Hamilton hetedszer nyert a Hungaroringen!
Izgalmas taktikai csatát hozott Max Verstappen és Lewis Hamilton között a 34. Magyar Nagydíj, a sakkjátszmából a mercedeses jött ki győztesen, aki hetedszer nyert a Hungaroringen. A Red Bullos a leggyorsabb körrel vigasztalódott, míg egy Herendi a csapattársát a hajrában előző Sebastian Vettelnek is jutott!
Életében először várta a mezőny éléről Forma–1-es futam rajtját Max Verstappen. Szombati ellentmondást nem tűrő teljesítményét látva a vetélytársak csak reménykedtek a verseny előtt. A gumikat a többieknél agresszívebben használó Ferrarinál abban, hogy a többieknél is olvadni kezdenek az abroncsok, és ez nem várt módon helyzetbe hozhatja őket. A 25 fokos „hőség” nem volt éppen jó előjel számukra. A Mercedes abba kapaszkodott, hogy a Red Bull-lal ellentétben egyszerre két autója van a mezőny elején, ami taktikai mozgásteret biztosít nekik a támadáshoz, az ellenfél kizökkentéséhez. Verstappennek eközben csak egyvalamiben kellett bíznia: a jó rajtban.
Idén két futamot is nyert már az első sorból, de egyszer sem a rajtjával. Sőt! Valójában mindkét győzelme egy pocsék elrugaszkodással és pozícióvesztésekkel indult. A Red Bull gyenge pontja 2019-ben a rajt. Kalibrálási problémákra vezethető vissza, és bár a Hungaroringen sokat gyakoroltak, a csapat pedig állította, javítottak a helyzeten, biztosra nem mehettek. Helmut Marko tanácsadó sem véletlenül fogalmazott óvatosan a verseny előtt: „A Honda nagyon sokat dolgozott, és végeztünk is pár rajtgyakorlatot pénteken és szombaton. Úgy tűnt, működik. És muszáj is lesz, másképpen nem nyerhetünk.”
A lámpák elalvása utáni pillanatokban nagy kő eshetett le a Red Bull-osok szívéről. Max Verstappen jó ütemben kapta el a rajtot, és ügyesen ki is védekezte az első kanyar féktávján mellé érő, blokkolós fékezést bemutató Valtteri Bottas támadását.
A rajt elúszott a Mercedes számára, jött a B-terv, a Lewis Hamilton által emlegetett csapatmunka. Csak nem várt értelmet adtak neki, hiszen az ezüstös csapattársak Verstappennek segítettek be azzal, hogy egymással kezdtek viaskodni az első kanyarokban. Hamilton a 2-esre vezető úton külső ívre került, és körbeautózta Bottast, ám párharcuk közben bal hátsó kerekével finoman megcsípte a finn első szárnyát. Bottas lendületet veszített, szabad prédává vált Charles Leclerc számára, aki szintén nekiment az első szárnyának. Ezt már nem bírta a légterelő, annak véglapja letört. A tervezett nagy kettős támadás helyett így tett szert végül egérútra Verstappen a Mercedes „csapatmunkájával”…
A rajtnál hátrébb Sebastian Vettelnek voltak még meleg pillanatai. Remekül kapta el a lámpajelet, és a célegyenesben a szélárnyékokat használva rövid időre Leclerc elé is került. Csakhogy az első kanyart ő is elfékezte kicsit, így hátulról Lando Norris kezdte őt támadni. Miután kivédekezte, páholyból nézhette, ahogyan csapattársa begyűjti a lepattanót Bottasnál, majd a második kör elején a célegyenesben a Ferrari-erőt kihasználva ő is kifékezte a finnt, aki két kör leforgása alatt ezzel az 5. helyre esett vissza.
A Mercedes eleinte tanácstalan volt, mit kezdjen Bottas szárnyával. Versenyzőjük másodpercekkel lassabb volt Verstappenéknél, és már a McLareneket kezdte el föltartani, így az ötödik körben új szárnyat adtak neki egy fél percig tartó boxkiállás során. Kemény gumit kapott, amitől remélték, talán a futam végéig is kitarthat, ám a kiállás ára volt, hogy Bottas az utolsó helyre esett vissza.
Az első 15 körben Verstappen és Hamilton fokozatosan elhúzott a két Ferraritól. Az élen álló duó között állandósulni látszott a 2 másodperc körüli különbség, miközben Leclerc-ék 15 másodpercen kívülre kerültek.
Izgalmakat ekkor a mezőnyben láthattunk. Bottas megkezdte a fölzárkózást, előbb Robert Kubicát, aztán Antonio Giovinazzit, Lance Strollt és George Russellt előzte meg, ám amikor utolérte a mezőnyből egyedül kemény keveréken rajtoló Daniel Ricciardót beragadt mögé. Helyzetén nem segített, hogy az ausztrál Kevin Magnussen mögé érve ugyancsak DRS-t használhatott.
Valamivel előrébb, a 10. helyen eközben a Toro Rossók szolgáltak műsorral. Danyiil Kvjat és Alexander Albon az első kanyartól egészen a 4-es kijáratáig végig egymás mellett haladtak. Akkor a thaiföldi újonc a bukótérbe szorult, és engedett csapattársának.
A rajt nem jött össze, a csapatmunka sem játszott már, maradt az előzetesen a Ferrari által emlegetett gumijátszma. Ez a 20. kör környékén kezdett el komollyá válni, amikor Verstappen minden körben panaszkodni kezdett csapatának, hogy veszít a tapadásából. Hamilton 1 másodpercre zárkózott föl, amikor a Red Bull a 25. kör végén a kerékcsere mellett döntött. Verstappen kemény gumit kapott, Hamilton viszont nem követte le a taktikáját. További 6 kört teljesített még a közepesen, és csak a 31. köre végén állt ki új kemény keverékért.
Mivel Verstappen e hat kör alatt fél-egy másodperceket adott neki körönként, a szerviz után a holland 6 másodperces előnyre tett szert, amit viszont leggyorsabb köröket futva hamar ledolgozott. Volt kör, amelyben 2 másodpercet hozott a Red Bullon, és a 34. körben már DRS-közelségben volt. Verstappent a lekörözések segítették kicsit, ám amikor a 38. körben közel került Ricciardóhoz, a pálya utolsó szakaszán Hamilton vészes közelségbe került hozzá, majd támadást indított. Az elsőben benézett, a másodikban külső íven próbálkozott, de a holland tartotta magát. Hamilton a 4-es kanyar felé tartva a külső ívet választotta, és agresszíven még egy kísérletet tett. Ám ugyanúgy járt, mint körökkel korábban Albon: a Mansell-kanyarnak egy jó íve van, és Hamilton nem volt abban a helyzetben, hogy tartsa, ezért a bukótérbe kényszerült, majd hogy ne kerüljön bajba, hagyta is futni ellenfelét.
Miközben e párharc zajlott, a Ferrarinál hasonló taktikai játék bontakozott ki. Leclerc a 27. körben állt ki, Vettel viszont elnyújtotta etapját, hogy életbe léptethessék „C-tervüket”. A 39. kör végéig ment a közepesen, aztán lágyra váltott a hátralévő időszakra. Ezzel aztán fokozatosan 20 másodpercről 4 másodpercre faragta hátrányát a hajráig.
Az összecsapásukat követően Hamilton a fékek túlmelegedése miatt erőt gyűjtött pár körig, aztán újabb támadást próbált indítani, ám csak DRS-távolságba került, igazi manőver nem lett belőle. Ezt látva a Mercedes kockáztatott: a 48. kör végén újra a boxba hívta bajnokát, és új közepes gumit adott neki, hátha összejön egy elévágás vagy a felzárkózás. A Red Bull nem ugrott ki a bokorból, a „Hungaroringen a mezőnyben elfoglalt pozíció mindenek fölött” elvet szem előtt tartva pályán tartotta versenyzőjét.
Innentől már csak egy kérdés maradt: Hamilton át tudja-e hámozni magát a lekörözötteken, és tud-e olyan tempót diktálni a 23 körrel frissebb gumiján, hogy utolérje Verstappent, és a hajrában még legyen akkora tempófölénye, hogy sikeres támadást indítson ellene.
A versenyzők bizonytalanságát jelezte, hogy a rádióban mindketten megkérdőjelezték csapatuk stratégiai döntését. Verstappent biztosították arról, hogy ha ők is kiálltak volna, garantáltan elvesztették volna az első helyet. Hamiltont eközben győzködni kellett, hogy igenis képes lesz utolérni ellenfelét. Eleinte csak 7-8 tizedeket farigcsált, aztán az 58. körtől magasabb fokozatba kapcsolt, és körönként 1,2-1.6 másodperccel gyorsabb volt. „A végén fogod utolérni, addigra semennyi gumija nem marad” – biztatta a címvédőt mérnöke.
Hat körrel a vége előtt Verstappen rossz hírrel szolgált csapatának: „A gumik meghaltak.” Hamilton már 2 másodperccel volt gyorsabb nála körönként, és 4 körrel a leintés előtt már másodpercen belül, DRS-használattal támadhatta őt. A 67. körben a célegyenesben ki is használta ezt, és egy sima előzéssel átvette tőle a vezetést.
Miután a győzelem odalett, Verstappen friss lágy gumikat kapott az utolsó három körre, és még behúzta a leggyorsabb körért járó egy pontot.
Hamiltonnak már csak célba kellett kormányoznia a W10-est. Szombaton azt mondta, csapatmunkával fogják tudni legyőzni Verstappent, és bár másképpen értette, végül is igaza lett. Csapata nem véletlenül éppen a főstratégáját, James Vowlest küldte föl a konstruktőri díj átvételére. A Mercedes izgalmas taktikai csatában sakkozta ki a brit idei 8., pályafutása 81. futamgyőzelmét. Lewis Hamilton hetedszer nyert a Hungaroringen, és Bottas újabb balszerencsés versenyének hála szinte behozhatatlannak tűnő, 62 pontos vezetésre tett szert a bajnokságban.
A dobogó harmadik foka Vettelnek jutott. A német eltérő stratégiáját okosan kihasználva fokozatosan semmissé tette kiállása utáni 20 másodperces hátrányát, majd két körrel a vége előtt kemény manőverrel fékezte ki Leclerc-t, így sorozatban másodszor pezsgőzhetett. És nem mellesleg megkapta az annyira vágyott egyik Herendi-vázát.
A középmezőnyben a legtöbb pont Carlos Sainznak jutott, aki az 5. helyen ért célba, megelőzve az elvileg topautóval küzdő Pierre Gaslyt. Kimi Räikkönen a 7., Bottas pedig csak a 8. helyen csapott célba, míg az utolsó két pontszerző hely az elszúrt kerékcserével hátracsúszó Lando Norrisnak és Alexander Albonnak jutott.
A Forma–1 mezőnyére most a jól megérdemelt nyári szünet vár. Futamot legközelebb csak szeptember első napján láthatunk, a következő állomást a Belga Nagydíj jelenti.
A Magyar Nagydíj végeredménye:
Versenyző | Csapat | Idő | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1 ó 35 p 3,796 mp |
2. | Max Verstappen | Red Bull-Honda | +17,796 mp |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | +1 p 01,433 mp |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | +1 p 05,250 mp |
5. | Carlos Sainz | McLaren-Renault | +1 kör |
6. | Pierre Gasly | Red Bull-Honda | +1 kör |
7. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo-Ferrari | +1 kör |
8. | Valtteri Bottas | Mercedes | +1 kör |
9. | Lando Norris | McLaren-Renault | +1 kör |
10. | Alexander Albon | Toro Rosso-Honda | +1 kör |
11. | Sergio Pérez | Racing Point-Mercedes | +1 kör |
12. | Nico Hülkenberg | Renault | +1 kör |
13. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | +1 kör |
14. | Daniel Ricciardo | Renault | +1 kör |
15. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Honda | +2 kör |
16. | George Russell | Williams-Mercedes | +2 kör |
17. | Lance Stroll | Racing Point-Mercedes | +2 kör |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo-Ferrari | +2 kör |
19. | Robert Kubica | Williams-Mercedes | +3 kör |
20. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | kiesett |
Leggyorsabb kör: Max Verstappen, 1:17,103 mp
Forrás: M4Sport