre. Nem volt választásunk akkor. Aztán Sebastian nagyon sokat segített Charles-nak is. Igazi csapatjátékosként játszott. Ez a csapatszellem szempontjából fontos. És biztos vagyok benne, hogy a jövőben lesz neki is másik lehetősége.”

Vettel megerősítette: „Világos volt, hogy ezúttal segítő szerep vár rám, és hogy nem futhatom annyira a magam versenyét. Az első kiállásnál muszáj volt jönnünk, hogy levédjük magunkat Lewistól, és bizonyos fokig Charles-t is. A második kerékcserémet pedig azért halogattuk, hogy feltartsam Lewist, és biztosítsak némi egérutat Charles-nak. Utólag elmondható, az első kiállásom kicsit korai volt.”

A második meg emiatt jött túl későn. De futamgyőzelmet hozott a Ferrarinak. „Fontos volt lelassítani Hamiltont. Miután Sebastian korán állt ki először, úgyis megelőzték volna, és eleve negyedik lett volna Bottas mögött. Ezért próbáltuk a pályán tartani, hogy harcoljon” – magyarázta Binotto. „A köridőkön látszott, hogy Hamiltonnal elég szoros lesz. Szükség volt egy tervre, hogy a lehető legtovább kitarthassunk. Szerencsére bevált a terv, és szerencse, hogy a verseny csak negyvennégy körös volt.”

Aki a jobb, az fordíthat

Eljött tehát a pillanat, Vettel igazi segítője lett Leclerc-nek. Binotto szerint azonban ebbe túl sokat nem érdemes belelátni a folytatást illetően. „Mi a szezon elején azt mondtuk, hogy a csapat pontjai az elsők. Ezt a versenyzők is tudják, még ha nem is könnyű elfogadniuk. Most bizonyítottuk ezt Charles-lal. Nem azért segítettük őt, mert ő az a versenyző, akit segíteni akarunk, hanem azért, mert gyorsabb volt. Egész hétvégén nagyon gyors volt, és szükségszerű volt őt támogatnunk.”

Vettel még mindig őriz 12 pontot a bajnokságban a Leclerc-rel szembeni előnyéből. Ám mint az Spában kiderült, a házon belüli viszonyokat elsősorban a mindenkori tempó határozza meg. Márpedig ilyen szempontból mégis fordulni látszik a kocka. Leclerc hat egymást követő alkalommal győzte le Vettelt az időmérőn, és Belgiumban a korábban gyenge pontját jelentő gumikezelés és versenytempó terén is felül tudta őt múlni. Márpedig ez éppen annak a folyamatnak tűnik, amivel hosszú távon meg akarta fordítani az erőviszonyokat az istállón belül. Győzelmével újabb nagy lépést tett efelé.

Vettel csak egy dolgot tehet e végzete elkerüléséért: a gázba kell taposnia, és gyorsabbnak kell lennie Leclerc-nél.

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás