Már nem zárja ki a Ferrari, hogy mellélőtt az autókoncepciójával

Öt verseny elteltével a Ferrari először bizonytalanodott el a télen még sokak által nyerőnek tartott autókoncepciójának helyessége kapcsán. Már a teszteken elérték volna a plafont az SF90-essel.

Csak pár hónap telt el, de gyötrelmes út vezetett Barcelonától Barcelonáig a Ferrari számára. A téli tesztek alatt még valósággal szárnyaltak, autójukat a mezőny legjobbjának tartották. A Spanyol Nagydíj hétvégéjén viszont idei legcsúfabb vereségüket szenvedték el ugyanott: a Mercedes leiskolázta őket, de még a lehetőségeiből többet kihozó Red Bull is fityiszt mutatott nekik.

Most itt állnak 96 pontos lemaradásban, és még mindig nem világos számukra, merre van a kiút. A helyzet súlyosságát vázolja, hogy Mattia Binotto szerint a most bevetett újításaik (egy új motor és pár aerodinamikai fejlesztés) beváltak, vagyis szó sincs kisiklásról, alapvetően nem stimmel valami.

Az előszezonban még sokan dicsérték a merész húzásukat, hogy egy rendhagyó első szárnymegoldás köré építették az autójuk aerodinamikai koncepcióját. Az orrtól kifelé elvékonyuló féklapjaik ugyan kevesebb leszorítóerőt termelnek, de jelentősen csökkentik a légellenállást, miközben hatékonynak tűnő megoldást kínálnak a levegő első kerekek mellé terelésére, mely folyamatot a 2019-es szabályváltozásokkal a sportág szabályalkotói az előzések megkönnyítése érdekében rontani kívánták.

Míg a télen úgy tűnt, a Ferrari koncepciója jól működik, most ugyanaz a pálya annak hiányosságait nagyította föl: hiába voltak nagyon gyorsak a vörös autók az egyenesekben, a kanyarokban elképesztően sok időt buktak el. A jelek most már inkább mutatnak abba az irányba, hogy melléfogás a választott filozófiájuk., és most először a csapatfőnök sem zárta ki ennek a lehetőségét. „Minden kanyarban sokat veszítettünk, nem csak az utolsó szektorban. Minden kanyarban lassúak vagyunk” – állapította meg.

„Nagyon alulkormányzott az autó (újabb jele lehet a kevés elülső leszorítóerőnek – a szerk.). Hogy ez csak a leszorítóerőn múlik-e, vagy többről lenne szó? Ezt most alaposan ki kell vizsgálnunk. Bármilyen mai következtetés egy hibás következtetés. Napokba telik, mire megfelelő elemzéseket végzünk el. Próbálunk rájönni, hogy ez az egyensúly miatt van-e, a leszorítóerő miatt, esetleg az autó koncepciója miatt. Nem tudom, még nincs meg a válaszunk, ezért nem is mennék most bele” – adott helyzetértékelést Binotto.

A jelek mindenesetre nagyon abba az irányba mutatnak, hogy nem volt a legszerencsésebb az útválasztásuk az idei modellel. Az eddig látottakból egyre nyilvánvalóbb, hogy a teszteken inkább csak azért tűntek nagyon jónak, mert a fő riválisaik hátrányból indultak. A Mercedes egy kezdetleges alapautóval dolgozott az első héten, a második hetét meg az újításai megismerésének szentelte, míg a Red Bull a motorváltása miatt volt kevésbé felkészült. Azóta mindkét csapat többet fejlődött a Ferrarinál. A Red Bull sikeresen fölzárkózott rájuk (bár motorhátránya miatt még nem teljesen), a Mercedes pedig csúnyán elhúzott tőlük.

Lehetséges, hogy a csillagosok ellentétes koncepciójában nagyobb fejlesztési potenciál van, míg a Ferrari már szinte az első teszten a plafon közelébe került? „Ez valóban egy érdekes gondolat, mivel ha megnézzük, hogy ki volt elöl a téli teszteken, nem ugyanarról van szó, mint aki ma áll az élen” – állapította meg Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.

Ezt erősíti az a tény is, hogy a Ferrariéhoz hasonló extrém utat járó Alfa Romeo sem olyan erős, mint amilyennek a teszteken tűnt, és Spanyolországban ők is csak szenvedtek – most először pontot sem szereztek. „A középmezőnyben is hasonlóan alakul a csata. Két eltérő aerodinamikai koncepcióról van szó, és talán van ebben némi igazság” – folytatta gondolatmenetét Wolff, hozzátéve: „De a Forma–1-ben sosem csak egy válasz adható egy kérdésre, és nincs sem egyetlen jó, sem egyetlen rossz módszer sem.”

Ha igaz a feltételezés, és a Ferrarinak valóban a koncepcióban gyökeredzik a problémája, két út áll a csapat előtt: vagy kitart a filozófiája mellett, és rájön, hogyan hozhat ki belőle annyit, mint a Mercedes a sajátjából, vagy belátja, hogy képtelenség kihozni belőle annyit, és átvált a másik irányra.

Az utóbbi forgatókönyvről már a télen is folyt a találgatás, igaz, akkor még azt pedzegették, hogy talán a Mercedesnek kell majd visszafordulnia. Toto Wolff akkoriban el is ismerte, egy efféle átállás hónapokba telne, mivel előbb fel kellene ismerniük és be kellene bizonyítaniuk, hogy zsákutcába jutottak, majd le kellene állítaniuk a futó fejlesztéseiket, és elő kellene készíteniük a terepet az új koncepcióhoz, amit aztán a nulláról indulva még ki is kell ismerniük, mielőtt igazán fejleszteni tudnák.

A Ferrari öt versenyt már elvesztegetett, és egy hasonló folyamat egyet jelentene a 2019-es év leírásával. Binotto szerint azonban itt még távolról sem tartanak. És még csak nem is érezné a végnek, ha a koncepciós elmélet igazolódna be. „Nem gondolnám, hogy ez katasztrófa lenne, mert addig is fejlődünk csapatként. Gyakran hangsúlyozom, hogy mi még egy fiatal csapat vagyunk, és a tanulási fázisban járunk. A legfontosabb a folyamat és a módszer terén is sokat tanulhatunk még, és én elégedett vagyok azzal, ahogyan a csapatunk fejlődik. Hogy a tervezési filozófia a ludas, akkor ettől függünk, de sok dolog van, amit egy szezonon belül is meg lehet oldani” – fogalmazott a ferraris.

Forrás: M4Sport

Kapcsolodó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás