Nem sokat ér a versenyzők szerint a veszélyes szaúdi pálya módosítása

Csak kozmetikázásnak tartják a versenyzők a tavaly feleslegesen veszélyesnek nevezett dzsiddai pálya idei módosításait. A fő problémát nem sikerült megoldani szerintük.

Amikor 2021 végén először látta vendégül a Forma–1 mezőnyét, a szaúd-arábiai versenypálya bizonyos részein még építési területnek tűnt a helyszín. Volt további bő három hónapjuk arra, hogy mindennel elkészüljenek, ám közben előre nem tervezett módosításokat is végre kellett hajtaniuk a tavaly kapott kritikák miatt.

Az első versenyhétvége után több résztvevő indokolatlanul veszélyesnek nevezte a pályát. „Komoly hiányosságai vannak biztonsági szempontból, és a versenyzés szempontjából is” – mondta a versenyzők érdekvédelmi szervezetének egyik igazgatójaként tevékenykedő George Russell.

Többen is kifogásolták, hogy bizonyos kanyarok a falak miatt beláthatatlanok, ami már a szabadedzéseken is teremtett veszélyes helyzeteket, amikor egy lassító versenyzőt egy gyorskörön lévő ért utol. Az egyik ilyen emlékezetes eset volt Lewis Hamilton és Nyikita Mazepin hajmeresztő találkozója, ahol az orosz majdnem belefutott hátulról a Mercedesbe. A futamot eközben kétszer is meg kellett szakítani, George Russell és Lance Stroll balesete miatt, valamint Mick Schumacher falnak csapódása miatt.

A szervezők módosításokkal reagáltak. Profilváltáson csak egy kanyar esett át, a Max Verstappen múlt évi időmérős csodakörének végállomását jelentő 27-es, amit 12 méterre szélesítettek ki a kijáratánál. Több kanyarnak a kijáratánál acéllemezeket helyeztek el a betonfalakon, amik felfoghatják a kisebb koccanásokat. Ezekkel a cél, hogy ne sérüljenek olyan könnyen az autók. A 2-es, a 3-as, a 14-es és a 21-es kanyarokban eközben a versenyzők látóterét próbálták növelni a falak elmozdításával, a pályától való eltávolításával.

A pálya módosításaival a főszervező cég ügyvezető igazgatója, Martin Whitaker szerint még a tavalyinál is magasabb lesz a dzsiddai átlagtempó. „A pálya nyomvonala változatlan marad, kivéve a huszonhetes kanyart. Kicsit hátrébb toltunk pár falat bizonyos helyeken, hogy beláthatóbbak legyenek a kanyarok. Ez egy kicsivel gyorsabbá teheti a pályát – nem mintha nem lenne máris elég gyors.”

„A változtatások többségét idén hajtottuk végre, a többi módosítás kicsit tovább fog tartani. A huszonhármas és huszonnégyes kanyar beláthatóságának javítása például nagyobb feladat, és nem volt időnk rá. Itt az FIA versenyigazgatója segíthet majd, aki megmondhatja a versenyzőknek, hogy figyeljenek, amikor ott mennek keresztül, vagy elejét veheti, hogy lassítsanak ott az időmérőn” – magyarázta Whitaker.

Csütörtökön több versenyző is bejárta a pályát, hogy felmérje, mi minden változott december óta. Többük szerint nagyobb erőfeszítésekre lett volna szükség, mert az alapproblémát nem sikerült megoldani. „A jó irányba indultak el, de nem gondolnám, hogy ez elég lenne” – jelentette ki Charles Leclerc„Az első szakasz, a négyestől a tizenkettesig nem változott sokat, és talán az a legkritikusabb szakasz. Meglátjuk, milyen lesz az autóból, de nem hinném, hogy nagy lenne a változás” – nevezte meg azt a részt, ahol tavaly a két piros zászlós megszakítást eredményező baleset történt.

„Nem tudom, lesz-e annyira jelentős, hogy teljesen más helyzetet eredményezzen. Egyik évről a másikra nagyon más lehet. Attól is függ, hány ütközésünk lesz. De nem látom, hogy a változtatások óriási különbséget jelentenének az előző évhez képest.”

Csapattársa, Carlos Sainz egyetértett. „Charles-lal beszéltük, hogy elmozdították a falat a kettes kanyarnál, de a beláthatóság szerintem még mindig korlátozott a falak miatt, nem javult a kilátás.”

„Folyamatosan dolgoznunk kell az FIA-val közösen, mert előrelépésre számítottunk, de amin változtattak, az nem igazán változtatott dolgokon, vagy csak minimális mértékben.”

Mick Schumacher szerint sem elég, amivel most előálltak. „Nagyon kicsi a változás, hogy őszinte legyek. Még így is van pár kanyar, amiből lehetne egyenes is, és sokkal egyszerűbb lenne a helyzet. Legalább kevesebb számot kéne megjegyezni! De idővel talán majd változik” – mondta a Haas versenyzője.

Pierre Gaslyt sem győzték meg a változások.

„Őszintén szólva nem gondolnám, hogy ez túl sok mindenen változtat, mert egyszerűen csak nyitottabbá tették a pályát, és ezzel csak gyorsítottak rajta. Ettől még ugyanolyan közel leszünk a falakhoz, mint előtte. Az egyeneseket még jobban kiegyenesítették, még ha ez így furán is hangzik. Szerintem nem jelent majd nagy különbséget”

– vélekedett a francia.

Arra is rámutatott, hogy a 2022-es autókkal nehezebb lesz egyensúlyozni a falak között. „Arra számítok, hogy kicsivel nehezebb lesz. Ez az év első utcai pályája, és érdekes lesz látni, milyen érzés az új autókkal. Főleg Monaco előtt, mert szerintem ilyen szempontból Monaco lesz a legnehezebb. A kilátás szempontjából nehézségekre számítok, mert az autók és a gumik is nagyobbak, és ez új kihívás lesz” – bocsátotta előre az Alpha Tauri versenyzője.

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás