Q4 már 2020-ban: de hogyan és miért?

Már a következő szezonban négy részessé alakítaná át a Forma–1-es időmérő edzéseket a sportág vezetősége. A csapatok segítségét kérték ebben, ám ők egyelőre szkeptikusak.

Az F1-ben nem ritka a déja vu érzés. Már a múlt évben fölmerült annak ötlete, hogy a jelenlegi háromról alakítsák négy felvonásossá a kvalifikációt, és vezessék be a Q4-et. A kitalálók arról győzködték a kétkedőket, hogy ettől sokkal jobb lesz minden, fölmerültek kérdések, melyekre senki sem tudott mindent és mindenkit kielégítő választ adni, a versenyzők közül pedig többen a fejüket vakarva kérdezték: mi értelme ennek? Az ötlet aztán félre lett téve, ám el nem vetették: Bahreinben kiderült, hogy újra (vagy inkább még mindig) a Q4 bevezetéséről tárgyalnak, már 2020-ra vonatkozóan.

Az FIA és az F1 csapatokkal megejtett legutóbbi londoni találkozóján az időmérős reformról is vitáztak, és szabályalkotó szövetség fel is kérte a tíz istállót, hogy futtasson szimulációkat a Q4-es rendszerről, hogy legyen kézzelfogható információjuk arról, hogyan működne a reform, és milyen irányba alakítsák annak részleteit.

Mert az ördög most is a részletekben lakozik. Az egyik ilyen a gumikérdés, a negyedik edzésrész bevezetésével az oda bejutó résztvevőknek tudniillik szükségük lenne további szettekre. A csapatok jelenleg 13 száraz pályára alkalmas garnitúrát kapnak a Pirellitől, ennyivel kell gazdálkodniuk a teljes hétvégén. Többen kétlik, hogy mindenki meg tudna spórolni annyi gumit, amennyi a kvalifikáció végigjátszásához szükséges. Előnybe pedig az élcsapatok kerülhetnek, hiszen ők sok esetben akár keményebb típuson, akár egy próbálkozással is ki tudják vívni a továbbjutást.

Semmi gond, mondhatnánk, jöhetnek az további szettek. Csakhogy nem a spórolni szerető Pirelli szerint, akik nem szívesen terhelnék ilyesmivel magukat. Kiszámolták, egy szezonban a plusz szettek miatt 1680-nal több gumit kéne legyártaniuk, ami nem vonzza őket… Patthelyzet az F1-ben? Nos, ez sem tűnik újdonságnak.

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint a gumikérdés tisztázása nélkül aligha fognak dűlőre jutni. „Első ránézésre azt mondanánk, kevésnek tűnik a rendelkezésre álló gumi az időmérőn. Elsőként azt kell tisztáznunk, hogy senki sem szeretné, ha az autók nem mennének a Q4-ben, mert nem maradt gumijuk. Mi nyitottak vagyunk minden ötletre, de ehhez muszáj alapos munkát végezni, és nem szabad csak azért változtatni, hogy változtassunk. Egy változtatás értelme, hogy javulást érjünk el vele” – figyelmeztetett.

Ferraris kollégája, Mattia Binotto valamivel pozitívabb volt, és úgy vélte, létezhet zökkenőmentes váltás. „Mi már végeztünk szimulációkat, és folytatjuk is a munkát. Már a korábbi londoni találkozón is beszéltünk erről, és a mostani hétvégén is. Igen, ha a szimulációkat jól végezzük, és ha problémák nélkül vezethetünk be valamit, akkor elégedettek leszünk. Most a végső szabályszövegre várunk, hogy lássuk, mi a pontos javaslat, és utána alaposan megvizsgáljuk” – fogalmazott.

Hogyan változna az időmérő?

A négyrészes időmérő rendszerének működése egyelőre nem teljesen tisztázott. A szabálytervezet szerint valamennyi szakasz hossza rövidülne a mostanihoz képest, és a kiesők száma is csökkenne. Jelenleg a Q1 18 a Q2 15 percig tart, és mindkettő végén 5 versenyző búcsúzik el, hogy aztán a 12 perces Q3-ban a top 10 küzdjön egymással a helyezésekért. Az új tervezet a Q1-et és a Q2-t 14 percre rövidítené, míg a Q3-at és a Q4-et 10 percessé tenné. Az első három szakaszban 4-4 búcsúzó lenne, így a fináléra 8-an maradnának. Az edzés teljes időtartamát a szünetek rövidítésével tartanák féken: a mostani 7 és 8 perces pauza helyett a Q1 és a Q2 után 5, a Q3 végén 6 perce lenne a résztvevőknek szusszanni.

Az viszont még nem tisztázott, hogy az új szisztémánál melyik szegmensben használt gumikon legyen kötelező rajtolni a másnapi versenyen.

A versenyzők nem értik, mi szükség erre

Déja vu-ként jön a kérdés: mi értelme egyáltalán csak gondolkodni is egy olyan változtatáson, amire látszólag semmi szükség? A válasz: mozgalmasabbá, pörgősebbé akarják tenni az időmérőt. „Úgy fest, jelenleg sok tévénéző csak a Q2-ben kapcsol a közvetítésre, a Q1-et nem nézik” – magyarázta az ötlet hátteréről Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke, arról már nem téve említést, hogy a Q4 bevezetése mennyiben változtatna ezen.

A versenyzők már tavaly is vonakodva beszéltek az elképzelésről. Sebastian Vettel bizarrnak nevezte, hogy évről évre hol elővesznek, hol lesöpörnek bizonyos szabályváltozásokat. „Azon tűnődöm, hogy már tíz éve erről vitáznak. Fogunk még a Q9 és a Q10 bevezetéséről is beszélni? Mi értelme ennek?” – tette föl a kérdést múlt októberben. Max Verstappen pedig kijelentette: „Én meghagynám olyannak az időmérőt, amilyen most.”

Bahreinben Nico Hülkenberg sem értette, mi szükség az időmérős reformra. „Nem látok problémát ezzel, de úgy sem érzem, hogy sürgősen változtatnunk kéne. Mit nyernénk ezzel?” – kérdezte.

Emellett figyelmeztetett: a nagyok számára előnyt jelenthet a rövidebb négy rész bevezetése. „Könnyebben fognak továbbjutni. Nekik megvan az az előnyük, hogy sokkal gyorsabbak mindenkinél, így rugalmasabban alkalmazkodhatnak a megváltozott szabályokhoz, mint a lassabb csapatok. Nem hiszem, hogy ez lenne a megoldás.”

Az FIA, a Liberty Media mindenesetre szorgosan dolgozik tovább. A csapatok szimulációs eredményét hamarosan megvizsgálják, és még a hónap végéig, április 30-ig szavazást tartanak arról, hogy legyen-e Q4 már 2020-ban, és milyen feltételekkel vezessék be.

Forrás: M4sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás