Sajtó: áttörést ért el 2022-es innovatív motorjával a Ferrari

Innovatív megoldásokat felvonultató új erőforráson dolgozik a Ferrari 2022-re. Egyedi utat fognak járni vele.

Habár büszkévé teszi a Ferrarit, hogy milyen nagyot fejlődött a csomagja a 2020-as kínos bajnoki szereplés után, főnökei nem győzik hangsúlyozni, hogy számukra minden, ami 2021-ben történik a pályán, eltörpül a 2022-es felkészülés mellett. Már Barcelonában azt mondták, hogy 90-95%-ban átálltak az új projektre, Mattia Binotto csapatfőnök pedig nemrég arról is beszélt, hogy ezekben a hetekben, hónapokban véglegesítik a jövő évi új szabályok szerint megépülő autójuk alapkonstrukcióját.

E programnak azonban nem csak az új aerodinamikai szabályokra való felkészülés képezi részét, a Scuderia ugyanilyen hangsúlyt fektet az új erőforrására is.

Ez érzékeny terület számukra a múlt téli események óta. 2019-ben a Ferrari még az élen állt a motorteljesítmény szempontjából, ám 2020 telén az FIA lefolytatott egy alapos vizsgálatot, és megállapította, megkérdőjelezhető módszerrel (az üzemanyagátfolyás-mérő szenzor kijátszásával) tettek szert előnyre. A trükkjüket elvesztették, gyökeres módosításra már nem volt idejük és lehetőségük, így a vörösök a múlt szezont messze a mezőny leggyengébb hajtóegységével szenvedték végig.

Közben viszont egyből elkezdtek dolgozni az új erőforrásukon, mégpedig párhuzamosan több szálon. A hírek szerint először az volt a tervük, hogy már 2021-re gyökeres változtatást hajtanak végre a koncepciójukon, aztán úgy döntöttek, ezt 2022-re halasztják, és a mostani szezonra csak konzervatívabb szemléletmódot követve teszik helyre a V6-osukat. Ennek eredményeként idén egyes becslések szerint 15-25 lóerőre tudták csökkenteni a lemaradásukat a Mercedesszel és a Hondával szemben, és utolérték a télen nem fejlesztő Renault-t.

Korábban olasz források azt írták, a Ferrari a 2022-es új motorjával a Mercedes által 2014 óta járt útra lép, és szétválasztja egymástól a turbófeltöltő kompresszorát és turbináját, előbbit a motor elé, utóbbit mögé helyezve, a hengerek V-jében összekötve őket egy tengellyel. Ezt a megoldást a Honda már évekkel ezelőtt átvette a csillagosoktól, idén év elején pedig a Renault is megerősítette, hogy ebbe az irányba fordul a következő évtől.

The Race szakírója, Mark Hughes most viszont arról számolt be, hogy a maranellói boszorkánykonyhában egészen más dolgok vannak készülőben. Úgy tudja, a tavalyi motorügye óta a Ferrari 2022-re két egymás mellett futó fejlesztési projektet indított el, mivel tudta, hogy 2022-től három évre befagyaszthatják az erőforrásokat, ezért az új motornak muszáj nagyot szólnia.

„Az egyik irányt a jelenlegi erőforrás továbbfejlesztése jelentette, ami a hírek szerint jobb teljesítményt mutatott a tesztpadon. Egészen egy, a közelmúltban történt áttörésig, ami az innovatívabb megoldás felé billentette a mérleg nyelvét”

– írta Hughes.

Ez a másik utat jelentő innovatív megoldás a szakíró szerint a korábban a Mercedesnél, majd a grazi AVL-nél dolgozó Wolf Zimmermann munkájának eredménye, aki a Ferrari motorrészlegének kutatás-fejlesztését vezeti. Wolff szerint bár ők is megvizsgálták az osztott turbós megoldást, végül más módszer mellett döntöttek: jelentős előrelépést tettek a töltőléghűtőjükkel, az energia-visszanyerő rendszerükkel, de a legnagyobbat a belső égésű motor égési technológiájával, ahol a szupergyors gyújtási technológiával sikerült elérniük, hogy gyorsabban jusson el az üzemanyag az égéstérbe és ott jobban szétszóródva hatékonyabbá tegye a folyamatot.

„Noha a motor felépítése a megszokott marad a turbó kialakítása szempontjából, a töltőléghűtő és a mostani változtatások együttesen lehetővé teszik, hogy jelentősen kompaktabbá váljon a csomagolás a mostani egységhez képest” – írta Hughes, hozzátéve, ezzel a Ferrari a három gyártóhoz képest más utat fog követni.

Hogy lesz-e ebből csodamotor, az majd 2022-ben elválik. Mattia Binotto csapatfőnök szerint viszont nem reális arra számítani, hogy igazán nagy különbségek alakuljanak ki a motorgyártók között a következő évre, mivel a teljesítmények már idén is nagyon közel kerültek egymáshoz, a fejlesztési görbe pedig a motorformula 8. évére ellaposodott.

A szakember ezek alapján úgy véli, a hangsúly a jövő évtől inkább az aerodinamikára fog áttolódni. Ezen a téren viszont a lehetőségeket többek között a motor kialakításával is lehet javítani…

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás