Vettel hibája után tétován sakkozott a lassú Ferrari

A versenyzőinek rendezgetéséről szólt a Ferrari barcelonai versenye, miután Sebastian Vettel az első kanyarban a javítás reményében kockára tette és eldobta a harmadik helyet.

Döntő lehet a rajt és az első kanyar – jósolta Sebastian Vettel a Spanyol Nagydíj előtt. Abban bízott, hogy a Ferrari jobb egyenesbeli sebességével talán jelenthet némi veszélyt az első sorból rajtoló Mercedesekre, és miután nehéz előzni a barcelonai pályán, ezzel még egy összességében lassabb autóval is lehet keresnivalójuk.

Az első kanyar valóban döntő fontosságú lett Sebastian Vettel versenyében – csak nem egészen úgy, ahogyan szerette volna…

A német remek ütemben lőtt ki a rajthelyéről, és az első kanyar féktávjához érve pár méterig még az élen is állt. Külső íven került Valtteri Bottas mellé, legbelül a vezetést átvevő Lewis Hamilton haladt, és úgy tűnt, Vettel ha az élre nem is ugorhat, Bottast elkaphatja. Csakhogy egy árnyalatnyival később lépett a fékpedálra. A vége egy blokkolós fékezés lett, valamint egy második kanyart követő kavarodás. Vettel lecsúszott a kanyarról, kicsit kiszorította Charles Leclerc-t, majd tehetetlenül nézte, ahogyan Max Verstappen a 3-as kanyar külső ívén „elsétál” mellette a dobogós helyezésével.

Az agresszív rajt után pozíciónyerésből pozícióvesztés lett, támadásból védekező helyzetbe kényszerült: kockásra fékezett bal elsője miatt nem volt képes jó tempóra, így 10 körrel később még Leclerc-t is kénytelen volt elengedni, és a helyzete alternatív, két kiállásos stratégiára váltásra, valamint korai első kiállásra késztette.

„Az első körben, az első kanyarban úgy éreztem, talán lesz keresnivalóm a Mercedes ellen. Azt hiszem Valtteri volt. Késő volt, ki kellett mennem, és ebből Max profitálni tudott. Hihetetlenül vibrált utána az autóm. Elfékeztem a gumit, és ezzel az első etapnak annyi is volt” – ismerte el Vettel.

A vibráció mellett szemcsésedni is kezdett a gumija, a Ferrari versenye pedig innentől saját versenyzőinek rendezgetéséről szólt. Leclerc az ép gumikon gyorsabb volt, de csak két-három körrel később adtak neki szabad utat. „Az első etapban bizonytalanná váltam. Egyértelmű volt számomra, hogy el kell engednem Charles-t, amikor nyomást kezdett gyakorolni rám. Nem léphetünk egymás lábára” – mesélte a csapattársa elengedéséről, amit bősz egyeztetések előzte meg a csapattal. „Sokat beszéltünk a rádión keresztül, nehezen láttam át a dolgokat, és le is lassultam. A hiba elrontotta az első etapomat. A tempó utána már rendben volt, de onnan már nehéz volt visszajönni.”

Vettel a 19. köre végén kapott friss közepes gumit, Leclerc 6 körrel később kemény keverékre váltott, és éppen elé tért vissza a pályára. Most a monacói lett lassabb, Vettel kezdte őt támadni, aki szintén 3-4 körös fáziskéséssel kapott csak szabad utat csapattársától. „A második etapon sokáig nem volt egyértelmű, hogy nem vagyunk-e azonos stratégián” – magyarázta Vettel a késlekedésüket, mellyel időt vesztettek Verstappennel szemben. „Miután elengedtek, már gyorsabb voltam, de a biztonsági autó miatt a végén már mindegy volt. Maxnál pedig egyértelműen gyorsabb nem voltam. A biztonsági autó adott egy kis esélyt, de mivel azonos volt a tempóm Maxéval, nehéz, tulajdonképpen lehetetlen volt előzni.”

A Ferrarinak esélye sem volt a Mercedesek támadására, a harmadik hely viszont reális cél lett volna számukra, ám azt sem tudták elérni. Elvesztését Vettel első kanyaros hibája alapozta meg, ám a Ferrari bizonytalankodásait is meg lehet kérdőjelezni. „Erről magunk között beszélünk” – mondta Vettel. „Az autóban nyilván mindenki a saját versenyét akarja futni. De az elején világos volt, hogy Charles gyorsabb nálam. Amikor elkezdett nagyobb nyomást gyakorolni rám, örömmel elengedtem. A második etapon sokáig nem voltam tisztában azzal, hogy eltérő taktikán vagyunk, de mihelyst világossá vált, elengedtek” – kommentálta döntéseiket.

A taktikával az 5. helyen célba érő Charles Leclerc sem tett szemrehányást csapatának. „Ezen a versenyen nem volt problémám. Az elején gyorsabb voltam. De sosem könnyű megmondani az egyik versenyzőről, hogy ő a gyorsabb. Mindkettő elöl akar lenni. Elengedtek, én futhattam a saját versenyemet utána. Utána viszont szenvedni kezdtem” – magyarázta.

Megkérdezték, azt nem tartja-e hibás döntésnek, hogy a közepes helyett a kemény gumira állították az első kiállás után. „Nem hinném, hogy végig tudtam volna menni a közepesen. Mindenképpen ki kellett állni még egyszer. Ezért tettük föl inkább a keményet. Nem gondolom, hogy rossz döntés lett volna. Próbáltunk elmenni a futam végéig. Sajnos nem tudtuk úgy működésre bírni őket, ahogyan szerettük volna. Elég sokat küzdöttem a hátsókkal. Kis időt is veszítettem. De aztán a közepesen ugyanez volt. Ennek még utána kell járnunk” – magyarázta.

Vettel eközben cáfolta, hogy a Ferrarinak ezúttal gumiproblémái lettek volna. „Egészen jól éreztem magam az elején. Amíg nem volt az elfékezés. Ha az nincs, szerintem tudtam volna tartani a lépést, de erre nem volt mód” – fogalmazott.

Megállapítása aggasztó: a Ferrariról Barcelonában bebizonyosodott, hogy nem elég versenyképes a Mercedes megszorongatására, és az, hogy Verstappen az egyéni bajnokságban visszavette a harmadik pozíciót Vetteltől, azt is megmutatja, a Scuderia mennyire nem képes hatékonyan dolgozni – legyen szó akár kis vezetői vagy stratégiai hibákról, elbizonytalanodásról. Folytatás Monacóban, a pályán, ahol csak a vörös autók gyenge pontját jelentő lassú kanyarok vannak…

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás