Ricciardo csattanója: elorozta a pole-t Verstappen elől!

Elképesztő végjátékot hozott a mexikói időmérő edzés: a minden idők legfiatalabb pole-szerzője címre pályázó Max Verstappent Daniel Ricciardo fosztott meg a rekorddöntés lehetőségétől. A Red Bull kettőséhez Lewis Hamilton került a legközelebb.

Felzárkózott a Mercedes és a Ferrari a Mexikóban eddig domináló Red Bullra a szombati harmadik szabadedzésen, ám egy lépés még mindkettejüknek hiányzott Max Verstappen utoléréséhez. A holland hiába volt a leggyorsabb, nem volt teljesen elégedett az autójával délelőtt – de a két rivális sem. Toto Wolff például kimondottan gondterheltnek tűnt a leintés után, csapata idegeit pedig az is borzolta, hogy a kvalifikáció rajtjára végre kell hajtaniuk egy kényszerű, de büntetéssel nem járó motorcserét Valtteri Bottas autójában. A finn elméletben e cserével még jól is járt, hiszen az eddig használt régebbi verzió helyett a legutóbb Austinban bevetett, újabb fejlesztésű, erősebb példányát kapta meg.

Születik-e új rekord, és megszerzi-e Max Verstappen F1-es pályafutása első pole pozícióját minden idők legfiatalabbjaként, még mielőtt a szezon végével bezárul előtte ez a lehetőség? Vagy hoz annyit az ellenfelek időmérős motormódja, hogy a tavalyi vereség után ismét az utolsó pillanatban állítsák meg őt?  E kérdésekkel indult útjára a mexikói kvalifikáció.

Q1: Először nem Red Bull-vezetéssel

A két Mercedes kakukktojásként vágott neki az időmérő első felvonásának: a mezőnyből egyedüliként ulrtalágy gumikon küldték ki versenyzőiket a nyitányra, míg mindenki más a hiperlágyakon futott. A tempót eleinte a Ferrarik diktálták, Sebastian Vettel 1:16,089-es idővel állt az élre. Első köreik után aztán ő és Kimi Räikkönen is elfékezte az első kanyart, Vettel blokkolta is az első kerekeit, majd a füvön vágta le az első kombinációt.

Vezetésük addig tartott, amíg a Red Bullok meg nem érkeztek. Max Verstappen 1:15,756-os körrel adta föl a leckét a többieknek, Daniel Ricciardo 0,1 másodperces hátránnyal követte őt. A Mercedesek az ultralágyon még 4 tizedes hátrányban voltak Vettelék mögött, aztán ők is beadták a derekukat, és amikor közvetlen ellenfeleik már a garázsban pihentek, párosuk a hiperlágyon átvette a vezetést. Az újabb motort használó Bottas volt a gyorsabb, aki 1:15,580-ra javított, Hamiltonnak 93 ezredmásodperc volt a hátránya.

A késői meredeses köröknek kontextust a középmezőnyben zajló küzdelem adott, mely megmutatta, milyen gyorsan javult a pálya állapota az egyetlen edzésrészen belül is. Stoffel Vandoorne az egyik pillanatban még a 9. legjobb időt autózta, a másikban már a 17. helyen találta magát; Fernando Alonso is villant a 7. idejével, aztán mégis csak 14-ként verekedte tovább magát; míg Räikkönen elé befurakodott a két Force India a 6-7. helyen.

A pofozkodásból a Haas jött ki a legrosszabbul, amely hiába pályázik a konstruktőri negyedik helyre, most mindkét versenyzőjét már az első felvonásban elvesztette. Grosjean, Vandoorne, és Magnussen mellett Lance Stroll és Szergej Szirotkin búcsúzott.

Q2: A gumitaktika jegyében

Milyen gumitaktikákat hoz a Q2? Már a hiperlágyak hosszú etapos „halálát” hozó pénteken ez volt a legfőbb kérdés a paddockban. A három élcsapat nem okozott meglepetést: az ultralágyakat részesítette előnyben, melyek jobban fogják bírni a verseny első etapját. Azokon Verstappen bizonyult a leggyorsabbnak, ám előnye egészen minimális volt a két négyszeres világbajnokkal szemben. A holland 1:15,640 másodperces köre 4 ezreddel volt jobb Hamiltonénál és 75 ezreddel Vettelénél. A 4. helyre Ricciardo sorolt be, akit a két finn követett, Bottas, Räikkönen sorrendben.

„Valami különlegesre lesz szükségünk” – állapította meg a minimális előny láttán Christian Horner, aki biztosra vette, hogy két ellenfelük még jobban föltekeri majd motorját a Q3-ban. Hogy még a mexikói ritka levegőben is számít a motorok közötti különbség, azt Verstappen első szektora mutatta, ami 4 tizeddel volt lassabb a többiekénél.

Ami a gumikat illeti, a legextrémebb utat a Force India választotta: szuperlágyon futottak ki a rózsaszín autók! Sergio Pérez és Esteban Ocon ezzel a 12-13. helyre sorolt be, és dilemmába került, hiszen Brendon Hartley elhappolta előlük a szabad gumiválasztás miatt tökéletesnek tűnő 11. pozíciót. Ezt látva a silverstone-iak ultralágyra váltottak, és reménykedtek, hogy vagy így is bejutnak a top 10-be, és mindent visznek, vagy nem, de legalább a legjobb két hely lesz az övék a top 10 mögött.

A nagy taktikázásból Ocon jött ki a legjobban, aki megszerezte a 11. helyet. A hazai kedvenc, Pérez levesébe viszont beleköpott Alonso, aki pimaszul befurakodott a csapattársak közé. Rajtuk kívül az utolsó körét elrontó Brendon Hartley, valamint a pályára hátrasorolásos büntetése miatt már vissza sem térő Pierre Gasly esett ki, míg a Q3-ba a nagyok mögött a két Renault és Sauber jutott be.

Q3: Nicsak, ki nevet a végén!

A taktikázás véget ért, a finálé már a nyers tempóról szól. Ezen a téren pedig nem csak az ultralágy keveréken volt szoros a küzdelem. Az első gyorskörök után ismerős sorrend alakult ki: Verstappen 1:14,785-ös körrel elfoglalta a virtuális pole-t, Vettel 0,185, Hamilton 0,237 másodperces lemaradással követte őt. Érdekesség, hogy a pálya egyik szektorában sem ő érte el az abszolút legjobb részidőt: az első rész Vettelé, a második Hamiltoné, a harmadik Ricciardóé volt. Az ausztrál csak 8 ezredre volt Hamiltontól, míg Bottas és Räikkönen már 4 és 5-re Verstappentől.

Miközben a mindent eldöntő körök előtt Vettel Bottasszal vívott a pozícióért, Verstappen és Hamilton kivárt, és az utolsó pillanatban fordult csak ki a garázsból, hátha övék lesz a csattanó. Végül koppantak. Az egész hétvégén csapattársa mögött kullogó Daniel Ricciardo elővett egy varázskört a tarsolyából, és utolsó próbálkozásakor 26 ezreddel legyőzte csapattársát, megfosztva őt ezzel a rekordfelállítás lehetőségétől. Az ausztrál Monaco után idei második, pályafutása 3. pole pozícióját szerezte.

A Red Bull-első sor ellen nem volt mit tenni, Lewis Hamiltonnak 135 ezred hiányzott az első kockához, ám így is legyőzte Sebastian Vettelt, akivel így egy sorba kerültek a talán mindent eldöntő bajnoki verseny rajtjánál. Mögéjük Bottas és Raikkönen, Hülkenberg és Sainz, majd Leclerc és Ericsson sorakozik föl.

A Mexikói Nagydíjat az M4 Sport és az M4 Sport.hu vasárnap 19:30-kor kezdődő műsorában élőben közvetíti.

Mexikói Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:

  Versenyző Csapat Q1 Q2 Q3
1. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:15,866 1:15,845 1:14,759
2. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:15,756 1:15,640 1:14,785
3. Lewis Hamilton  Mercedes 1:15,673 1:15,644 1:14,894
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:16,089 1:15,715 1:14,970
5. Valtteri Bottas Mercedes 1:15,580 1:15,923 1:15,160
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1:16,446 1:15,996 1:15,330
7. Nico Hülkenberg Renault 1:16,498 1:16,126 1:15,827
8. Carlos Sainz Renault 1:16,813 1:16,188 1:16,084
9. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:16,852 1:16,320 1:16,189
10. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:16,701 1:16,633 1:16,513
11. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:16,252 1:16,844  
12. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:16,857 1:16,871  
13. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:16,242 1:17,167  
14. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:16,682 1:17,184  
15. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:16,828 idő nélkül  
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:16,911    
17. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:16,966    
18. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:17,599    
19. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:17,689    
20. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:17,886

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás