Nagy pénzért éghet Schumacher

Az F1-világ természetesen Michael Schumacher ferraris visszatérésétõl hangos – de vajon mit várjunk az élõ legendától? Felipe Massa belesete után pótlásként természetesen azonnal felvetõdött a 2006-ban visszavonult csapattárs, Michael Schumacher neve. A Ferrarival minden idõk legsikeresebb F1-esévé vált némettel kapcsolatba pár napig egymásnak ellentmondó hírek keringtek, de tegnap estére biztossá vált, ha nem akad egyéb gond, a csapat õt veti be a sérûlt brazil helyett.

A legjobb dolog, ami történhetett?

Schumacher korábban többször is kijelentette, hogy 2006-ban végleg hátat fordított az F1-nek, de ahogy tudjuk, van az a pénz… A Times információi szerint a német futamonként 3,5 millió eurót (935 millió Ft!)  tesz majd zsebre.

Az F1-es versenyzéshez elengedhetetlen ûn. szuperlicenc sem jelent majd akadályt Schuminak, mert bár az F1-jogsi minden év végén lejár, a német a az FIA szabályzatának 5.1.2a pontja alapján jogosult a kiváltásra, mert az elmûlt három idényben részt vett legalább 15 futamon (2006-ban 18 versenyen indult), és egyébként is, a szervezet a szabályokon kívûl méltányossági alapon is kiadhatja az engedélyt, a sport történetének legeredményesebb versenyzõjétõl pedig elég nehéz lenne megtagadni.

A hétszeres bajnok visszatérésének híre természetesen megbolygatta a Forma-1-es világot, nincs is olyan, akinek ne lenne véleménye a dologról. A Schumi bevetését az elsõ pillanattól propagáló Niki Lauda egészen odavolt, amikor meghallotta a hírt:

"Michael visszatérése nagyszerû! ? lesz a Forma-1 megmentõje mindazok után, amik idén történtek, a politika, a Honda és a BMW kiszállása után. Ennél jobb dolog nem is történhetne az F1-gyel. Bár 2006 óta nem versenyzett, biztosan gyors lesz, egyszerûen tûl jó ahhoz, hogy ne legyen nagy durranás a visszatérése. Nem is jönne, ha õ nem érezné ugyanígy"

A leendõ versenytársak közûl talán a tavalyi bajnoknak, Lewis Hamiltonnak lesz a legnagyobb öröm, hogy kipróbálhatja magát a német ellen, hiszen mindig is erre vágyott, de õ már csak Schumi kiszállása után kerûlt az F1-be.

"Michael a sport egyik legnagyobb alakja, élõ legenda, óriási lenne ellene versenyezni. Az egész világ figyelni fogja, amikor ûjra beûl az autóba Valenciában, és nem csak izgalmas lesz figyelni a felkészûlését, de megtiszteltetés lesz elsõ alkalommal ellene versenyezni!" – mondta az angol.

A bajnoki éllovas, Jenson Button a német bátorságát méltatta: "Nem lesz könnyû helyzetben, de nagyon örûlök, hogy elvállalta a feladatot, igazán bátor dolog. Még fiatal, 40 évesen még nem öreg, versenyképes lesz."

Mivel Schumacher valóban egy élõ legenda, így az emberek többsége tényleg arra számíthat, hogy jön, és azonnal elbír mindenkivel, de nem szabad megfeledkezni azokról a dolgokról sem, amik ez ellen szólnak – és nem is kevés ilyen van.

A visszatérés rosszul is elsûlhet…

Az egyik legfontosabb, hogy a bajnok majdnem három éve nem versenyzett már az F1-ben, sõt lassan másfél éve annak is, hogy utoljára versenytempónál vezette a Ferrarit a teszten. Az autó azóta alaposan megváltozott, visszatértek a slick gumik, átalakult az aerodinamikai csomag és a csapat használja a KERS-t is, azaz lesz mivel ismerkednie. Amellett, hogy nem ismeri az autót, Schumacher a pályán sem járt még, ugyanis a valenciai utcai helyszín tavaly kerûlt be az F1-be.

Az utcai pályán egyébként sem lehet akkorát villantani, még Michael Schumachernek is hívják az illetõt, Valenciában szinte lehetetlen elõzni.

Figyelembe kell venni Schumi kondícióját is, ami már biztosan nem ugyanolyan, mint fénykorában. Akkor napi öt órát edzett, ma talán feleennyit, és a 40 éves pilótát talán még mindig kínozza egy februári motorbalesetben szerzett nyaksérûlés is – tavasszal arra panaszkodott, hogy nem nagyon tudja a fejét oldalra fordítani.  

A visszatérés tehát rosszul is elsûlhet, volt már ilyesmire példa. A Williamsszel 1980-ban bajnoki címet nyerõ Alan Jones a következõ évben még jól kûzdött, de 1982-öt és ’84 teljesen kihagyta (’83-ban is csak egy futamon indult, de kiesett), így a ’85 végi visszatérés és az 1986-os szezon inkább csak kínos pillanatokat hozott – az ausztrál 20 futamon összesen kétszer szerzett pontot, és 15-ször kiesett.

A brit oroszlán, Nigel Mansell visszatérése sem sikerûlt valami dicsõen: az 1992-es F1-es a következõ évben Amerikában begyûjtött a CART-bajnoki cím után 1994-ben a Williamst segítette ki Ayrton Senna halálát követõen, de a szezonzárón szerzett gyõzelme után a csapat inkább a fiatal Coulthard mellett döntött, így az angol ’95-re a McLarenhez igazolt. Talán ezt nem kellett volna már – a "megemberesedett" Mansell az elsõ két futamon nem is versenyzett, mert nem fért be az autóba, de a következõ két alkalommal sem bírta csapattársa, Mika Häkkinen tempóját, így inkább végleg visszavonult.

Van persze jó példa is, méghozzá épp a Schumi-rajongó Lauda. Az 1975-ös és ’77-es bajnoki sikerek után az osztráknak nem ment valami jól a versenyzés a Brabhamnél, így 1979-ben távozott  a sportból, és csak ’82-ben tért vissza a McLarennel. Amikor nem esett ki, versenyképes volt, annyira, hogy ’84-ben végûl begyûjtötte a harmadik címét is. Az osztrák legenda szerint Schumachernek nem kell tartania a sikertelenségtõl:

"A McLaren ’82-ben csalogatott vissza, de teljesen formán kívûl voltam. Az elsõ teszten csak két kört bírtam. De az õ esete más, edz, és motorokkal versenyez. Nem mondom, hogy Michael gyõzni fog, mert ez az autón is mûlik. De szemernyi kétségem sincs a képességei felõl, ugyanûgy fog teljesíteni, mint bármikor. Amikor én visszatértem, 33 voltam, õ most 40, de az ember olyan öreg, amilyennek érzi magát. Nem aggódom a reflexei miatt."

"A legizgalmasabb egyébként az lesz, hogyan kûzd Kimivel a Ferrarinál, ki lesz a gyorsabb? Mondjuk ûgy, hogy Kiminek fel kell kötnie majd a gatyát!"

Ki lesz a legény a Ferrarinál?

Az utóbbi kérdés tényleg a legizgalmasabb. Mert mi van, ha Schumacher ragyogó formában lesz, és elveri a finnt? Vajon hogy értékelik ezt majd a Ferrarinál? Persze még mindig jobb lesz, mintha a két tesztpilóta valamelyike hozná esetleg hasonló helyzetbe a 2007-es bajnokot, de ha jelentõsen jobb lesz nála a német, akkor bizony a csapat meggondolhatja majd, hogy ûltesse-e az autóban még egy évig a pilótát.

Ha a bajnoki címért is harcban állna a csapat és Räikkönen, ugyancsak érdekes lehetne, hogy Schumacher, aki 1994-tõl egyértelmûen elsõ számû pilóta volt végig, tudná-e és akarná-e segíteni a finnt. Persze errõl most nem lesz szó, ami talán még jobb is, mert így kûlönösebb megfontolások nélkûl mindketten a legjobb elérhetõ eredményre hajthatnak majd.

Bár a Ferrari elvileg már feladta az idei autó fejlesztését, és 2010-re koncentrál a csapat, Schumi visszatérése akár javulást is hozhat, mert ha valaki, hát õ valóban tudta irányítani az ilyen jellegû munkát. Ha más nem, hát a 2010-es autó javára válhat, ha a német vezetget és tesztel pár versenyen.

Ahogy látjuk, egyelõre kismillió kérdés lebeg Schumacher visszatérésével kapcsolatban, és a válaszokat sajnos csak bõ három hét mûlva kapjuk majd meg. Nem tehetûnk mást, mint nehezen, de megpróbáljuk kibírni valahogy…

Forrás: www.vezess.hu

Vélemény, hozzászólás?

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás