„Dinoszaurusszá” teszik a három F1-es élcsapatot az új szabályok?
A költségvetési plafon és a teljesítmények kiegyenlítéséért hozott új szabályok elsősorban a három jelenlegi élcsapatot érintik negatívan. Rájuk leépítések várnak, míg ellenfeleik a felemelkedésben bíznak.
Szerdán az FIA Motorsport Világtanács számos 2020-ra, 2021-re és 2022-re vonatkozó új szabályt ratifikált. Jövőre életbe lép a költségvetési plafon, amely 145-ről három év alatt 135 millió dollárra faragja az istállók éves büdzséjét; de jönnek a bajnoki helyezéstől függő mértékű aerodinamikai fejlesztési korlátozások is a kisebb gárdák fölzárkóztatásáért, és a motorfejlesztést is lassítani fogják. E változtatások célja kettős: egyfelől csökkenteni kívánják a 2014-es hibridérában megugró költségeket, ami a koronavírus okozta válság miatt még égetőbbé vált, másfelől szeretnék eltüntetni az élmezőny és a középmezőny közötti hatalmas szakadékot, és kiegyenlítettebb erőviszonyokat teremteni.
Ennek módja drasztikus és az F1-ben újszerűnek mondható, hiszen az eddigi rendszerre inkább volt jellemző a nagyobb gárdák megsegítése, mintsem a kicsik támogatása. A korábbi évek egyik leghatékonyabban működő és legkisebb költségvetésű csapata, a Racing Point (korábban Force India) úgy véli, ezen intézkedések kimondottan kedveznek majd nekik és a hozzájuk hasonló gárdáknak, miközben nehézségek elé fogják állítani a 2014 óta valamennyi futamgyőzelmen osztozó Mercedes, Ferrari, Red Bull triót.
„Ha egy éve kérdeztek volna, azt mondtam volna, hogy bővítsük a csapatunkat, de most, az új feltételek és az érkező szabályok mellett úgy vélem, ezek a csapatok dinoszaurusszá fognak válni, és mostantól muszáj lesz kicsinek, karcsúnak és hatékonynak lenni” – állapította meg a Beyond The Grid podcastban. „A gazdasági szabályozások nekünk fognak kedvezni. Egyértelműen kihívóivá válhatunk a nagy csapatoknak, mert ők többé már nem lehetnek nagy csapatok. Muszáj lesz visszavenniük, a mi szintünkhöz közelíteniük. Mi már évek óta így működünk és ezen a szinten vagyunk. Jó munkát végzünk így, mindenből a legjobbat hozzuk ki, megvannak a rendszereink, a csoportjaink ahhoz, hogy ilyen költséghatékony közegben dolgozzunk, és ez segítség lesz nekünk.”
Green szerint hiába vette át a Racing Point irányítását a milliárdos Lawrence Stroll, s teremtett ezzel számukra biztos anyagi hátteret, olyan mértékű bővítésre nem lesz szükségük az új szabályok mellett, mint korábban lett volna. „Pár évvel ezelőtt azt mondta volna Lawrence-nek, hogy szükségünk van egy új gyárra, kilencszáz emberre, egy szélcsatornára, egy hadseregre, ha tényleg versenyképessé akarunk válni. De most már nem így van.”
Leépítések és áthelyezések a három óriásnál
Ami a „dinoszaurusz” triót illeti, várhatóan még így is több pénzből fognak gazdálkodni, mint a költségvetési plafont el nem érő több rivális, és ezen előnyük valamilyen formában nyilvánvalóan megmarad. Például továbbra is magasabb béreket kínálhatnak a legjobb embereiknek, köztük a versenyzőknek. Greennek abban viszont igaza van, hogy középcsapatokkal ellentétben ők most nem építkezni, hanem előbb „bontani” lesznek kénytelenek: a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull nem kerülheti el a nagyobb leépítéseket, mivel óriásként csak így férhetnek be a plafon alá. És ez a figyelmüket is el fogja vonni.
A várható folyamat első jeleit már láthatjuk is: a McLaren a héten jelentette be, hogy likviditási problémái miatt tömeges leépítésbe kezd, ami az F1-es csapatukat is érinti. Az várhatóan 70 főt bocsát el első körben. A wokingiak azonban hangsúlyozták, erre a mostani válság nélkül is sor került volna, éppen a költségvetési plafon jövő évi bevezetése miatt.
A Racefans elemzésében azt írta, a jelenleg 850 főt foglalkoztató McLarennél a mostani csak az első köre lehetett az elbocsátásoknak. A létszámuk 780 főre csökkentésével egy képzeletbeli 175 millió dolláros költségplafon alá kerülnek (ez volt a plafon eredeti összege), és hogy 2022-ig beférjenek a 135 milliós büdzsélimit alá, ahhoz nagyjából 650 fősre kell zsugorodniuk az addig hátralévő két évben. Ez további nagyjából 130 fő elbocsátását jelenti összesen.
Ugyanez elkerülhetetlen lesz a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull számára is. Utóbbi istálló főnöke, Christian Horner a The Race-nek elismerte, valóban a leépítések küszöbén állnak, ám ő azt reméli, hogy a Mercedeshez és a Ferrarihoz hasonlóan ők el tudják kerülni a tömeges kirúgásokat, és embereik más részlegekre, projektekre való átcsoportosításával sok munkahelyet meg tudnak menteni. „Sajnos a mostani szabályok realitása a három élcsapat számára az, hogy újjá kell alakulnunk a létszámunk szempontjából. Van egy technológiai fejlesztő ágazatunk, például az utóbbi pár évben mi terveztük a Valkyrie-t (az Aston Martin hiperautója), és vannak még más projektek is technológiai téren. A legnagyobb kincsünket az embereink jelentik, és annyi emberünket meg akarjuk menteni a szervezetünkön belül, amennyit csak lehetséges. Elkerülhetetlen lesz, hogy ez a drákói szigor, amit most bevezetnek, fájjon valakiknek. De az F1 és a Red Bull is mindig képes volt alkalmazkodni, bármilyen szabályok is jöttek” – fogalmazott.
Ezen cégen belüli átcsoportosításra a Mercedesnél és a Ferrarinál is sor kerül majd. Előbbi márkánál ezt segítheti, hogy a csillagosok többek között a Forma–E-ben is érdekeltek, míg a Ferrari nemrég pedzegetni kezdte, ők is új projektekbe kezdhetnek, például szerepet vállalhatnak az Indycarban. A létszámon fölülivé vált szakembereiket az egyéb területeken tehát még “hasznosíthatják”.
Ezek ismeretében érthető, hogy a nagyobb csapatok miért ágáltak olyan hevesen a McLaren azon javaslata ellen, hogy egészen 100 millió dollárig vigyék le a költségvetési korlátot. Az már tényleg túl nagy nehézségek elé állította volna őket.
„A szurkolók nyernek, a sportág is nyer”
Az új költségkorlátozó intézkedések tehát ugyanúgy hátráltathatják a jelenlegi élcsapatokat, mint ahogyan hátráltatni fogják a szélcsatorna- és CFD-használatra vonatkozó kiegyenlítő szabályok, melyekkel a fejlesztésüket próbálják lassítani a kicsikéhez képest. Ebből várhatóan a Racing Pointnál nagyobb, akár szintén kisebb leépítésre is rákényszerülő résztvevők is profitálhatnak, mint a Renault és a McLaren. Nem véletlen, hogy mindkét csapat elsők között üdvözölte az F1 szerdán bejelentett intézkedéseit.
„Mindenki előtt világos volt, hogy bevezetik a költségplafont, és mi egy még alacsonyabb limit mellett voltunk” – nyilatkozta Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke. „Nagy kihívás előtt állunk, a következő hónapokban fájdalmas feladat vár ránk: az új plafonhoz kell igazítanunk a csapatunk méretét, ami sajnálatos módon csapattagok elvesztését vonja maga után. De a célunk, hogy a lehető legjobb, leghatékonyabb méretre rendezkedjünk be hosszú távon.”
Zak Brown ügyvezető igazgató szerint a most bejelentett intézkedések a veszteségek ellenére elkerülhetetlenek és szükségesek voltak. „Ma a Forma–1 nyert. Ez egy kulcsfontosságú pillanat a sportág számára. Az F1 egy ideje már nem fenntartható, a nemcselekvés pedig veszélyeztette a sportág és a résztvevőinek jövőjét. Az egységes költségvetési plafon, kiegészülve az csapatok közötti igazságosabb pénzelosztási rendszerrel, biztosítani fogja az egészségesebb versengést, a nézőszám növekedését, a hosszú távú gazdasági fenntarthatóságot. Végső soron a szurkolók fognak nyerni ezzel, és ha a szurkolók nyernek, akkor a sportág is nyer” – vélekedett az amerikai.
Forrás: M4Sport