Tanácstalan a Ferrari

Tanácstalanul hagyta el a Ferrari csapata Ausztráliát. Helyzetüket másnak érzik, mint egy évvel ezelőtt, ám hiszik, hogy 2018-hoz hasonlóan most is találnak megoldás Bahreinig.

Az a célban mért 57 másodperces lemaradás nagyon nem mutatott jól. A Melbourne-ban negyedikként leintett Sebastian Vettel versenyét talán nagyban nehezítette csapata (indokolatlanul?) korai kerékcseréje és a futam végére emiatt teljesen elfogyó gumija, ám a különbség e kompromisszum ellenére is riasztóan nagy a maranellóiak szempontjából. Azt figyelembe mindenképp, hogy a csapat előzetesen nyerni indult az idénynyitóra, autójával nagyon elégedett volt, a téli felkészülés alapján pedig mindenki őket is várta az élre.

„Ez egy nehéz hétvége volt számunkra. Szereztünk pár pontot, de nem ilyen eredményről álmodoztunk. Nem voltunk olyan jók, mint pár héttel ezelőtt, és az előttünk álló napokban rá kell jönnünk, mi történt, és min kéne javítanunk a következő versenyre” – vonta le a következtetést Sebastian Vettel.

A cél egyértelmű, a hozzá vezető út viszont még nem rajzolódott ki. A csapat bevallottan tanácstalan a formája kapcsán. „Egyszerűen lassúak voltunk, nem voltam elégedett az autóval, és a második etapomon már kezdettől fogva rossz volt, később pedig csak még rosszabb lett” – fogalmazott Vettel. „Kevés tapadásom volt. Barcelonában már az első naptól kezdve nagyon elégedettek voltunk a gumikezeléssel, az egyensúly jó volt, az autó úgy reagált, ahogyan elvártam. Itt voltak villanásaink, itt-ott erősek voltunk, a teljesítményünk bizonyos kanyarokban jó volt, de a kanyarok többségében nem. Ezért voltunk lassabbak a többieknél, és ezért veszítettünk.”

Vettel elismerte, a korai, 14. körben megejtett kerékcseréjük sem segített, ám azt is megjegyezte, hogy az időzítésétől függetlenül is jobban megszenvedtek a gumikkal, mint ellenfeleik. „Emiatt nem vagyok biztos benne, hogy nem más volt-e a probléma. Talán volt még valami a gumikon kívül is. Természetesen ezt nem könnyű lenyelni, de most ez volt a realitás. A negyedik és ötödik hely nem olyan rossz, de a közel egy perc hátrány a győztessel szemben nem mutat jól. Meglepő és sokkoló, mennyire kimagasló volt a Mercedes, és mennyire könnyedén aratták a győzelmüket. De mi most magunkra összpontosítunk, és a következő napokban megvizsgáljuk, mit csinálhatnánk jobban legközelebb.”

Csapatfőnöke, Mattia Binotto sem szolgált konkrét magyarázattal a futamot követő sajtótájékoztatójukon, ő is csak a tünetekről tudott beszélni. A fő problémát szerinte is az jelentette, hogy nem tudták jól használni a gumikat. „Szenvedtünk a gumikkal. Eltérő beállítási irányokkal próbálkoztunk, de sosem lett meg az egyensúly. Hiányzott a tapadás. Hogy értjük-e a dolgot? Talán nem. Vissza kell térnünk a gyárba, kielemezni minden adatot, és rájönni, hogy mi történt.”

Bizonytalanságukról mindent elmond, hogy amikor Vettelnek föltették a kérdést, ők estek-e vissza, a két ellenfelük javult-e föl, vagy Ausztrália csak egyszeri kisiklás volt, ő tanácstalanul csak annyit felelt: „Mi is épp erre szeretnénk választ kapni.”

Egyszeri kisiklás lenne?

A csapatot arról is kérdezték, miért olyan éles a kontraszt a barcelonai és a melbourne-i teljesítményük között. Mattia Binotto szerint erre számos magyarázat lehet, éppen ezért nem olyan egyszerű megtalálni a valódi választ. „Itt mások a körülmények, más pálya, más aszfalt, más időjárás” – emlékeztetett, hangsúlyozva, inkább vélik pályaspecifikusnak a problémájukat. „A legjobb háromba kerülésre ezúttal nem volt esélyünk, de dolgozunk rajta, hogy rájöjjünk, mi nem működött. Melbourne egy furcsa pálya, amely sosem igazán reprezentatív. Megtesszük, ami a feladatunk, de azt nem gondolnám, hogy olyan nagyon messze lennénk. Barcelonában gyorsak voltunk, és nem látjuk az okát, miért ne lenne gyors általában véve is. Hiszem, hogy ott van a teljesítmény benne.”

Vettel ugyanakkor arra a kérdésre, Barcelonában nyertek volna-e, bizonytalanul felelt. „Februárban nem versenyzünk Barcelonában, szóval fölösleges erről elmélkedni. De értem, hogy miért a kérdés.”

A négyszeres bajnok szerint a Ferrari leginkább a lassú kanyarokban gyengélkedett a hétvégén, a gyorsakban versenyképes volt, csakúgy, mint az egyenesekben. Az SF90-es több alacsony tempójú fordulóból is alulkormányzottan jött ki, többet csúszkált, ami a gumikezelési gondokat is magyarázza. Valóban nem volt tapadásuk, ami akár mechanikus problémákra is utalhat.

A megfelelő beállításokat három napon át hiába keresték, és ennek köszönhető, hogy a Mercedesszel szembeni nagy lemaradásuk állandó volt péntektől vasárnapig. „Valóban nem erre számítottunk” – ismerte el Binotto. „A téli tesztek mások voltak. A pénteki első szabadedzés után sosem lett meg az autó egyensúlya. Elégedetlenek voltunk az időmérő edzésen is, és miután ott vannak a parc fermé-szabályok, onnantól már azzal kell boldogulnod, amid van. A versenyteljesítményünk pusztán az időmérős teljesítményünk folytatása volt.”

Tavaly értették, miért rossz, idén nem értik, miért nem jó

Miközben Vettel csütörtökön még azt nyilatkozta, sokkal jobb helyzetben vannak az idényrajt előtt, mint 2018-ban, a hétvégéjük nem ezt igazolta. Az időmérő edzésen tavaly 0,6, idén 0,7 másodperc volt a hátrányuk a Mercedesszel szemben, és egy éve is lassabbak voltak a versenyen (bár nem ennyivel), melyet csak ellenfelük téves biztonsági autós stratégiai döntése miatt tudtak megnyerni.

A párhuzam Vettel szerint azonban itt véget is ér: most teljesen más helyzetben találták magukat. „Ez más év, mint a tavalyi. Akkor gondjaink voltak a téli teszteken, idén épp az ellenkezője volt a helyzet: az autó nagyon jól viselkedett, pont úgy, ahogy vártuk. Mivel az már a múlt, nincs mit titkolni rajta: tavaly rossz volt az egyensúly, gyenge volt az autó hátulja, ezért nagyon alulkormányzottá kellett tennünk. Az nem volt kellemes érzés. Az ausztrál hétvégén a versenytempónk rendben volt, de az időmérős nem. A futamon meg szerencsénk is volt. Bahreinre megoldottuk a téli tesztproblémákat, és tavaly emiatt tudtunk hirtelen többet kihozni az autónkból.”

„Idén teljesen más problémánk van, melynek semmi köze a tavalyihoz. Még mindig minden szám stimmel, és az autó is logikusan viselkedik, de valami mégis hiányzik. A gyors kanyarokban jók voltunk, és ez a jó autókra vall. Még nincs válaszunk, de alaposan elemezni fogjuk a helyzetet, mert tudjuk, hogy ez az autó jobb annál, amire a hétvégén képes volt” – vélekedett.

Főnöke ugyanezt hangoztatta. „Biztosak vagyunk benne, hogy nem ez az autónk valós teljesítménye, és hogy sokkal több van benne, csak nem tudtuk kiaknázni a hétvége során.”

Nehéz eldönteni, hogy ez az ellentmondás megnyugtató-e, vagy inkább csak súlyosbítja a helyzetet.

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás