Mercedes-uralom, és óriási baki
Kimondottan lapos versenyen szerezte meg a Mercedes újabb kettős győzelmét a Kínai Nagydíjon. A pole-ból induló Lewis Hamilton fölényes rajt-cél győzelemmel pályafutása során első ízben sorozatban harmadik versenyét nyerte, Nico Rosberg pedig a nem működő telemetria és a rajt utáni visszaesés ellenére másodikként ért be.
A futam értékelhető eseményének számít a Ferrari magára találása, a jól startoló Fernando Alonso a 3. helyre hozta be a vörös autót, idén először szerzett dobogós helyezést az olasz csapat.
A Red Bull-pilóták két-két helyet visszaesve a 4-5. pozícióban értek be, a további pontokon a Force Indiá-s Nico Hülkenberg, a williamses Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen, Sergio Perez a másik Force Indiával, és a négy versenyéből harmadik alkalommal top10-es Toro Rosso-újonc, Danyiil Kvjat osztozott.
Mivel a versenyt véletlenül korábban intették le, a végeredmény más lett, mint a befutó.
Így zajlott a futam
Szürke, hűvös, de száraz időben kezdődött a 2014-es Forma-1-es idény negyedik versenye, a Kínai Nagydíj Sanghajban.
Az élről Lewis Hamilton igyekezett pályafutása során első ízben sorozatban harmadik futamát. Mögüle a két Red Bull Daniel Ricciardóval és Sebastian Vettellel, majd a másik, telemetriai problémákkal küszködő Nico Rosberg kezdett.
A német mellől Fernando Alonso, mögülük a két Williams, Nico Rosberg, Jean-Eric Vergne és Romain Grosjean következett a top10-ben. Kimi Räikkönen a 11., Jenson Button a 12. pozícióból indult.
A startnál Hamilton simán elment, hátrébb Felipe Massa ugrott előre, volt csapattársával, Alonsóval koccant, de megúszták. Alonso is előrébb lépett, megelőzte Ricciardót, Hamilton és Vettel mögé ért fel a 3. helyre. Rosberg csúnyán visszaesett, ahogy Valtteri Bottas is veszített – ők is összeértek az első kanyarban.
A sorrend a 3. körben Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Massa, Rosberg, Hülkenberg, Grosjean és az egy helyet előrébb jutó Räikkönen volt az első tízben. Rosberg a 4. körben megelőzte Massát.
Felipe Massa versenye a 11. körben omlott össze, a bokszkiállásánál a rajtbalesetnél megsérült felfüggesztésre nem tudták rögzíteni a felniket, a brazil óriási hátránnyal tért vissza. A 8-13. körben a többség kereket cserélt, Alonsónak sikerült Vettel elé visszaérnie.
Ricciardo a 16. körig kivárt, ő is visszaesett, de valószínűleg jóval hosszabb második etappal akarta visszahozni ezt később.
Hamilton egészen a 18. körig húzta, addigra egy teljes bokszkiállásnyi előnyt kiautózott, így az élre is tért vissza. A sorrend ekkor Hamilton, Alonso, Vettel, Rosberg, Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Grosjean és Perez volt a pontszerző helyeken.
A 23. kör elején német-német csata zajlott, Rosberg megelőzte Vettelt. A Red Bull-os az első, “csiga” kanyarkombinációban próbált visszatámadni, de a külső íveken nem sikerült a dolog. A következő körben Ricciardo is ráesett Vettel nyakára, összecsapás azonban nem lett belőle, a csapat arra kérte a címvédőt, hogy engedje el jobb stratégián lévő csapattársát.
A verseny felén túl Hamilton továbbra is zavartalanul vezetett, hátrébb Rosberg lassan felzárkózott a 2. helyen haladó Alonsóra. A 34. körben a spanyol, eggyel később pedig Vettel is kereket cserélt. Utánuk Rosberg és Ricciardo egyszerre járt kint, majd a 39. körben a vezető Hamilton is megejtette az utolsó kiállását.
15 körrel a vége előtt a sorrend Hamilton, Alonso, Rosberg, Ricciardo, Vettel, Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Perez és a Toro Rossó-s Danyiil Kvjat állt a top10-ben. Rosberg újra egyre közelebb került a Ferrari spanyoljához, a 43. körben pedig játszi könnyedséggel meg is előzte. Alakult az újabb mercedeses kettős győzelem.
A záró körökben Ricciardo egy kicsit közelebb lopta magát Alonsóhoz, de a spanyol előnye bőven elég volt ahhoz, hogy a spanyol ne legyen veszélyben.
A Mercedes tehát újra kettős sikert könyvelhetett el, a kockás zászlónál – amit véletlenül már az utolsó előtti körben is meglengettek – Hamilton volt az első, mögötte Rosberg ért be. Alonso is magabiztosan hozta a 3. helyet, ami a Ferrari idei legjobb eredménye.
Kimi Räikkönen 8. helyével kettős pontszerzés sikerült a maranellóiaknak, ahogy a Force India (Hülkenberg 6., Perez 9.) is ennek örülhetett. Valtteri Bottas (7.) hozta a Williams 6 pontját, míg a 19. éves orosz újonc, Danyiil Kvjat (10.) idei harmadik pontszerzésével bizonyította, hogy nagyon jól választott vele a Toro Rosso.
Oriási Baki
A Kínai Nagydíj az eredeti kiírás szerint 56 körös lett volna, azonban a rajt/célegyesen dolgozó pályabíró idő előtti zászlólengetése két körrel előbb lezárta a versenyt. Csúnya blama, megváltozott a végeredmény.
A vezető Lewis Hamilton a rádión jelezte a csapat felé, hogy utolsó előtti köre végén már meglengették neki a kockás zászlót, ami akkor apró hibának tűnt, azonban a szabályok mást mondanak, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a hivatalos eredménylistán jelezte, hogy a Sportszabályzat 43.2-es pontja szerint már az 54. kör végén véget ért a futam.
Így szól a hivatkozott szabályhely: “Ha a verseny leintését jelentő jelzés valamilyen okból azelőtt jelenne meg, mielőtt a vezető autó teljesíti a kiírt köröket vagy az előírt időtartamot, a futam befejezettnek tekintendő abban a leintés előtti utolsó teljesített körben.”
A fentiek azt jelentik, hogy a végeredmény is változott, a caterhames Kobajasi Kamui a marussiás Jules Bianchi elleni sikeres előzése már versenyen kívül történt, a 17-18. pozícióban helycsere történt.
A 2003-as, kaotikus Brazil Nagydíjon történt hasonló eset, Fernando Alonso durva balesete miatt megszakították, majd le is intették a versenyt, de a visszaszámolás összezavarta az eredményt. Rosszul számoltak, így a győztes Giancarlo Fisichella helyett Kimi Räikkönen állt a dobogó legfelső fokára. A végeredményt utólag tették helyre.
A világbajnokság három hét múlva az európai szakasz első futamával, a Spanyol Nagydíjjal folytatódik majd.
Forrás: Vezess.hu