VB cím bonyodalom – összefoglaló

Mint az ismeretes Kimi Räikkönen bár az utolsó futamot megnyerve a VB címet is megnyerte, mégis még nem lehet benne biztos, hogy õ lesz a világbajnok. A következõkben megpróbálom összefoglalni az okokat és a történetet.

A Brazil futam után Jo Bauer, az FIA technikai kûldötte jelentése alapján a versenybírók beidézték a BMW és Williams csapatok vezetõit szabálytalan ûzemanyag használata miatt. Egész pontosan ez történt: A boxkiállások alkalmával mintát vettek Nick Heidfeld, Robert Kubica, Nico Rosberg és Kazuki Nakajima ûzemanyag töltõ csöveibõl. Ami kimutatta, hogy 10-14 fok közötti eltérések vannak, a megengedethet képest. A Technikai Szabályzat 6.5.5. pontja kimondja, hogy a betöltött ûzemanyag nem lehet hidegebb 10 fokkal a környezeti hõmérsékletnél. A sportfelûgyelõk a következõ indoklással felmentették a csapatokat: A technikai ellenõrök a FOM által megadott (és az idõmérõ képernyõkön is látható) adatot veszi alapul a kûlsõ hõmérséklet meghatározására, ami jelen esetben 37 fok volt. A csapatok viszont az FIA által kijelölt meteorológiai intézet (a Météo France) számaival dolgoznak. A két hõmérsékleti adat nem egyezett. Ezen kívûl az sem bizonyított, hogy a csõben mért érték megegyezne a tankban lévõ ûzemanyag hõmérsékleti értékkel. A indoklás szerint hiányzik egy szabálypont, ami kimondaná, hogy a FOM használata a kötelezõ és hogy hol mérjék az ûzemanyag hõmérsékletét.

Az ítéletbe terméseztessen a McLaren nem nyugodott bele, és meg felebezte az ítéletet. A fellebbezés egyik indoka a következõ: A Sport Munkacsoport (Sporting Working Group) állásfoglalása világosan lefekteti a mérés körûlményeit, méghozzá oly módon, hogy a FOM által megadott, illetve a töltõcsõben mért hõmérséklet a döntõ. Ez azért fontos, mert a hasonló funkciójû Technikai Munkacsoport állásfoglalásai precedensértékûek, többek között a 2005-ös BAR-botrányban is alkalmazták õket.

De nefelejcsûk el hogy amennyiben kizárják a BMW és Williams csapatokat akkor sem biztos, hogy Hamilton nyeri meg a világbajnokságot. Ugyanis a Nemzetközi Sportkódex kiszabható bûntetéseket taglaló 168. cikkelye a következõt szögezi le: "A verseny sportfelûgyelõinek kell meghatározniuk a kizárás következményeit a helyezésekre és a díjakra nézve, és nekik kell eldönteniûk azt is, hogy a rangsorban következõ indulót elõrébb sorolják-e a végeredményben". Vagyis nem kapja meg a McLaren automatikusan a kizárt csapatok pontjait.

Most nézzûnk néhány nyilatkozatot.

A McLaren igazgatója Martin Whitmarsh: „ûgy érezzûk, ha nem jelezzûk fellebbezési szándékunkat, akkor kritikák céltáblájává válunk a szurkolók és a Forma-1 bennfentesei részérõl, amiért nem védjûk versenyzõink érdekeit. Szeretném ugyanakkor hangsûlyozni, hogy nem a Ferrarival vagy Kimi Räikkönennel vitázunk. Ellenkezõleg, Kimi tisztán nyert, és a Ferrari remek munkát végzett a kettõs gyõzelemmel. Nekûnk a felûgyelõk Rosberg, Kubica, és Heidfeld autóival kapcsolatos döntésével van bajunk. Ezért jeleztûk fellebbezési szándékunkat.”
Lewis Hamilton: „én a pályán akarok nyerni, stílusosan, futamgyõzelemmel, az elsõ helyért csatázva, nem pedig ûgy, hogy mások kizárása után elõrébb sorolnak. Ez furcsa érzés lenne azután, hogy Kimi milyen fantasztikus munkát végzett az utolsó két versenyen.”
Fernando Alonso: „Ez egy vicc lenne, és abból már így is tûl sok volt az idén, Ha ilyesmi történik, az maga alá temetné a sportágat.”
Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke: „Ez csak felesleges stressz mindenkinek”

és végûl következzen a cikk írójának egyéni véleménye: ûgy gondolom, hogy teljesen igazságtalanság lenne, és következetlen, ha a két csapatot kizárnák és pontjait a McLaren kapná meg. Gondoljunk csak a Magyar futamra. A McLaren pontjait elvették, de azt nem adták oda a mögöttûk befutó csapatoknak. Ha most viszont megtennék, akkor nagyon bunda szaga lenne a dolognak. Kûlönben is, ha a McLaren egész évben sportszerû és szabályszerû lett volna, akkor kevesebbet kellett volna foglalkozniuk jogi ûgyekkel és fellebbezésekkel. Ennél fogva több idejûk lett volna a belsõ viszályok rendezésére. Akkor valószínûleg megnyerhették volna a VB-t.

A továbbiakban minden az FIA fellebbviteli bíróságától fûgg. De ha valóban igazságosak és az egész évi döntéseikhez következetesek akarnak maradni, akkor nem, alkalmazhatnak olyan szintû bûntetést, amivel Hamiltont hoznák ki világbajnoknak.

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás